کد خبر: ۱۰۷۱۷۷
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۷/۸/۲۲

دستورالعمل حاکمیت شرکتی ابلاغ شد/ مزایا و آثار اجرا
مدیر ناشران بورس تهران:

دستورالعمل حاکمیت شرکتی ابلاغ شد/ مزایا و آثار اجرا

مدیر ناشران بورس تهران از ابلاغ دستورالعمل حاکمیت شرکتی به شرکت ها خبر داد و ضمن تشریح جزئیات ، مزایای اجرا و به کارگیری آن را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، طوبی دهقانی اظهار داشت: هدف حاکمیت شرکتی ارزش آفرینی برای ذینفعان از طریق بهبود فرآیند تصمیم گیری و عملکرد شرکت است. اجرای صحیح اصول حاکمیت شرکتی مشوق ها و رویه هایی را ایجاد می کند که منافع سهامداران را برآورده کرده و همزمان به منافع سایر ذی نفعان شرکت نیز توجه دارد.

وی درخصوص دستورالعمل حاکمیت شرکتی افزود: این دستورالعمل در راستای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران، پیشگیری از وقوع تخلفات و نیز ساماندهی و توسعه بازار شفاف و منصفانه اوراق بهادار تنظیم و در 12 آبان سال جاری برای اجرا به شرکت ها ابلاغ شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: رئوس کلی دستورالعمل حاکمیت شرکتی مشتمل بر اصول حاکمیت شرکتی، هیات مدیره و مدیرعامل، مجامع عمومی صاحبان سهام، نحوه انتخاب اعضای هیات مدیره و عضو مستقل هیات مدیره، پاسخگویی و افشای اطلاعات است. تمرکز اصلی دستورالعمل بر افزایش اثربخشی و کارآمدی هیات مدیره، نحوه سازماندهی، پذیرش مسئولیت و ایفای وظایف آنها است. در ضمن روابط اساسی بین هیات مدیره، حضور عضو مستقل هیات مدیره، کمیته های هیات مدیره، مدیریت اجرایی، سهامداران و سایر ذی نفعان در ساختار حاکمیت شرکت ترسیم شده است.

دهقانی با اشاره به الزامات ناشران درخصوص دستورالعمل حاکمیتی شرکتی گفت: اولین الزام ناشر در این خصوص، تدوین نظام حاکمیت شرکتی مناسب در راستای افزایش کارایی و اثربخشی هیات مدیره و مدیریت ارشد و ایجاد و استقرار نظام نظارت کارآمد است. حاکمیت شرکتی به معنی نظارت قوی بر مدیریت اجرایی شرکت ها است یعنی حصول اطمینان از اینکه کسب و کار به طور کامل با سلامت و با توجه به منافع تمامی ذی نفعان کار می کند. بنابراین، حاکمیت شرکتی آمیخته  ای از مقررات، آیین نامه های خودانتظام و بهترین رویه ها، ساختار، فرهنگ و شایستگی هیات مدیره است.

وی وظایف هیات مدیره شرکت ها در اجرای حاکمیت شرکتی را بر شمرد و گفت: تدوین اهداف و استراتژی های کلان شرکتی، تشکیل کمیته های هیات مدیره و فعال تر شدن هیات مدیره در فرآیند سیاستگذاری و نظارت بر امور اجرایی و نیز انجام مسئولیت پاسخگویی در قبال سهامداران و توجه به منافع سایر ذی نفعان از جمله وظایف هیات مدیره در اجرای این دستورالعمل است.

مدیر ناشران بورس تهران هم راستا کردن فعالیت‌ها و رفتارهای شرکتی با این توقع عمومی که شرکت های بورسی به شیوه ای درست، ایمن و هماهنگ با قوانین و مقررات لازم الاجرا عمل خواهند کرد وحمایت از منافع سرمایه‌ گذاران را از دیگر نقش های هیات مدیره پس از تحقق حاکمیت شرکتی عنوان کرد.

مزایای اجرای ابلاغیه و به کارگیری دستورالعمل

دهقانی درخصوص مزایای اجرای این ابلاغیه و به کارگیری دستورالعمل حاکمیت شرکتی گفت: رویه های حاکمیت شرکتی مناسب مطابق با اندازه و نوع شرکت قطعا برای تداوم عملکرد بلندمدت هر شرکتی لازم است. به منظور استفاده از مزایای رویه‌های حاکمیت، هر شرکتی باید با توجه به اندازه، نوع سهامداران و نوع صنعت، نظام حاکمیت شرکتی متناسبی را مطابق با استانداردهای کلی دستورالعمل حاکمیت شرکتی تدوین و اجرا کند.

وی ادامه داد: اصلی ترین کارکرد حاکمیت شرکتی شکل دهی به روابط بین سرمایه­ گذاران، هیات مدیره، مدیران و سایر ذی نفعان است که هدف آن ارزش آفرینی برای ذی نفعان از طریق بهبود فرآبند تصمیم گیری و عملکرد شرکت است. اجرای صحیح اصول حاکمیت شرکتی مشوق­ ها و رویه هایی را ایجاد می کند که منافع سهامداران را برآورده کرده و همزمان به منافع سایر ذی نفعان شرکت نیز توجه دارد.

این مقام مسئول مزیت دیگر اجرایی شدن دستورالعمل حاکمیت شرکتی را به طور مناسب، ارزش آفرینی برای سرمایه گذاران، اعتباردهندگان و همچنین کارکنان، مشتریان و کل جامعه دانست و گفت: حاکمیت شرکتی به سلامت محیط کسب و کار کمک می‌کند و سرمایه گذاری داخلی و خارجی را تشویق و منافع ذی نفعان را تامین می کند.

دهقانی به اقدامات پژوهشی بورس تهران در زمینه دستورالعمل حاکمیت شرکتی نیز اشاره کرد و گفت: به منظور افزایش هرچه بیشتر اجرای اصول حاکمیت شرکتی در شرکت های پذیرفته شده در بورس، از سال 93 بورس تهران اقدام به تهیه و تدوین پرسشنامه امتیازبندی شرکت های بورسی از منظر حاکمیت شرکتی و سپس توصیه نامه با توجه به مطالعات روز کرد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ