کد خبر: ۱۱۰۰۴۹
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۷/۹/۱۸

نحوه کسب درآمد مشترکان کم مصرف آب و برق از زبان وزیر نیرو

نحوه کسب درآمد مشترکان کم مصرف آب و برق از زبان وزیر نیرو

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه با وضع تعرفه‌های جدید هیچ تغییری در قبوض برق ۷۵ درصد مشترکان ایجاد نخواهد شد، نحوه کسب درآمد مشترکان کم مصرف آب و برق را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایسنا، رضا اردکانیان با اشاره به اینکه همزمان با رشد جمعیت نیاز به آب و برق نیز روند صعودی گرفته، گفت: باید در شیوه‌های مصرف دقت بیشتری داشته باشیم تا در صورت گرفتاری دوره‌های بزرگ خشکسالی، جامعه دچار تنش به ویژه در بخش آب شرب نشود.

وی ادامه داد: به همین منظور درصددیم تا تعداد کمی از مصرف‌کنندگان که درصد بالایی از مصرف را به خود اختصاص داده‌اند و به عنوان مشترکین پرمصرف شناخته می‌شوند تشویق کرده تا به جرگه خوش مصرف‌ها بپیوندند.

این مقام مسئول با بیان اینکه ۵۷ درصد مشترکان بخش آب شرب کمتر از الگوی مصرف استفاده می‌کنند، ادامه داد: باید به گونه‌ای عمل کنیم که این مشترکان تشویق شوند که بخشی از این تشویق‌ها مادی خواهد بود. بنابراین سیستمی طراحی شده و در دستور کار هیئت دولت است تا شهروندانی که از الگوی تعیین شده نیز کمتر مصرف می‌کنند عملا رقم صرفه‌جویی شده در قبوض آن‌ها اعمال شده و آن را دریافت کنند.

اردکانیان ادامه داد: اگر الگوی مصرف ماهانه یک خانواده حدود ۱۵ مترمکعب است و میزان مصرف به ۱۲ مترمکعب برسد به ازای میزان مصرف باقی مانده تا سطح الگوی مصرف مبالغی در اختیار خانواده‌ها قرار خواهد گرفت تا از این محل نیز درآمدی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: ۴۳ درصد مشترکان مصرف بالای الگو تعیین شده دارند که دلیل اصلی آن ارزان بودن این مایع حیاتی است. قیمت یک لیتر آب معدنی ۲۰ هزار ریال است ولی هزینه‌ مشترکین یک لیتر آب با کیفیت حدود پنج ریال و در روستاها حدود دو ریال است. در سبد هزینه خانوار مجموعه پول صرف شده برای آب و برق تنها از پولی که برای دخانیات صرف می‌شود کمتر است. بنابراین با وجود چنین قیمت‌هایی که تقریبا حدود صفر است چگونه می‌توان از مشترکین پرمصرف انتظار صرفه‌جویی و اصلاح الگوی مصرف داشت.

وی با تاکید بر اینکه با وضع تعرفه‌های جدید هیچ تغییری در قبوض برق ۷۵ درصد مشترکان ایجاد نخواهد شد، ادامه داد: برای مشترکان پرمصرف نیز مسیر را باز گذاشته‌ایم تا مصرف را مدیریت کرده و شامل تعرفه‌های جدید نشوند.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه وضع تعرفه‌های جدید برق موجب کاهش درآمدهای این بخش خواهد شد، اضافه کرد: درصددیم در حوزه برق نیز هر مشترکی که کمتر از الگو استفاده می‌کند، به ازای هر کیلووات ساعتی که کمتر مصرف می‌کند مبالغ آن را پرداخت کنیم.

اردکانیان خاطرنشان کرد: با وجود اینکه درآمدهای بخش برق ناشی از این تعرفه‌ها کاهش پیدا خواهد کرد، ولی صنعت برق هم در این بخش بهره‌مند خواهد شد. زمانی که این تعرفه‌ها اعمال شوند و اثر اصلاحی خود را اعمال کنند طبیعتا نیاز به سرمایه‌گذاری سنگین برای ساخت نیروگاه‌ کمتر می‌شود و ما ناچار نخواهیم بود هر سال چند هزار مگاوات نیروگاه جدید بسازیم تا بتوانیم رشد مصرف هفت درصدی را پاسخگو باشیم.

وی افزود: تعرفه‌های جدید برای چهار ماه تیر تا شهریور اعمال خواهد شد و تا پایان آذرماه فرصت کافی در اختیار داریم تا شهروندان را در جریان کامل این مسائل قرار دهیم و آموزش‌های لازم به مشترکان پرمصرف داده شود. بر این اساس همراه قبوض آن‌ها یک قبض مجازی نیز ارسال خواهد شد تا به خوبی مطلع شوند اگر در خردادماه سال آینده مصرفی مشابه خرداد سال ۱۳۹۷ داشته باشند با وضع تعرفه‌های جدید باید چه مبالغی پرداخت کنند تا پیش از شروع چهارماه یاد شده به فکر مدیریت مصرف باشند.

انتهای پیام
 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ