کد خبر: ۱۰۷۲۶۸
۰:۰ - ۱۳۹۷/۸/۲۶

مهمترین بازار فرش ایران از دست رفت / افزایش قیمت در بازار داخل
رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی تهران:

مهمترین بازار فرش ایران از دست رفت / افزایش قیمت در بازار داخل

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی تهران با اینکه مهمترین بازار فرش دستباف ایران از دست رفت، گفت: با وجود کاهش شدید صادرات و افزایش هزینه‌ها، قیمت کالای تزئینی به جای کاهش ، گران تر شده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رضی حاج آقا میری درخصوص آخرین وضعیت فروش و صادرات فرش دستباف و اثر تحریم‌ به ایلنا گفت: مهمترین بازار صادراتی فرش ایران آمریکا بوده که در سال‌های بعد از انقلاب به سبب اعمال تحریم‌ها ، کاملا" وابستگی به ایران را از دست داد و رقبای دیگری وارد شدند .

وی ادامه داد: دیگر هیچ وقت نمی‌توانیم به بازار دهه 60 و 70 آمریکا برگردیم. چون فرصت‌ها را از دست داده‌ایم و به خاطر غیبت دربازار که مشخصا به دلیل  تحریم‌ها بوده دیگر قدرت انحصاری قبل را نداریم.

این مقام مسئول افزود: برخی کشورها که پالایشگاه ها را با فرمول نفت سبک و سنگین ایران احداث کرده بودند اقدام به تغییر سیستم به دلیل تحریم‌ها  کرده‌اند چه رسد به فرش که کالای تزئینی محسوب می شود.

آقا میری با اشاره به صادرات فرش به آمریکا با روش‌های دیگر گفت: هنگام تحریم ، برخی فعالان سعی کردند از طریق کانادا و مکزیک فرش ایران را به صورت قاچاق صادر کنند اما ترامپ خیلی سخت‌گیرتر از اوباما بوده و این راه هم مسدود شد. از طرف دیگر نقش‌های ایرانی به بافندگان هند و پاکستان داده شد و  آنها برند مخصوص خود را با نقش ایرانی تولید می کنند.

وی توضیح داد: بعد از امضای برجام متوجه شدیم دربازارهای جهانی برندهای جدید و رقبای قوی‌تری پیدا شده‌اند و باید برای حضور دوباره هزینه و وقت زیادتری صرف کنیم و در برخی از مواقع به خاطر قیمت پایین‌تر نتوانستیم بازار را به دست آوریم. الان هم با اعمال تحریم‌های جدید یک مرحله عقب‌تر هستیم. سال گذشته از 400 میلیون دلار صادرات فرش 130 میلیون دلار آن به آمریکا بود که دیگر عملا آن را نداریم.

آقا میری درخصوص بازار داخل هم گفت: قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته و با وجود کاهش شدید صادرات و افزایش هزینه‌ها،باید قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کرد اما شاهد گران شدن آن هستیم. این افزایش قیمت به خاطر سود فعالان نیست بلکه به سبب افزایش هزینه‌ها است. به طور مثال مالیات افزایش پیدا کرده اما فروش کم شده که همین مساله باعث می‌شود قیمت‌ها افزایش پیدا کند.

انتهای پیام
 

برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ