کد خبر: ۱۰۸۷۹۲
۱۵:۹ - ۱۳۹۷/۹/۱۱

انتقادات جالب مدیرعامل اسبق از سایپا، پراید و دلایل افزایش قیمت خودرو

انتقادات جالب مدیرعامل اسبق از سایپا، پراید و دلایل افزایش قیمت خودرو

مدیرعامل اسبق سایپا از ادعای داخلی سازی ۱۰۰ درصدی پراید انتقاد کرد و با اعلام ارزبری ۱۵۰۰دلاری این محصول و زیاندهی سایپا حتی با فروش ۳۵ میلیونی، دلایل افزایش بی ضابطه قیمت خودرو را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سعید مدنی با تأکید بر تغییرات منطقی قیمت توسط خودروسازان به تسنیم گفت: نظام قیمت گذاری در عین حال که ضربات سنگینی بر پیکره صنعت خودروسازی وارد کرده موجب افزایش غیر منطقی قیمت ها نیز شده است.کنترل قیمت هرگز موجب کاهش قیمت نخواهد شد. طی سال های گذشته و بر اساس برخی سیاست ها قیمت خودرو پایین نگاه داشته شده که این امر با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه نقدینگی مورد نیاز برای تولید محصول نیز کاهش یافته و خودروسازان برای تامین مالی مجبور به استفاده از تسهیلات بانکی شده اند که این مسئله هزینه های سربار را افزایش داده و بعد از مدتی به صورت انفجاری بر قیمت خودرو تاثیر گذاشته است.

وی افزود: بر اساس یک گزارش رسمی اگر از سال 80 به صورت متوسط سالی 6.5 درصد افزایش قیمت در مقایسه با تورم های 25 تا 35 درصدی سال های اخیر در حوزه خودروسازان اعمال می شد، امروز خودرویی مانند پراید بدون هرگونه تنش و با سودی مناسب با قیمت 23 الی 24 میلیون تومان به فروش می رسید، در صورتی که اگر قیمت همین خودرو را امروز به 35 میلیون تومان برسانیم باز هم احتمال زیان دهی در سایپا وجود دارد.

این کارشناس صنعت خودرو افزایش 6.5 درصدی قیمت خودرو در صورت اجرا را عامل جذب نقدینگی حدود 16 هزار میلیارد تومانی توسط خودروسازان در هر سال دانست و گفت: در صورت اجرای این فرمول از سال 80 تا امروز مشتریان پول‌های سرگردان را در این حوزه سرمایه گذاری می‌کردند و قادر بودند بر اساس پیش بینی افزایش قیمت سالانه خریدها را بدون دغدغه انجام دهند و در کنار آن دو خودروساز داخلی نیز می‌توانستند به اندازه تسهیلاتی که از بانک ها دریافت کرده بودند،جذب نقدینگی داشته باشند.

مدنی ادامه داد: متأسفانه با توجه به ثابت نگاه داشته شدن قیمت خودرو به مدت طولانی، مردم نیز به امید آنکه قیمت‌ها افزایش نخواهد یافت خریدی انجام نمی‌دهند و زمانی اقدام به خرید می کنند که قیمت ها در حال افزایش است. نظام قیمت گذاری نیز موجب شده خودرویی که می توانست در بازار با قیمت 24 میلیون تومان به فروش برسد و موجب سود دهی خودروسازان شود امروز با قیمت 35 میلیون تومان در بازار آزاد معامله شود، که قطعا خودروسازان در این فرآیند در حاشیه زیان خواهند بود.

وی بر ضرورت تلاش فوری دولت در تعدیل نرخ ارز تاکید کرد و گفت: خودروسازان امروز قطعات مورد نیاز را به جای دلار 3000 تومانی با ارز 9000 تومانی خریداری می‌کنند و یک خودرویی مانند پراید که مدعی هستیم صد در صد داخلی سازی شده با توجه به عدم ضرورت داخلی سازی کردن برخی قطعات، چیزی در حدود  1500 دلار برای سایپا ارزبری دارد. با یک حساب سرانگشتی خودروسازان جدا از سایر هزینه نهاده های تولید، مبلغ 9 میلیون تومان بابت هزینه ارزبری پرداخت می‌کنند و می توان گفت در شرایط فعلی خودروسازان قطعات را به 3 برابر قیمت خریداری می کنند.

مدیرعامل اسبق سایپا تاکید کرد: ابتدا باید مسئله قیمت ریشه ای حل شود و بهترین راه حل، رفتن قیمت خودرو به حاشیه بازار است که اگر این کار صورت پذیرد خود به خود قیمت خودرو متعادل خواهد شد. حاشیه بازار اگر خیلی بالا باشد هرکسی قادر به خرید نخواهد بود و خودروساز نمی تواند ظرفیت را کاهش داده و باید با همان ظرفیت به تولید ادامه دهد و ملزم به کاهش قیمت خواهد بود.

مدنی گفت: هیچ جای دنیا با افزایش بهره وری نتوانستند قیمت تمام شده را بیشتر از 3 تا 4 درصد پایین بیاورند. براساس تحقیقات صورت پذیرفته با توجه به بی ثباتی اقتصادی، عملا کاهش قیمت خودرو در کمترین حالت ممکن نیز وجود ندارد و چنانچه خودروسازان بخواهند کاهش قیمت داشته باشند باید در انتظار ایجاد ثبات اقتصادی مناسب باشند. اما چنانچه خودروسازان نخواهند از راه حاشیه بازار وارد شوند، سازمان حمایت می تواند در دوره های 3 و 6 ماهه قیمت ها را آنالیز کرده و با در نظر گرفتن یک حاشیه سود مناسب برای خودروسازان موجبات ادامه حیات آنها را مهیا سازد.

وی با اشاره به تحریم های مجدد آمریکا بر علیه صنعت خودرو و لزوم تلاش شبانه روزی در جهت خروج از بحران گفت: بهترین راه حل برای پیشبرد اهداف خودروسازان تمرکز بر ساخت پلتفرم های داخلی در جهت کاستن وابستگی به خارج است. زیرا تولید خودرو با پلتفرم های ساخت داخل مانند SP100، کوئیک یا ساینا در سایپا موجب شده بتوانیم به سهولت با هر قطعه سازی در دنیا ارتباط کاری برقرار کنیم. لذا باید در این شرایط بحرانی صرفا به سمت قطعه سازانی برویم که منافع کمتری در آمریکا دارند و کمتر هم تحت فشار تحریم قرار می گیرند که از این طریق قادر خواهیم بود ضربه پذیری تولید خودرو را کاهش دهیم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ