کد خبر: ۱۰۷۱۸۱
۰:۰ - ۱۳۹۷/۸/۲۳

پیش بینی وضعیت اقتصاد ایران و خاورمیانه با کاهش رشد
صندوق بین المللی پول اعلام کرد:

پیش بینی وضعیت اقتصاد ایران و خاورمیانه با کاهش رشد

صندوق بین المللی پول چشم انداز اقتصادی منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی را پیش بینی کرد اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به ترتیب ۱.۵ و ۳.۶ درصد کاهش دارد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایرنا، بر اساس پیش بینی صندوق بین المللی پول در حالی که اقتصاد ایران به دلیل لغو تحریم های بین المللی در سال گذشته میلادی 3.7 درصد رشد کرد، بازگشت مجدد تحریم های آمریکا بار دیگر اقتصاد را دچار رکود خواهد کرد. نرخ تورم از 9.6 درصد در سال 2017 به ترتیب به 29.6 و 34.1 درصد در سال های 2018 و 2019 افزایش پیدا می کند.

تراز حساب جاری ایران از 2.2 درصد تولید ناخالص ملی در سال 2017 به ترتیب به 1.3 و 0.3 درصد تولید ناخالص ملی در سال های 2018 و 2019 کاهش خواهد داشت. بنا به پیش بینی این نهاد بین المللی، نرخ رشد اقتصادی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (GCC) از 0.4 درصد در سال 2017 به ترتیب به 2.4 و 3 درصد در سال های 2018 و 2019 افزایش می یابد.

نرخ رشد اقتصادی کشورهای منطقه قفقاز و آسیای مرکزی (CCA) از 4.1 درصد در سال 2017 به چهار درصد در سال های 2018 و 2019 می رسد و کشورهای منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا، افغانستان و پاکستان موسوم به (NENAP) افزایش رشد اقتصادی از 2.2 درصد در سال 2017 به 2.4 درصد در سال 2018 و 2.7 درصد در سال 2019 را تجربه می کنند.

با این حال صندوق بین المللی پول معتقد است در میان مدت، خطراتی مانند عدم اطمینان ناشی از تنش های تجاری در جهان و تحولات ژئوپلیتیکی از طریق تاثیر بر تقاضای خارجی، پرداخت ها، جریان های سرمایه ای، قیمت کالاها و وضعیت تامین مالی، کشورهای یاد شده را تهدید می کنند. هر تاخیری در انجام اصلاحات ساختاری، تنوع و رشد اقتصادی، منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی را محدودتر می کند.

بر اساس این گزارش، صندوق بین المللی پول در گزارش چشم انداز اقتصادی منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی، وضعیت اقتصادی خاورمیانه، شمال آفریقا، افغانستان، پاکستان و کشورهای قفقاز و آسیای مرکزی را بررسی می کند.

کشورهای شورای همکاری خلیج فارس شامل: بحرین، کویت، عمان، عربستان و امارات متحده عربی و منطقه قفقاز و آسیای مرکزی شامل کشورهای آذربایجان، ازبکستان، گرجستان، قزاقستان، قرقیزیستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ارمنستان است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ