کد خبر: ۱۰۷۳۴۲
۱۲:۱ - ۱۳۹۷/۸/۲۷

دینار جانشین دلار در مبادلات ایران و عراق می‌ شود / مذاکره برای حذف ویزا

دینار جانشین دلار در مبادلات ایران و عراق می‌ شود / مذاکره برای حذف ویزا

سفیر ایران در عراق با اشاره به مشکلات مبادلات دلاری از پیشنهاد مشترک استفاده از دینار عراق یا صادرات و واردات به‌صورت تهاتر و مذاکره برای لغو روادید میان تجار خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از تسنیم،ایرج مسجدی گفت: به‌علت مرز گسترده میان دو کشور و زمینه‌های متعدد برای مبادلات تجاری روزانه هزاران کامیون میان دو کشور در حال تردد هستند. تعاملات تجاری گسترده میان دو کشور در حالی است که از طرف آمریکا فشار‌های زیادی به عراق وارد می‌شود اما رئیس جمهور عراق تأکید کرده این کشور خود را ملتزم به تحریم‌های آمریکا نمی‌داند.

وی افزود: عراقی‌ها به گاز، برق، مواد غذایی و مواد صنعتی ایران نیاز دارند که اگر صادرات آن‌ها به عراق قطع شود نه‌تنها برای ایران بلکه برای دولت و ملت عراق هم مشکلات زیادی ایجاد خواهد شد.با توجه به مشکلات پیش‌آمده در مبادلات بانکی به‌صورت دلار، پیشنهاد مشترک استفاده از دینار عراق یا صادرات و واردات به‌صورت تهاتری است.

این دیپلمات ادامه داد: حجم مبادلات دو کشور هم‌اکنون 12 میلیارد دلار است و هدف‌گذاری 20 میلیارد دلاری آن قابل دسترسی است.طبیعی است که برخی طرف‌ها از گسترش روابط ایران با عراق ناراحتند.دولت عراق پس از شکست داعش در پی تحقق اهداف سیاسی داخلی و منطقه‌ای است و در زمینه اقتصادی در پی سرمایه گذاری خارجی است، هم‌اکنون 1200 پروژه را به‌ ارزش صد میلیارد دلار عرضه کرده است.

مسجدی با بیان اینکه عراق از نظر خدمات فنی مهندسی و زیرساخت‌های اقتصادی بازار بسیار بزرگی برای ایران است،گفت: هم‌اکنون 79 شرکت ایران در قالب 8 میلیارد دلار قرارداد‌هایی را در زمینه ساخت نیروگاه، تصفیه‌خانه، هتل، ورزشگاه و خانه‌های سازمانی در دست اجرا دارند.شرکت‌های ایرانی می‌توانند با ایجاد دفتر در عراق، مشارکت با عراقی‌ها، سرمایه گذاری یا انتقال بخشی از تولید به عراق از مزایای حضور در بازار این کشور استفاده کنند.

وی گفت: دولت عراق از سرمایه گذاری‌های کلان تولیدی و صنعتی در این کشور استقبال می‌کند و هدف آن‌ها ارتقاء سطح تولیدات داخلی و کاستن از واردات است.داعش از نظر سرزمینی از بین رفته اگرچه مشکلات امنیتی در عراق وجود دارد، اما روز به روز امنیت در این کشور و مرز‌های آن بیشتر می‌شود و فعالان اقتصادی ایرانی نباید از این بابت نگرانی داشته باشند.

مسجدی با اشاره به اینکه سالانه چهار میلیون ایرانی به عراق سفر می‌کنند و همزمان دو میلیون عراقی به ایران می‌آیند،گفت: این آمار در سال 97 در حال نزدیک شدن به هم است و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال جاری بیش از سه میلیون عراقی به ایران سفر کنند.در پی لغو روادید میان دو کشور هستیم و در سفر رئیس جمهور عراق به تهران برای لغو روادید میان تجار و بازرگانان بحث و تبادل نظر شد.با عراق توافق کردیم نمایشگاه دائمی کالا‌های ایرانی در بغداد ایجاد شود و از وزارت صنعت می‌خواهیم مجوز لازم را برای اجرای این توافق صادر کند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ