کد خبر: ۱۰۷۲۵۹
۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۸/۲۶

محدوده نوسان شاخص و انتظاری که در 6 ماهه محقق نشد/ تفاوت سودآوری
یک کارشناس اعلام کرد:

محدوده نوسان شاخص و انتظاری که در 6 ماهه محقق نشد/ تفاوت سودآوری

یک کارشناس با پیش بینی محدوده نوسان شاخص و بازاری خنثی و بدون چرخش سریع رو به بالا یا پایین، گفت: فعالان به دلیل غیر دقیق بودن گزارش های 6 ماهه نمی توانند عملکرد شرکتها را پیش بینی کنند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسن امیری درباره وضعیت کنونی بازار سرمایه و آینده بورس در نیمه دوم سال به ایرنا گفت: یکی از ریسک ها و تهدیدهای پیش روی بازار سرمایه، تحریم ها بود که خوشبختانه به خوبی با آن برخورد شد و تاثیر آن به حداقل رسید.

وی با بیان اینکه ایران بر خلاف دوره پیشین، حرفه ای تر با تحریم ها برخورد کرد، افزود: ایران ابزارهای زیادی برای مقابله با تحریم ها در اختیار دارد. صادرات نفت ایران بدون مشکل ادامه داشته و نقل و انتقال پول نیز جریان دارد که این روند سبب تاثیر اندک تحریم‌ها شده است. خریداران عمده نفت ایران شامل چین، هند و اروپا به خرید نفت از کشورمان ادامه می دهند که نشان دهنده ناکامی آمریکا در کاهش درآمدها و به صفر رساندن صادرات نفتی است. 

این کارشناس ادامه داد: سهامداران باید توجه داشته باشند، وضعیت سودآوری شرکت ها نسبت به سال گذشته تفاوت دارد. در سال مالی گذشته به دلیل افزایش قابل توجه بهای ارز، درآمد شرکت‌ها افزایش و هزینه ها کاهش یافته بود. پس سودآوری شرکت ها به ویژه شرکت های صادراتی افزایش زیادی یافت اما برای سال مالی جدید نمی‌توان سودآوری زیادی پیش بینی کرد. زیرا  بهای تمام شده بخش تولید رشد قابل توجهی یافته و رشد نرخ ارز متوقف شده است.

امیری افزود: به دلیل اینکه سودآوری شرکت‌ها دارای ابهام است، فعالان بازار سرمایه رقم های بسیار زیادی برای رشد شاخص، هدف گذاری نکرده‌اند. بنابراین شاخص در محدوده 173 تا 197 هزار واحد در نوسان خواهد بود. رشد شاخص با سقف مقاومتی 197 هزار واحد روبرو بوده و در صورت شکست این مرز و وارد شدن به کانال 200 هزار واحدی، می توان رشد بیشتر و قابل توجهی تصور کرد.

وی به افزایش فشار فروش اشاره کرد و ادامه داد:در هفته‌های اخیر ،  اشخاص حقیقی و حقوقی دارای حجم زیاد سهام، با هدف حفظ سود اقدام به فروش کردند که فشار زیادی را به بازار تحمیل کرد و پیش‌بینی می‌شود این روند تا پایان سال ادامه داشته باشد. در صورت افت و سقوط بورس، کف حمایتی 173 هزار واحدی شاخص پیش بینی می شود که در صورت افزایش فشار فروش و شکسته شدن این مرز، احتمال افت بیشتر شاخص وجود دارد.

این کارشناس ادامه داد: پیش بینی می شود در پاییز و زمستان باید شاهد بازاری خنثی و کم عمق و بدون چرخش سریع رو به بالا یا پایین بود. با توجه به تحولات اقتصادی و سیاسی ماه های اخیر، گزارش های 6 ماهه شرکت‌ها نتوانست دقیق و واضح باشد و فعالان نمی توانند عملکرد شرکتها را به طور کامل پیش بینی کنند. بنابراین منتظر گزارش های 9 ماهه خواهند بود تا عملکرد واقعی مشخص شود.

به گفته وی، طبق گزارش های سه و 6 ماهه، شرکت ها توانستند محصولات را با قیمت مناسبی به فروش برسانند اما هنوز تاثیر واقعی افت قیمت ها بر سودآوری شرکت‌ها مشخص نشده و در گزارش 9 ماهه انعکاس پیدا می کند.

امیری درباره نقش نفت هم توضیح گفت: بورس ایران از نوسان قیمت نفت تاثیر می پذیرد. به طوری که رشد بهای نفت، سودآوری شرکت های بورسی را تقویت می کند و برعکس. بهای نفت کاهش یافته که می‌تواند تاثیر منفی به ویژه شرکت های پالایشی و پتروشیمی داشته باشد.

انتهای پیام 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ