کد خبر: ۱۰۸۳۴۸
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۷/۸/۲۷

بحران هفته آینده صنعت خودرو با عدم امکان تحویل خودرو‌
دبیر انجمن قطعه‌سازان اعلام کرد:

بحران هفته آینده صنعت خودرو با عدم امکان تحویل خودرو‌

دبیر انجمن قطعه سازان با اعلام اینکه هفته آینده شاهد بحران صنعت خودرو خواهیم بود، گفت:قطعه سازان نمی‌توانند نیاز خودروسازان را تامین کنند و امکان تحویل خورو‌های پیش فروش شده وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، آرش محبی نژاد به صدا و سیما گفت: اگر هرچه سریعتر فکری برای صنعت قطعه سازی نشود در هفته آینده شاهد بحران خواهیم بود.

وی افزود: در صنعت قطعه سازی حدود 550 هزار نفر مشغول به کار بوده و با احتساب 150 هزار نفر شاغل در شرکت های خودروسازی، حدود 700 هزار نیرو دارد. در سه ماه گذشته در صنعت قطعه سازی حدود سی هزار نفر بصورت مستقیم تعدیل و حدود 70 هزار نفر در حالت تعلیق به خانه رفته اند و منتظر بهبود شرایط برای بازگشت به کار هستند.

این مقام مسئول ادامه داد: قطعه سازان حدود 15 هزار میلیارد تومان از شرکت های خودرو ساز طلب دارند، 5 هزار میلیارد آن مطالبات معوق است و این بدهکاری خودروسازان و نبود نقدینگی در شرکت های قطعه ساز باعث شده تا بین 70 تا 100 واحد تولیدی بطور کامل تعطیل شود، یعنی از خط قرمز عبور کرده ایم.

محبی نژاد افزود: قطعه سازان 4 مشکل عمده دارند و هرچه سریعتر ظرف یک هفته آینده باید از طرف دولت و مسئولان رفع شود. قیمت خودرو دستوری است و افزایش پیدا نکرده اما قطعه ساز با رشد بیش از حد قیمت ها در تولید مواجه است، نقدینگی به شدت کاهش یافته و برای تولید تیراژ مشابه سال گذشته باید سه برابر نقدینگی داشته باشیم متاسفانه با عدم وصول مطالبات از شرکت های خودروساز میسر نشده است. 

وی ادامه داد: متاسفانه شرکت های تامین کننده مواد اولیه داخل فقط در بورس کالا و بصورت نقدی ارائه می کنند و دو تا سه ماه بعد آن را تحویل می دهند. همچنین خریدهای اعتباری قطعه سازان از خارج در سال گذشته انجام می‌شد و اگر با تحریم های موجود شرایطی فراهم شود تا بتوانند این بدهی را پرداخت کنند با قیمت ارز همه این شرکت ها ورشکسته خواهند شد.

این کارشناس خودرو افزود: به مسئولان هشدار می دهیم موج دوم بیکاری در صنعت قطعه سازی در راه است یعنی حدود صد واحد دیگر به کاملا تعطیل خواهد شد و 80 تا 120 هزار نفر نیرو تعدیل خواهد شد. تمام مشکلات و بحران ها به شرط مدیریت صحیح و هماهنگی دولت، مجلس و قوه قضائیه قابل حل است و هیچ ربطی به تحریم های بین المللی ندارد، فقط ضعف مدیریت باید حل شود.

محبی نژاد ادامه داد: ظرفیت تولید روزانه 6 هزار خودرو بود اما به دلیل نبود قطعه خیلی کمتر شده است. صنعت خودرو و قطعه سازی نیازمند جذب سرمایه و سرمایه گذار است اما متاسفانه شاهد سرمایه گریزی در این صنعت هستیم.

محبی نژاد ادامه داد: در گفتگوی خصوصی با وزیر جدید صنعت تمام این مشکلات را عنوان کردیم اما متاسفانه سرعت عمل اجرایی مسئولان با مشکلات پیش آمده در صنعت و بازار هم خوانی ندارد. امیدواریم مسئولان هرچه زودتر اقدامی عاجل در این باره انجام دهند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ