کد خبر: ۱۰۸۳۶۴
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۷/۸/۲۷

چهارمین ریزش بزرگ شاخص بورس هم ثبت شد / دلایل پیدا و پنهان
با سقوط ۵۲۶۱ واحدی :

چهارمین ریزش بزرگ شاخص بورس هم ثبت شد / دلایل پیدا و پنهان

در روزی که اکثر فعالان در جستجوی عامل اصلی کاهش قیمت ها بودند، شاخص با سقوط ۵۲۶۱ واحدی ، چهارمین ریزش بزرگ را ثبت کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در جریان معاملات دومین روز بورس در هفته جاری ، روند نزولی دیروز قیمت ها و متغیرها نه تنها قطع نشد بلکه با شدت و حدت زیادی همراه و منجر به ثبت چهارمین ریزش بزرگ شاخص در سال جاری شد اما قبل از اتمام معاملات ، عده ایی از فعالان حقیقی و حقوقی پر ریسک حاضر به خرید و جمع آوری صف های فروش شدند.

براساس این گزارش، درحالی روند قیمت دلار دیروز و امروز صعودی و به محدود 13 هزار تومان هم رسید و بازارهای جهانی نفت بسته بود که اکثر فعالان با اصمینان با عدم اثر این دو متغیر، در جستجوی دلیل یا دلایل کاهش قیمت ها بودند اما کمتر کسی قادر به شناسایی عاملی معنادار و محسوس شد و به جز بی نتجه ماندن جلسه شب گذشته وزیر صنعت با خودرو سازان و اعضاء کیمسیوین صنایع مجلس، خبر منفی موثر دیگری منتشر نشد .

اما برخی کارشناسان معتقدند علت سیر نزولی روزهای اخیر قیمت ها ، اثر روانی و واقعی تحریم ها ، عدم حرکتی خاص از سوی اتحادیه اروپا برای راه اندازی سامانه معاملاتی جایگزین سوئیفت ، نامشخص بودن آینده اقتصاد ، رفتار هیجانی برخی سهامداران حقیقی و حقوقی همراه با نوسان گیری ، پیش بینی برخی تحلیل گران تکنیکال از کاهش شاخص به محدوده 165 هزار واحدی و... از جمله عوامل نامحسوس و زیرپوستی کاهش قیمت ها در دیروز و امروز و شاید آینده باشد.

با این همه ، عده ایی از فعالان با امید به بهبود شرایط و با تکیه بر حمایت دولت از بورس و تکیه بر گزارش های 9 ماهه ، معتقدند ریزش امروز لازم بود تا برخی از سهامداران که با انتظار کسب نامعقول وارد شده اند از بازار خارج شوند.

به هر ترتیب ، در پایان معاملات امروز که فقط 37 سهم قرمز پوش نبودند شاخص بورس در نتیجه کاهش 428 تا 209 واحدی شرکت های بزرگ فولاد مبارکه، سرمایه گذاری امید، هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، گل گهر، پالایشگاه بندرعباس، تاپیکو و توسعه معادن و فلزات ، با سقوط سنگین 5 هزار و 261 واحدی به رقم 173 هزار و 557 واحدی عقب نشینی تمام عیاری کرد تا چهارمین ریزش سال جاری را ثبت کند.

پیش از این شاخص بورس در 10 ، 15 و 21 مهر به ترتیب با سقوط 7220 ، 7600 و 5982 واحدی روبرو شده بود. 

آمار داد و ستد هم که تا میانه معاملات اندک بود در پایان به دلیل حمایت برخی حقوقی ها با جابجایی بیش از 2.1 میلیارد سهم به ارزش 747 میلیارد تومان همراه شد.

انتهای پیام

در این میان


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ