کد خبر: ۱۰۷۰۷۲
۱۵:۸ - ۱۳۹۷/۸/۲۰

پیش بینی معاون زنگنه از رکورد جدید تولید بنزین/ برنامه چند پالایشگاه بورسی

پیش بینی معاون زنگنه از رکورد جدید تولید بنزین/ برنامه چند پالایشگاه بورسی

معاون وزیر نفت رکورد جدید 100 میلیون لیتری تولید بنزین را پیش بینی کرد و چند پالایشگاه بورسی هم آماده بهره برداری از برنامه های توسعه شدند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، فارس در گزارشی اعلام کرد، در دوره اعمال تحریم‌های اواخر دهه 80، واردات گسترده برخی از فرآورده‌های استراتژیک و پر طرفدار نفتی به ویژه بنزین از پاشنه های آشیل صنعت نفت بود و غربی ها برای فشار به ایران در نخستین گام، بر واردات سوخت دست گذاشتند و تحریم فروش بنزین به سناریویی روی میز رئیس جمهور آمریکا تبدیل شد.

با عبور از تحریم های هسته ای و بازگشت تحریم‌های غیرقانونی ترامپ، تولید و مصرف فرآورده‌های نفتی نه تنها نقطه ضعف صنعت نفت نیست بلکه حتی یکی از سناریوهای مقابله با تحریم نفت، صادرات انواع فرآورده‌های نفتی به ویژه گازوئیل و حتی بنزین است.

در طول پنج سال گذشته با توسعه پارس جنوبی، افزایش تولید گاز و جایگزین شدن گاز طبیعی به جای سوخت های مایع در سبد سوخت و انرژی از یک سو و توسعه و بهره برداری طرح های بهبود کیفیت و افزایش ظرفیت پالایشگاه های جدید نفت نه تنها از واردات انواع سوخت بی نیاز شده ایم حتی آماده صادرات بنزین و گازوئیل خواهیم شد.

پیش بینی رکورد تولید بنزین با 100 میلیون لیتر

علیرضا صادق آبادی معاون وزیر نفت هفته گذشته با اشاره به افزایش 50 درصدی تولید بنزین و گازوئیل یورو چهار در طول یکسال گذشته، گفت: بهره برداری از دو فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس، بهبود کیفیت پالایشگاه تبریز و بندرعباس و افزایش ظرفیت پالایشگاه اصفهان ، منجر به افزایش تولید شده و با اضافه شدن ۱۴ میلیون لیتر گازوئیل یورو چهار پالایشگاه بندرعباس، تولید روزانه به ۴۲ میلیون لیتر می‌رسد و شامل حدود ۷۵ درصد گازوئیل بخش حمل‌ و نقل می‌ شود.

وی افزود: تولید بنزین بیش از 50 درصد افزایش داشت و پیش بینی می‌شود با بهره برداری از فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ظرفیت تولید روزانه بنزین برای نخستین بار از مرز 100 میلیون لیتر عبور کند. شرط آغاز صادرات بنزین مدیریت مصرف و افزایش میزان ذخایر راهبردی است. همچنین ساخت چهارمین فاز این پالایشگاه عملیات سیویل این طرح با ظرفیت فرآورش 120 هزار بشکه میعانات گازی آغاز شد. بهره‌برداری از این پروژه روزانه 12 میلیون لیتری تولید بنزین یورو چهار را به ارمغان می آورد.

برنامه پالایشگاه بندرعباس

در راستای اجرا و تکمیل طرح بهبود کیفیت و افزایش ظرفیت پالایشگاه نفت بندرعباس، واحد تصفیه هیدروژنی "شبندر" با هدف تولید روزانه 14 تا 16 میلیون لیتر گازوئیل پاک و کم گوگرد به بهره برداری رسیده است، همچنین امکان جمع آوری و بازیافت روزانه 120 تا 130 تن گوگرد هم فراهم می شود.

هاشم نامور مدیرعامل پالایشگاه بندرعباس با بیان اینکه پیشرفت ساخت و بهره‌برداری طرح بهبود کیفیت و افزایش ظرفیت به مرز 90 درصد رسیده، گفت: با اجرای این طرح علاوه بر تولید گازوئیل کم گوگرد، امکان تولید روزانه 12 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو چهار تا پایان سال جاری فراهم می‌شود.

احداث واحدهای مهم تصفیه نفت سبک و سنگین، تبدیل کاتالیستی، ایزومریزاسیون، تصفیه هیدروژنی گازوئیل، تصفیه گاز با آمین، تصفیه آب‌های ترش، بازیافت و جامدسازی گوگرد، مخازن جدید و همچنین واحدهای جدید آب، برق و بخار از جمله واحدهای تولید برق، بخار، آب‌شیرین کن و واحد آب گردشی خنک‌کننده، ازت، هوا، سوخت  پیش بینی شده است.

واحد بنزین‌سازی این پروژه شامل سه ﺑﺨﺶ اصلی ﺗﺼﻔﯿﻪ ﻧﻔت ﺳﻨﮕﯿﻦ، اﮐﺘﺎن‌اﻓﺰا و اﺣﯿﺎی ﮐﺎﺗﺎﻟﯿﺴﺖ بود در طول دو سال گذشته واحد ﺗﺼﻔﯿﻪ نفتا (NHT) و اکتان‌افزا (OCT) و احیا برای تولید بنزین پاک تاکنون راه اندازی شده است. راه‌اندازی واحدهای این پروژه، بخش ﺗﺼﻔﯿﻪ هیدروژنی ﻧﻔﺘﺎی سبک (LNHT) واحد ایزومریزاسیون نیز در پایان اسفند سال ۹۶ تکمیل شد همراه با واحدهای بنزین‌سازی اسفندماه سال گذشته به طور رسمی به بهره‌برداری رسیدند.

طرح جدید پالایشگاه اصفهان

بر اساس این گزارش، در کنار پالایشگاه تبریز، بندرعباس و ستاره خلیج فارس، طرح جدید توسعه پالایشگاه اصفهان در قالب طرح جدید تقطیر 120 هزار بشکه ای هفته گذشته به بهره برداری رسید.

ناصر خیری معاون توسعه "شپنا" با اشاره به بهره برداری از سومین واحد تقطیرگفت: ظرفیت اسمی پالایشگاه اصفهان 240 هزار بشکه بود با توجه به نیاز 130 هزار بشکه بیشت از ظرفیت اسمی پالایشگاه، محصولات نفتی تولید کرده ایم، این سوددهی پالایشگاه را بین10 تا20 درصد کاهش داده و از طرف دیگر مشکلات فنی ایجاد می‌کرد.

وی افزود: با راه اندازی واحد تقطیر سوم، 15 هزار بشکه از خوراک نفت این پالایشگاه کاسته شده اما حدود 36 هزار بشکه به تولید محصولات سبک نفتی همچون بنزین، گازوییل و نفت سفید افزوده خواهد شد.

توقف عرضه گازوئیل پرگوگرد

محمدرضا موسوی‌خواه مدیرعامل پخش فرآورده‌های نفتی درباره آخرین وضعیت عرضه گازوئیل پاک گفت: با بهره برداری از طرح های جدید افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت گازوئیل در پالایشگاه های بندرعباس، ستاره خلیج فارس و تبریز، عرضه این سوخت با استاندارد یورو چهار در 9 استان آغاز شد.

وی افزود: با اجرای پروژه ارتقای کیفیت پالایشگاه تبریز هم استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و زنجان به طور کامل زیر پوشش توزیع گازوئیل یورو چهار قرار می‌گیرند. مطابق با برنامه زمان بندی تعریف شده تا پایان بهمن ماه سال جاری گازوئیل یورو چهار به صورت سراسری عرضه می‌شود.

در مجموع با آغاز تحریم غیر قانونی آمریکا، عرضه بنزین و گازوئیل با استانداردهای یورو دو و گوگرد بالا نه تنها در جایگاه‌های سوخت متوقف می‌شود در کنار توقف عرضه سوخت پرگوگرد، ایران در کنار خودکفایی آماده صادرات این فرآورده‌های استراتژیک نفتی خواهد شد.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ