کد خبر: ۱۰۸۲۷
۱:۳ - ۱۳۹۴/۱/۲۳

آماده باش فطانت برای حضورسرمایه گذاران خارجی در بورس ایران
درنخستین گردهمایی سال 94 مدیران ارشد اعلام شد:

آماده باش فطانت برای حضورسرمایه گذاران خارجی در بورس ایران

رئیس سازمان بورس از تماس های مستقیم و غیر مستقیم سرمایه‌گذاران خارجی حتی از آمریکا خبر داد و با اعلام اینکه بازارسرمایه ایران باید آماده بعد از ۱۱ تیر باشد از همه ارکان خواست تا مقدمات حضور این گروه را فراهم کنند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در جریان نخستین گردهمایی سال 94 مدیران ارشد بازار سرمایه که عصر دیروز با حضور رئیس و معاونان و مدیران سازمان بورس، مدیران عامل بورس ها، مدیران و اعضاء هیات مدیره شرکت های بورسی و کارگزاران توسط کانون کارگزاران برگزار شد، محمد فطانت در سخنانی که محور آن لزوم آماده سازی همه ارکان بازار سرمایه ایران برای حضور سرمایه گذاران خارجی بود، نکاتی را مطرح کرد و از همه فعالان خواست در این آماده سازی مشارکت کنند تا فرصت پیش رو به تهدید تبدیل نشود.

سه ریسک اساسی بازار سرمایه ایران

براساس این گزارش، وی در ابتدا به وجود سه ریسک اساسی بازار سرمایه ایران شامل مباحث سیاست بین المللی، وضعیت صنعت پالایشگاه ها و نرخ سود بانکی اشاره کرد و گفت: درحالی ریسک سیاسی به لطف تیم مذاکره کننده تا حدقابل توجهی برطرف شده که بازگشایی نماد پالایشگاه ها یکی از دغدغه های فعالان بود و عده ایی گمان می کردند با بازگشایی نماد این گروه اتفاقات غیرقابل کنترلی رخ خواهد داد.

وی ادامه داد:این دو موضوع چشم انداز مناسبی یافته اما سومین ریسک یعنی نرخ سود بانکی همچنان در بازار سرمایه وجود دارد و به دلیل اثر آن بر بازار و صنعت بانکداری و رقابت عجیب برخی موسسات بدون مجوز از یک سو و کاهش نرخ تورم از سوی دیگر، باید همه تلاش کنند تا این ریسک هم برطرف شود

سخنگوی سازمان افزود: در سطوح بالا همه صاحب نظران و مسئولان در مورد کاهش نرخ بهره بانکی متفق القول هستند و ما هم باید نقشی ایفا کنیم تا کاهش نرخ سود سپرده بانکی با سرعت به تصویب برسد و بازار سرمایه نسبت به این موضوع تنظیم شود.

بازار سرمایه آماده بعد از 11 تیر باشد

فطانت بورس با بیان اینکه در سال94 دو ریسک اول چشم انداز مشخصی دارند اما باید از طریق کمیته ثبات بازار سرمایه از دیگر صنایع هم باید مراقبت کرد ، خاطر نشان کرد: در مورد مباحث بین المللی اتفافات مبارکی رخ داده و باید خود را برای 11 تیر آماده کنیم که تحریم ها با درصد اطمینان بالایی برطرف می شود. بنابراین بازار سرمایه باید خود را به نحو مناسبی آماده کند.

وی ادامه داد: پس از بیانیه لوزان رئیس جمهور به بهبود فضای کسب و کار اشاره کرده و از تمام سرمایه‌گذاران درخواست کردند تا با رفع موانع کسب و کار وارد میدان شوند و نقش خود را ایفا کنند. این فراز آقای روحانی را یک سرفصل و تکلیف در بازار سرمایه می دانم . بنابراین نوبت بازار سرمایه است که در این راستا نقش خود را ایفا کند و در جذب سرمایه گذاران خارجی و تامین منابع بین المللی اقداماتی را انجام دهد.

رئیس هیات مدیره سازمان بورس افزود: می دانیم که ظرفیت فعلی بازار سرمایه می تواند رشد اقتصادی محقق کند اما اگر می خواهیم ظرفیت اشتغالزایی را افزایش داده و پروژه‌های نیمه‌تمام را ساماندهی کنیم و مزیت های رقابتی خود را در حوزه نفت احیا کنیم ، مستلزم سرمایه‌گذاری هستیم . این امر محقق نمی شود مگر این که از فضای پیش آمده استفاده کرده تا جذب سرمایه‌گذاری خارجی اتفاق بیفتد.

فطانت ادامه داد: بعد از بیانیه لوزان عده ای از سرمایه‌گذاران خارجی حتی از آمریکا به صورت مستقیم و غیر مستقیم با ما تماس گرفته تا آماده حضور باشند .به همین دلیل باید فرصت را مغتنم شمرده و درحاشیه نمایشگاه بورس ، بانک و بیمه و قبل از لغو تحریم ها ، اقدامات موثری توسط کانون کارگزاران و شرکت های کارگزاری انجام شود تا چشم انداز روشنی ترسیم شود.

وی با اشاره به اینکه بازار سرمایه به عنوان پیش قراول جذب سرمایه گذاران خارجی باید بتواند در رشد اقتصاد کشور نقش ایفا کند ادامه داد: در نمایشگاه پیش رو علاوه بر گردهمایی بزرگان بورس های دنیا و بانک ها و معرفی ابزارها و فرصت های سرمایه گذاری، باید نسخه انگلیسی سایت های فعال مانند کدال و تی اس ای نیزآماده باشند تا هر کسی از هر جای دنیا بتواند به آسانی درخواست های خود را انجام دهد.

وی ادامه داد: انتظاری که مسئولان از ما دارند جذب سرمایه گذاری خارجی و تامین بین المللی منابع مالی است. برهمین اساس کمیته ایی در بازار سرمایه تشکیل شده وکارهای فشرده ایی پیش روی ما است که باید در قدم های بعدی ، مقدمات اجرایی شدن آنها فراهم شود.

رییس سازمان بورس و اوراق تاکید کرد: برای این کارباید ارزش روز بازار 118 میلیارد دلاری بازار سرمایه را افزایش دهیم. چرا که با توجه به ارقام ظرفیت جذب سرمایه‌گذاری خارجی و درصد سهام شناور آزاد و عمق بازار، پایین بودن ارزش روز می تواند به چالش تبدیل شود.

فطانت راه اندازی انواع صندوق و طراحی محصولات جدید برای پاسخ به نیازهای سرمایه گذاران خارجی را از دیگر الزامات مهم دانست و با تاکید بر نقش کارگزاران در عمیق شدن بازار، ادامه داد: به رغم ظرفیت بالای بازار سرمایه درعرضه های اولیه ، سال گذشته به دلیل شرایط خاص بورس فقط 8 شرکت و در سال 92 که سال رونق بود 15 شرکت وارد بازار سهام شدند.

وی با بیان اینکه افزایش سرمایه ها نیز در عمیق بخشیدن بازار نقش مهمی دارند ، افزود: سال گذشته در برابر صدور مجوز افزایش سرمایه 27.5 هزار میلیارد تومانی ، فقط 13 هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه اعمال و مابقی به سال 94 منتقل شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه شرکت های کارگزاری نیز باید اقدام به افزایش سرمایه کنند، خاطر نشان کرد: در اقدام لازم برای آمادگی جذب سرمایه گذاری خارجی ایجاد هلدینگ های مالی و نزدیک به استانداردهای جهانی برای رفع تضاد منافع است.

فطانت ادامه داد: به جز این موارد، عرضه های خصوصی سازی نیز باید هدفمند و مدیریت شده باشد. بنابراین از این پس شاهد رفتارهای معقول و مناسب در بخش عرضه سهام سازمان خصوصی سازی خواهیم بود.

نقش بورس های انرژی و کالا / عرضه نفت دربورس انرژی

وی با تاکید مجدد بر نگرانی ناشی از آماده نشدن بازار سرمایه برای جذب سرمایه گذاران خارجی و تبدیل فرصت به تهدید، ادامه داد: علاوه بر این نکات ، باید نیم نگاهی هم به سایر بورس ها مانند بورس کالا و انرژی داشته باشیم. پیش از این چند مشکل اساسی در خصوص عرضه نفت خام به دلیل قوانین وجود داشت که به لطف و همکاری های مدیر عامل بورس انرژی (سید علی حسینی) این مشکلات تا حد زیادی برطرف شده است.

فطانت افزود: از آنجایی که بخشی از درآمد نفتی به صندوق توسعه و بخش دیگر آن به بانک مرکزی و وزارت نفت واریز می شود، در خصوص نوع واریز درآمد ریالی فروش نفت در بورس انرژی مباحثی مطرح بود که بر اساس این قوانین، واریز درآمد حاصل از فروش نفت به شکل ریالی به صندوق توسعه ملی یا بانک مرکزی صورت می گیرد .اما این تشریفات خاص برطرف شده و امیدواریم به زودی به صورت رسمی ابلاغ شود.

دبیر شورای عالی بورس ادامه داد: با این اوصاف هرچند حجم فروش نفت دربورس انرژی نسبت به عرضه فیزیکی ان زیاد نخواهد بود اما برای بورس انرژی عدد قابل اعتنایی است که می تواند حجم و ارزش معاملات این بورس را متأثر کند.

فطانت با اشاره به اینکه به لزوم تأمین مالی در بورس های انرژی و بورس از طریق انواع اوراق مشتقه، آتی و سایر ابزارها ، گفت: در بورس کالا نیز به کمک طراحی‌های خوبی که در بازار مشتقه صورت گرفته ، ظرفیت های مناسبی فراهم شده است.

بلوغ سال گذشته سرمایه گذاران

وی در بخش دیگری از سخنان گفت: سال گذشته شاهد بلوغ سرمایه‌گذاران بودیم و طی آن با همه تلخی هایی که وجود داشت موجب شد تا همه در تصمیم گیری ها با تحلیل عمل کرده و از رفتارهای هیجانی پرهیز کنند. در سال جاری نیز این بلوغ با افزایش تعداد کدهای صادره به حدود 8 میلیون ادامه یافته است.

فطانت در خاتمه به لزوم تجدید نظردردستورالعمل های مربوط به انتشار اوراق توسط شرکت های تامین سرمایه و رفع محدودیت های این گروه و پویا تر شدن بازار سرمایه واعلام انتقادات در دورن خانواده بازار سرمایه و حل مشکلات اشاره کرد و از برگزاری چند نشست با مسئولان عالی رتبه نظام در سال جاری خبر داد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ