کد خبر: ۱۰۸۷۸۳
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۹/۱۱

بورس کالا آماده قراردادهای مشتقه جدید زعفران شد

بورس کالا آماده قراردادهای مشتقه جدید زعفران شد

معاون توسعه بازار شرکت بورس کالا گفت: برای زعفران نگین و نیز زعفران سرگل در حال برنامه‌ریزی‌ برای راه‌اندازی قراردادهای مشتقه جدیدی هستیم و در آینده این ابزارها اجرایی خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس علیرضا ناصرپور با اشاره به آغاز به کار معاملات گواهی سپرده ذرت به تسنیم گفت: معامله ذرت در چارچوب ماده 33 قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی از پنجم آذر آغاز شده و در اولین روز معاملات، ذرت یک انبار در استان کرمانشاه در چارچوب اوراق سپرده کالایی مورد معامله قرار گرفت.

وی ادامه داد: زلزله اخیر کرمانشاه تأثیری بر روند معاملات به‌جا نگذاشت و هیچ تأثیر مهمی بر کیفیت کالاها، شرایط معامله و تحویل یا ویژگی‌های انبارداری هم ثبت نشد. انبارهای مورد پذیرش بورس کالای ایران همگی از استانداردهای کیفی لازم برخوردار هستند و معامله‌گران می‌توانند از امنیت دارایی‌ها و کیفیت محصولات تحویلی مطمئن باشند. در روزهای آینده تعداد انبارها در معاملات ذرت افزایش خواهد یافت.

این مقام مسئول ادامه داد: قیمت‌های تضمینی محصولات کشاورزی به‌جز گندم زیر قیمت بازار است و جذابیت عرضه در بورس کالا یا فروش با این نرخ را محدود خواهد کرد، ولی تاکنون شاهد عرضه ذرت در قالب معاملات ماده 33 هستیم. قیمت تضمینی ذرت برای سال زراعی جاری نزدیک به هزار و 56 تومان است ولی نرخ کشف‌شده روز گذشته در معاملات اوراق سپرده کالایی نزدیک به یک‌هزار و 385 معامله شد.

ناصرپور افزود: با وجود قیمت‌های بالا در بازار آزاد و جذابیت واسطه‌گری و حضور دلال‌ها باز هم عرضه‌کنندگان مایل هستند کالا را در بورس معامله  کنند، جای بررسی دقیق‌تری دارد. از سوی دیگر کف قیمت‌ها در بازار داخلی به‌موازات معاملات بورس کالا تشخیص داده می‌شود، یعنی کمترین قیمت ممکن در بازار با فرض تضمین ویژگی‌های کیفی و شرایط تحویل در بورس کالا شناسایی می‌شود. این مطلب به‌معنی ایجاد یک بازار رسمی منسجم و دقیق‌ برای کشف قیمت‌ها است و کشاورزان معامله در بورس کالا را یک اولویت به‌شمار می‌آورند.

کشاورزان در بورس کالا ساده‌تر به پول خود می‌رسند

وی گفت: معامله در بورس کالا ریسک اعتباری تقریباً وجود ندارد و کشاورزان ساده‌تر به پول می‌رسند، ضمن این‌که پرداخت مدت‌دار هم در این شیوه معامله وجود ندارد و در فاصله کوتاهی وجه حاصل از معاملات به حساب فروشنده واریز می‌شود. همچنین شاهد پیگیری‌های وزارت جهادکشاورزی در مسیر رونق و توسعه این بازار هستیم و برای سال جاری عرضه ذرت 3 استان خوزستان، فارس و کرمانشاه از مسیر اوراق سپرده کالایی در بورس کالا انجام می‌شود. شرکت پشتیبانی امور دام به‌عنوان مباشر طرح وارد عمل شده و به‌عنوان مباشر فروشندگان بخشی از عملیات عرضه در بورس کالا را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: سال گذشته نزدیک به 650 هزار تن ذرت در بورس کالای ایران معامله شد، از این میزان 460 هزار تن در چارچوب اوراق سپرده کالایی بود، اما برای سال جاری امکان کاهش حجم معاملات در بورس کالا وجود دارد، آن‌هم در شرایط خشکسالی سال گذشته و به‌ویژه رشد جدی قیمت‌ها در بازار آزاد به کاهش جذابیت معامله در بورس منجر می‌شود.

این مقام مسئول افزود: سختگیری‌های انبارداری و دریافت کالا کنار تسویه وجوه سریع و امکان رقابت قیمتی و استانداردها و تضمین‌های مختلف در بورس کالا موجب شد تا تجربه مطلوبی از معامله در بورس فراهم شود و تمایل به تداوم این شیوه معاملاتی را ایجاد کرده است. البته خشکسالی‌ سال گذشته تأثیر چندانی بر وضعیت تولید و معاملات نداشت و مخصوصاً بارش‌های اخیر به تقویت تولید ذرت منجر شد.

تضمین منافع کشاورز با اجرای قیمت تضمینی

ناصرپور ادامه داد: سال جاری ماده 33 قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی اجرا نشد دلیل آن بالابودن قیمت جو در بازار داخلی بود، این موضوع به‌معنی عدم‌نیاز به اجرای این شیوه معاملاتی در بورس کالا است. فرآیند قیمت تضمینی دولت فاصله بین قیمت تضمین‌شده و نرخ مورد معامله را پرداخت می‌کند، اما اکنون قیمت‌های مورد معامله در بازار آزاد بسیار بالاتر از قیمت‌های تضمینی است و نیازی به مداخله دولت در این زمینه وجود ندارد، جو چندانی برای تحویل در بورس کالا و معاملات وجود ندارد.

وی افزود: در ابلاغیه سال جاری هیأت وزیران ضمن این‌که در سال جاری معاملات قیمت تضمینی در بورس کالا انجام نمی‌گیرد و باز هم معاملات با همان فرآیند کلی خرید تضمینی اجرایی خواهد شد، اما به‌معنی عدم عرضه گندم در بورس کالا نخواهد بود و گندم به‌صورت معمول در بازار فیزیکی مورد دادوستد قرار خواهد گرفت، بنابراین دولت گندم را عرضه خواهد کرد و خریداران اصلی با نرخ‌های مرسوم به خرید گندم اقدام خواهند کرد.

زمان برداشت و عرضه زیاد، دلیل افت قیمت زعفران

معاون توسعه بازار شرکت بورس کالا  ادامه داد: شرایط فعلی حاکم بر بازار زعفران مربوط به زمان برداشت زعفران است، عرضه این محصول به‌مرور افزایش خواهد یافت به همین دلیل افت قیمت‌ها غیرمنطقی نیست. زمانی شاهد معاملات نوبرانه زعفران بودیم و به‌معنی رشد قیمت‌ها قلمداد می‌شود، ولی اکنون بازار در حال بازیابی با واقعیت‌های موجود همخوانی بیشتری پیدا می‌کند.

ناصرپور افزود: در حال حاضر سه رخداد مهم در بازار زعفران تأثیرگذار است، نخست این‌که در فصل برداشت زعفران قرار داریم و افزایش عرضه زعفران در بازار منطقی است. همچنین پیمان‌سپاری ارزی به‌معنی سرعت‌گیر مهمی در مسیر صادرات رعفران ایفای نقش کرده است و به تکانه قیمتی منفی و مهمی منجر شده است. از طرف دیگر در هفته‌ها و ماه‌های اخیر نوسان قیمت دلار کاهشی بوده و همین سیگنال هم به عقب‌گرد بهای زعفران در بازارهای نقدی، سپرده کالایی و آتی زعفران منجر شده است.

وی ادامه داد: برای سال جاری دورنمای بازار محصولات کشاورزی مطلوب ارزیابی می‌شود و با توجه به بارش‌های فعلی این امیدواری‌ها حتی تقویت شده است، برای بازار زعفران سال خوبی پشت سر گذاشته شد و وضعیت این بازار به‌معنی تحول در حوزه معاملات محصولات کشاورزی بر پایه ابزارهای مالی در بورس کالا بود. هم برای زعفران نگین و هم زعفران سرگل در حال برنامه‌ریزی‌ برای راه‌اندازی قراردادهای مشتقه جدیدی هستیم و در آینده اجرایی خواهد شد.

پذیرش انبارهای جدید زعفران در دست بررسی است

وی افزود: در حال بررسی برای پذیرش انبارهای جدید در حوزه معاملات زعفران هستیم، هر انبار تقاضای پذیرش داشته باشد و از لحاظ کیفی مورد تأیید باشد، قابل قبول است و از این مسیر محدودیتی در بورس کالا وجود ندارد، اگرچه تاکنون درخواست‌ها بیشتر از منطقه خراسان به‌ویژه استان خراسان رضوی بود. اما پذیرش انبار در سایر استان‌ها به‌ویژه برای زعفران شاید بتواند به رونق مضاعف این بازار کمک کند و خریداران بیشتری را به این سمت جذب کند.

ناصرپور ادامه داد: از لحاظ مقررات بورس انباردار موظف است کالا را در انبار تحویل دهد، ولی بر پایه توافقات شخصی این پتانسیل وجود دارد که اشخاص در هر نقطه‌ای بتوانند این کالا را تحویل بگیرند. زمان سررسید گواهی سپرده کالایی خریدار موظف است کالای خریداری‌شده را در موعد مقرر تحویل بگیرد. البته پس از این زمان و پس از تحویل فیزیکی خارج از سیستم گواهی سپرده کالایی در بورس، امکان نگهداری کالا به‌صورت امانی توسط انباردار وجود دارد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ