کد خبر: ۱۱۰۱۵۷
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۷/۹/۲۰

زمان راه اندازی قراردادهای آتی سبد سهام اعلام شد + مزایا
توسط مدیرعامل شرکت بورس تهران:

زمان راه اندازی قراردادهای آتی سبد سهام اعلام شد + مزایا

مدیرعامل شرکت بورس تهران از زمان راه اندازی قراردادهای آتی سبد سهام در این بورس مزایای آن خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،علی صحرائی با اشاره به نقش مهم ابزارهای مشتقه در پوشش ریسک و پاسخ به سلایق متنوع سرمایه گذاران و فعالان بازار در سال های اخیر گفت: قراردادهای آتی سبد سهام یکی از ابزارهای مشتقه است که از یکشنبه آینده 25 آذر راه اندازی می شود.

وی به تایید قرارداد آتی سبد سهام توسط کمیته فقهی سازمان بورس اشاره کرد و افزود: این ابزار در بازارهای جهانی در قالب قراردادهای آتی شاخص معامله می شود ولی به دلیل عدم وجود امکان تحویل فیزیکی برای شاخص، آتی سبد سهام با اخذ تأییدیه از کمیته فقهی سازمان بورس جایگزین آتی شاخص شده به طوری که ترکیب، تغییرات و بازدهی شاخص و سبد سهام مشابه یکدیگر است.

این مقام مسئول درخصوص مزایای قراداد آتی سبد سهام گفت: قرارداد آتی سبد سهام علاوه بر دارا بودن تمامی مزایای یک قرارداد آتی استاندارد از جمله خاصیت اهرمی، امکان کسب سود از نوسانات مثبت و منفی قیمت دارایی پایه، شفافیت قیمت و استاندارد بودن قراردادها، تضمین معاملات توسط اتاق پایاپای و تنوع بخشی به سبد سرمایه گذاری، امکان بهره مندی از مزایای خرید و فروش شاخص های بورسی را نیز برای سرمایه گذاران فراهم می کند.

صحرائی ادامه داد: سرمایه گذاران بدون نیاز به تحلیل تک ­تک سهام بورسی، می توانند با تحلیل شرایط کلان اقتصاد و یا داده های مربوط به صنایع مختلف، نسبت به خرید و فروش در بازار آتی سبد سهام اقدام کنند به طوری که بازدهی سرمایه گذاران معادل بازدهی شاخص مربوطه شود.مدیران پرتفوی هم می توانند با خرید یا فروش قرارداد آتی سبد سهام متناظر با پورتفوی، نسبت به پوشش ریسک اقدام کنند.صندوق های سرمایه گذاری نیز می توانند در چارچوب شرایطی که سازمان بورس اعلام می کند، امکان فعالیت داشته و با استراتژی ها از مزایای پوشش ریسک این ابزار استفاده کنند.

وی گفت: بورس تهران مطابق سیاست های هیأت مدیره جدید، بانگرش توسعه ای و راه اندازی ابزارهای جدید طبق نیازهای فعالان و سرمایه گذاران با تجمیع و بازنگری دستورالعمل معاملات قراردادهای آتی، اقدام به یکپارچه سازی فرآیندهای اجرایی و معاملاتی انواع مختلف این قراردادها از جمله آتی تک سهم و آتی سبد سهام کرده است. بدین صورت زمینه شروع به کار بازار قراردادهای آتی سبد سهام و انجام معاملات این ابزار با مشارکت شرکت های مدیریت فنآوری بورس تهران، سپرده گذاری مرکزی و شرکت های نرم افزاری ارائه دهنده خدمات برخط (OMS) فراهم شود.

صحرائی بر آشنایی و آموزش فعالان بازار و سرمایه گذاران با این قراردادها تاکید کرد و گفت: بورس تهران در راستای آشنایی فعالان و سرمایه گذاران با این قراردادها، اقداماتی از جمله تهیه کتابچه و فیلم های آموزشی، برگزاری دوره های مختلف برای گروه های سرمایه گذاران، کارگزاران، اصحاب رسانه و سایر نهادهای مالی نیز انجام داده است. به علاوه سایت بورس تهران به عنوان تنها مرجع رسمی ارائه اطلاعات قراردادهای آتی، به روز شده و فعالان بازار می توانند تمامی اطلاعات موردنیاز را از آن دریافت کنند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ