کد خبر: ۱۰۷۱۲۰
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۸/۲۱

صندوق خاص دولتی از فهرست واگذاری‌ خارج شد
با موافقت هیات دولت:

صندوق خاص دولتی از فهرست واگذاری‌ خارج شد

هیات وزیران با خارج شدن صندوق‌های حمایتی وزارت صنعت از بنگاه های مشمول واگذاری‌ اصل ۴۴ موافقت کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، هیات وزیران در جلسه 13 آبان به پیشنهاد وزارت اقتصاد صندوق‌های موضوع تبصره یک بند ب ماده سه قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ که کمتر از ۲۰ درصد سهم بازار را دارند، شامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته، صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک و صندوق ضمانت صادرات ایران دانسته است.

محمدحسین مقیسه مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک در این باره گفت: حدود ۳ سال از قرار گرفتن نام صندوق در فهرست بنگاه های قابل واگذاری می گذرد و در این مدت نعمت زاده و شریعتمداری تلاش های فراوانی برای خارج شدن صندوق از فهرست واگذاری انجام دادند. جلسات و مکاتبات متعددی انجام شد و در نهایت با همراهی وزارت اقتصاد و موافقت کمیسیون فرعی و اصلی اقتصاد و در نهایت با تصویت هیات دولت ، این مهم اتفاق افتاد.

وی با اشاره به مشکلات صندوق در این مدت با ذینفعان مختلف از جمله سیستم بانکی افزود: این گونه صندوق ها در اکثر کشورهای دنیا، تحت نظر دولت ها اداره می شوند چراکه ماهیت آن حمایتی و وظیفه آنها تقبل ریسک هایی است که بخش خصوصی توان انجام آن را ندارد، لذا از اساس قابل واگذاری نیستند.

این مقام مسئول گفت: اساسنامه صندوق نیاز به اصلاحاتی در جهت تسهیل حمایت از صنایع کوچک دارد که در این سال ها به دلیل اینکه صندوق در فهرست بنگاه های قابل واگذاری بوده ، امکان قانونی برای این اصلاحات فراهم نشده اما با رفع این مشکل، امیدواریم بتوانیم اصلاحات اساسنامه را انجام دهیم.

مقیسه مهمترین چالش کنونی صندوق را کمبود سرمایه اعلام کرد و گفت: سرمایه این صندوق ۱۱۰ میلیارد تومان است که حداکثر تا ۶ برابر آن را می توانیم ضمانت نامه صادر کنیم و این در حالی است که ارزش تعهدات باز صندوق از بابت ضمانت های صادر شده به بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است.
برای ادامه فعالیت، نیاز فوری به افزایش سرمایه داریم.در صورت عدم افزایش سرمایه ،محدودیت های جدی برای صدور ضمانت نامه وجود دارد و این در حالی است که در شرایط اقتصادی فعلی ،سمت و سوی سرمایه گذاری های صنعتی بیشتر به طرف صنایع کوچک سوق پیدا می کند.

وی تصریح کرد: مشکل تامین وثیقه صنایع کوچک برای دریافت تسهیلات بانکی از مهمترین مسائل فعالان بخش صنعت است که این صندوق برای رفع همین موضوع ایجاد شده است.در بسیاری از کشورها ،حتی کشورهای درحال توسعه و توسعه یافته این صندوق ها بواسطه حجم بالای سرمایه فعالیت گسترده ای دارند و از این طریق صنایع کوچک را تقویت و فعایت های آنها را گسترش داده اند.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک گفت: اگر بخواهیم صنایع کوچک که سهم قابل توجهی در اشتغال، ایجاد ارزش افزوده و... دارند ، تقویت و گسترش یابند، باید این صندوق مورد توجه بیشتری قرار گیرد.طرح های مثل طرح ملی  پوشاک ، علی رغم تامین اعتبار لازم، با مشکل تامین وثیقه برای دریافت تسهیلات توسط فعالان این بخش مواجه شده و این نشان دهنده نیاز به حضور موثرتر این صندوق است که متاسفانه به دلیل محدودیت سرمایه ای این موضوع تاکنون عملی نشده است.

مقیسه افزود: امیدواریم با توجه به نیاز صنایع کوچک به حمایت های بیشتر، از ظرفیت های قانونی بودجه سال جاری و همچنین در قانون بودجه سال بعد ،شاهد افزایش سرمایه صندوق باشیم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ