کد خبر: ۱۱۰۰۰۳
۰:۰ - ۱۳۹۷/۹/۱۷

دلایل افزایش سود ۳ شرکت بورسی متانول ساز و اثر منفی بر دیگر گروه ها
یک کارشناس انرژی اعلام کرد:

دلایل افزایش سود ۳ شرکت بورسی متانول ساز و اثر منفی بر دیگر گروه ها

یک کارشناس با اعلام دلایل افزایش حاشیه سود ۳ شرکت پتروشیمی متانول ساز اعلام کرد: ایجاد شرایط اقتصادی جذاب برای زنجیره خاص منجر به عدم توسعه دیگر زنجیره های مهم و توسعه نامتوازن صنعت پتروشیمی شده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مهران ایوبی کارشناس انرژی درباره شرکت های پتروشیمی و با اشاره به انتقاداتی که نشان از عدم تمایل سرمایه گذاران خارجی دارد با ارایه مطلبی به مهر اعلام کرد: کسانی سنگ منافع ملی را به سینه می زنند که در دهه های گذشته با بهره گیری از خوراک یارانه ای، سودهای درخور توجهی را کسب کرده اند و به جای آنکه بر ارتقای تکنولوژی، تکمیل زنجیره ارزش محصول و ایجاد ارزش افزوده تمرکز کنند، محصولات میانی خود را که به عنوان مواد اولیه صنایع تکمیلی به شمار می رود بدون کوچک ترین فرایند تکمیلی روانه بازارهای صادراتی کرده اند.

دلایل افزایش حاشیه سود شرکتهای پتروشیمی متانول ساز

استفاده از مزیت خوراک گاز باید به صورت هوشمندانه انجام شود. زیرا ایجاد شرایط اقتصادی ایده آل در زنجیره خاص از صنعت پتروشیمی به قیمت قربانی شدن دیگر زنجیره های مهم و استراتژیک از حیث ارزش افزوده و اشتغال در کشور می شود.

با توجه به مزیت فراوانی گاز طبیعی ، وزرات نفت با در اختیار دادن خوراک ارزان به آن دسته از صنایع پتروشیمی دارای خوراک‌ گاز متان، شاهد تولید متانول با ظرفیت ۶.۷ میلیون تن در سال است و تا سال ۱۴۰۴ با بهره برداری از ۱۰ واحد متانول ساز دیگر، این رقم به ۲۳ میلیون تن در سال خواهد رسید.

به دلیل محاسبه خوراک ارزان، محاسبه بخشی از مصرف گاز به عنوان سوخت با قیمت ۱۲۵ تومان به ازای هر متر مکعب، تسویه ریالی بهای خوراک با پایین ترین نرخ ارز، عدم پرداخت مالیات در صادرات و معافیت ۱۰ ساله مناطق ویژه اقتصادی، حاشیه سود این واحدها بسیار زیاد است. 

میزان درآمد عملیاتی و سود خالص پتروشیمی های متانول ساز :

ایجاد این شرایط اقتصادی جذاب برای زنجیره خاص از صنعت پتروشیمی منجر به عدم توسعه دیگر زنجیره های مهم مانند پروپیلن، آروماتیک ها و PET که باعث افزایش ارزش افزوده و آمار اشتغال هستند، شده و رد پای توسعه نامتوازن صنعت پتروشیمی را می توان از میزان واردات محصولات پتروشیمی دید.

جدول میزان واردات محصولات پتروشیمی که از زنجیره پروپیلن  هستند:

توسعه صنعت پتروشیمی به نام پروپیلن به کام متانول

در دو سال گذشته با لغو صدور مجوز خوراک برای طرح های متانولی به دستور وزیر نفت، عملا صدور مجوزهای متانول به شرط ایجاد زنجیره ارزش مانند طرح های متانول به پروپیلن و الفین در دستور کار قرار گرفت. به واسطه همین الزام، بسیاری از هلدینگ های سرمایه گذاری تصمیم به ایجاد واحدهای MTO، MTP،MTX ( گاز طبیعی به متانول و سپس به الفین یا پروپیلن) گرفتند.

به طور کلی تبدیل گاز طبیعی به متانول و سپس تبدیل متانول به پروپیلن، نیاز به سرمایه گذاری زیادی دارد. به طور مثال میزان سرمایه گذاری احداث یک طرح GTP با ظرفیت ۴۵۲ هزار تن پروپیلن در سال حدود یک میلیارد دلار است. نکته مهم دیگر این است که نرخ بازده داخلی تبدیل گاز طبیعی به متانول بالاتر از نرخ بازده داخلی تبدیل گاز طبیعی به متانول و سپس به پروپیلن است.

نمودار مقایسه نرخ بازده داخلی دو طرح تولید متانول و GTP :

نرخ بازده داخلی طرح GTP به دلیل حجم سرمایه گذاری زیاد، پایین تر از تولید متانول بوده و منطقی به نظر نمی رسد سرمایه گذاران این حوزه با هدف تولید پروپیلن، مجوز طرح های GTP و GTO را دریافت کرده باشند.

یقینا سرمایه گذاران این بخش از صنعت با تهیه مطالعات امکان سنجی به این واقعیت رسیده اند و با هدف تولید متانول در این زنجیره سرمایه گذاری خواهند کرد. با بررسی تعدادی از طرح های جدید صنعت پتروشیمی مشاهده می شود سهم بالایی از طرح ها مربوط به GTP،GTO،GTX است که همگی این طرح ها از ادامه زنجیره متانول هستند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ