کد خبر: ۱۰۸۸۰۰
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۷/۹/۱۱

نظر قائم مقام بانک مرکزی درباره بازار سرمایه و صندوق ها

نظر قائم مقام بانک مرکزی درباره بازار سرمایه و صندوق ها

قائم مقام بانک مرکزی با اشاره به نقش بازارسرمایه در کاهش سهم سپرده گذاری صندوق های با درآمد ثابت بانک‌ها گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری باعث ایجاد بی نظمی در بازار پول از طریق صندوق‌هایی با نرخ سود تضمینی بالاتر می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، اکبر کمیجانی در چهارمین همایش انجمن مالی اسلامی با اشاره به نقش نظام بانکی در حمایت از تولید و ثبات اقتصادی گفت: با وجود توسعه بازار سرمایه و بهبود حجم تأمین مالی اقتصاد از این بازار ، همچنان اقتصاد ایران بر اصل بانک محوری است.سهم بالایی از تأمین مالی از طریق بانک‌ها انجام می‌شود و این موضوع همواره با انتقادهای مختلفی مواجه است.

وی با اشاره به آمارهای اقتصادی ۷ ماهه سال جاری افزود: رشد نقدینگی و پایه پولی در روندی نزدیک به هم قرار گرفتند. به طوریکه این روند نشان می‌دهد بانک مرکزی برای استقرار انضباط پولی گام‌های موثری برداشته است. این در حالی است که بررسی وضعیت سپرده‌های کوتاه مدت جاری و یک‌ساله در سال ۹۶ حاکی از نقدینگی بسیار بالا دارد.واگذاری گواهی‌های سپرده ۲۰ درصدی منجر به کاهش سهم سپرده‌های یک‌ساله در بانک‌ها شد اما به دلیل بروز برخی التهاب‌ها، سهم سپرده‌های جاری و یکساله دوباره در سیستم بانکی افزایش یافت.

این مقام مسئول از تلاش بانک مرکزی برای کاهش سهم رشد نقدینگی نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: در میان سال‌های ۶۷ تا ۹۱ متوسط رشد نقدینگی بالغ بر ۲۶.۷ درصد بود اما بین سال‌های ۹۳ تا ۹۷ این رقم به ۲۳.۷ درصد کاهش یافته است. این در حالی است که نسبت عمق مالی بر سهم بخش غیردولتی نسبت به تولید ناخالص داخلی نیز روبه افزایش است.

کمیجانی با بیان اینکه نسبت نقدینگی و عمق مالی در ایران به ۱۰۳ مرتبه رسیده، گفت: با وجود رشد این نسبت اما در مقایسه با سایر کشورهای دنیا همچنان از جایگاه پایینی برخوردار است.در اقتصاد ایران فعالیت‌های غیررسمی و ثبت نشدن آن در تولید ناخالص داخلی باعث شده تا این موضوع خود را در حجم نقدینگی نشان دهد اما در تولید ناخالص داخلی اثری از آن نباشد.

وی با اشاره هدف‌گذاری بانک مرکزی و نظام بانکی در سال‌های اخیر برای تأمین مالی اقتصاد واقعی و مقابله با رکود، حفظ اشتغال موجود،‌ تأمین سرمایه در گردش بنگاه‌های بزرگ، تأمین نیاز بنگاه‌های کوچک و متوسط و حمایت از تأمین مالی مسکن و کشاورزی به عنوان بخش اصلی تولید گفت: نظام بانکی برای رفع نیاز خرد خانوارها در قالب تسهیلات ازدواج و تسهیلات مصرفی در قالب کارت‌های اعتباری حمایت کرده،سهم نظام بانکی در تأمین منابع مالی بنگاه‌ها تا مرز ۹۰ درصد قرار داشت که با کاهش آن به مرز ۸۳ درصد در سال گذشته نشان داد دلیل اصلی آن استفاده از ابزارهای نوین مالی از سوی دولت در قالب اسناد خزانه و در این نظام از طریق انتشار انواع اوراق مشارکت و گواهی سپرده بانکی بوده است.

قائم مقام بانک مرکزی با تأکید بر اینکه سپرده‌های جذب شده از سوی بانک‌ها باید برای تأمین سرمایه در گردش بنگاه‌های بزرگ و تأمین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط تجهیز شود، افزود: انتظار می‌رود به تدریج بازار سرمایه بتواند تأمین مالی بنگاه‌های بزرگ را به دوش بکشد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری که مجوز فعالیت را از بازار سرمایه می‌گیرند، به دلیل چسبندگی به نظام بانکی و نظارت کمتر از سوی بانک مرکزی و متولیان بازار سرمایه باعث ایجاد بی نظمی در بازار پول از طریق صندوق‌هایی با نرخ سود تضمینی بالاتر می‌شوند.

کمیجانی با اشاره به نیاز بانک‌ها به نقدینگی گفت: این نیاز باعث شده تا سیستم بانکی حاضر به جذب نقدینگی با هزینه بالاتری شود اما تعامل بازار سرمایه و بازار پول در سال‌های اخیر باعث شده تا سهم سپرده گذاری از سوی صندوق های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت در بانک‌ها طی دو مرحله و در سال‌های ۹۵ و ۹۶ از نسبت ۳۰ به ۷۰ درصد به نسبت ۵۰ به ۵۰ درصد کاهش یابد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ