کد خبر: ۱۰۷۱۱۸
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۸/۲۱

اتهام جدید آمریکا به ایران : با بیت کوین تحریم ها را دور می زنید/ نظر کارشناس

اتهام جدید آمریکا به ایران : با بیت کوین تحریم ها را دور می زنید/ نظر کارشناس

وزارت خزانه داری آمریکا با رصد تراکنش‌ ایرانیان در ارزهای دیجیتال، دولت ایران را متهم به دور زدن تحریم‌ها کرد و از صرافی‌ها خواست از فروش به شهروندان و دولت ایران خودداری کنند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از خانه ملت، بیت کوین و نسل های جدید ارزهای دیجیتال در حال افزایش است و ایرانی‌ها علاقمند به سرمایه گذاری هستند و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس طی گزارشی اعلام کرد تا پایان سال 96 ایرانی ها بالغ بر 2.5 میلیارد دلار در ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کرده اند. به عبارتی حدود 2.5 میلیارد دلار ارز با اهداف نامشخص خارج شده است.

همچنین سایتی بنام localbitcoins که استارت آپ خرید و فروش بیت کوین بشمار می رود اعلام کرده ایرانی‌ها در 6 ماه گذشته روزانه 16 میلیون دلار بیت کوین خرید و فروش کرده و رتبه 26 جهانی دارند اما بانک مرکزی هیچ واکنشی در مقابل استفاده از ارزهای دیجیتال نداشته است.

در اردیبهشت سال جاری بانک مرکزی استفاده از ارزهای دیجیتال را ممنوع اعلام کرد و هدف از ممنوعیت را احتمال پولشویی دانست اما محدودیتی برای فعالان در این زمینه ایجاد نشد و سایت های جدید ایرانی ارزهای دیجیتال گسترش پیدا کردند.

بررسی عملکرد بانک مرکزی نشان می دهد هرچند بصورت سمبلیک با بکارگیری ارزهای دیجیتال موافقت نشده اما هنوز ظرفیت استفاده از آنها برای شرایط دشواری نظیر تحریم ها برای بانک مرکزی مشخص نیست و تصمیم قاطعی برای رد استفاده از ارزهای دیجیتال اتخاذ نشده است.

بر اساس این گزارش، کشورهای توسعه یافته ارزهای دیجیتال و بویژه بیت کوین را قانونی شمرده و از ظرفیت آن استفاده می کنند، آمریکا میزبان بیشترین تعداد کاربران ارز رمزپایه و بالاترین حجم معاملات بیت کوین در جهان است، از همان ابتدا با حمایت سیلیکون ولی، که مراکز متعدد ارزهای رمزپایه، استاراتاپ‌های مربوط به بلاک چین و دستگاه‌های خودپرداز بیت کوی در آنجا قرار دارند، در عرصه‌ی ارزهای مجازی پیشتاز بوده است و بسیاری از کشورها منتظرند عملکرد بیت کوین در آمریکا را ارزیابی کرده و سپس برای آن تصمیم گیری کنند. علاوه بر آمریکا، استونی، دانمارک، سوئد، هلند و فنلاند نیز با قانونی خواندن استفاده از ارز دیجیتال آن را مقدمه حذف پول نقد عنوان کرده اند.

معروف‌ترین کشور بیت کوین‌

هلند با شهر آرنهم معروف به شهر بیت کوین از معروف‌ترین کشورهای بیت کوین‌دوست در جهان است. قدرت خرید با بیت کوین در هلند بسیار بالا است. با ارز قانونی بیت کوین می‌توان همه چیز از جمله گاز، مسکن و حتی خدمات دندانپزشکی دریافت کرد. استارتاپ‌های زیادی برای تنظیم استفاده از بیت کوین راه‌اندازی شده‌اند. خودپردازهای متعدد و همچنین سفارت بیت کوین در قلب آمستردام، نشان از موردقبول بودن این ارز رمزپایه در هلند است.

سیستم بانکی هلند، از بیت کوین به عنوان راهی برای ارتقای تکنولوژی و کاهش هزینه‌ها یاد می‌کنند. میزبانی منظم شرکت‌های جهانی بیت کوین نظیر بیت‌پی در هلند به دفعات صورت می‌گیرد.

با وجود آنکه هیچ برنامه رسمی برای استفاده از ارزهای دیجیتال در داخل ایران طراحی نشده، وزارت خزانه داری آمریکا با رصد تراکنش‌های ایرانیانی که در صرافی‌های متمرکز ارزهای دیجیتال اقدام به خرید و فروش می‌کنند، دولت ایران را متهم به استفاده از ارزهای دیجیتال برای دور زدن تحریم‌های مالی کرده و از صرافی‌های آمریکایی عرضه‌کننده ارزهای دیجیتال خواسته تا از فروش کریپتوکارنسی به شهروندان و دولت ایران خودداری کنند.

توصیه کارشناس برای خرید و فروش ارز دیجیتال

بیژن عبدی کارشناس اقتصادی گفت: آمریکا با اعمال تحریم های جدیدی علیه ایرانیانی که علاقمند به سرمایه گذاری در بیت کوین هستند اقدام به مسدود سازی آی‌پی‌های ایرانی در 2 صرافی Bitrex و Binance کرده که نشان دهنده آگاهی آمریکا از ظرفیت ارزهای دیجیتال برای دور زدن تحریم است. از سوی دیگر نشان دهنده رصد خزانه داری آمریکا بر معاملات کلان بیت کوین است.اگر ایرانی‌ها می‌خواهند در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند باید سراغ صرافی‌های کوچک دیگر بروند. برای تراکنش‌های بالا چنین محدودیت‌هایی وجود دارد اما صرافی‌های دیگر بدون دریافت اطلاعات هویتی، تراکنش‌های کوچک را انجام می‌دهند. 

استفاده غیرممکن از ارز دیجیتال برای دور زدن تحریم

 وی افزود: ارزهای دیجیتال ابزار هستند و تبدیل کردن آن به سیاست بلندمدت برای دور زدن تحریم‌ها غیرممکن است. هرچند نمی توان این ارزها را برای دور زدن تحریم تجارت های بزرگ نظیر نفت استفاده کرد اما از این ظرفیت برای نقل و انتقال پول تجار با حجم‌های کوچک  می توان بهره گرفت.

این کارشناس اقتصاد ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین مشکلات فعالیت بازرگانان با ارزهای دیجیتال، قانون اجباری بودن تحویل ارز پس از صادرات است. بر اساس پیمان‌سپاری ارزی که از اردیبهشت سال جاری برای تمام بازرگانان اجباری شد، بازرگانان باید عین رقم صادراتی را به صورت حواله در اختیار وارد‌ کنندگان قرار دهند. اگر این عملیات نقل و انتقال با ارزهای دیجیتال صورت گیرد عملا قانون پیمان‌سپاری ارز غیرقابل اجرا است.

عبدی افزود: آخرین دلیلی که باعث می‌شود نتوان از ارزهای دیجیتال در ایران استفاده کرد نپذیرفتن این ارزها در اسناد گمرکی و ترخیص است، یعنی اگر پیش‌فاکتور با ارز دیجیتال باشد عملا هیچ تعریفی در عملیات‌های بازرگانی ایران ندارد.

نظر نماینده مجلس

ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم گفت: استفاده از ظرفیت ارزهای دیجیتال نیازمند بررسی های همه جانبه است و علت سکوت بسیاری از کشورها در قبال بلاکچین و ظرفیت ارزهای دیجیتالی را باید نا مشخص خواند. بیت کوین و ارزهای دیجیتال نمی توانند بستری برای دور زدن تحریم ها باشند اما مسیرهای فرعی قابل تاملی به شمار می روند که سیاست گذار پولی و مالی با سنجیدن جوانب مختلف می تواند میزان استفاده از آن را بررسی و اعلام کند.

انتهای پیام

برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ