عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و مشاور اسبق وزارت رفاه، دو پیشنهاد جدید برای سهمیه بندی بنزین ارائه کردند.
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و علیرضا عبداللهزاده مدیر گروه توسعه و سیاستگذاری پنتد دانشگاه شریف و مشاور اسبق وزارت رفاه در برنامه پیشران شبکه 4 در زمینه سوخت و هدفمندی یارانهها به گفت و گو پرداختند.
کریمی درخصوص دلایل دولت برای حذف کارت سوخت گفت: اول اعلام شد سامانه هوشمند سوخت سالانه 20 میلیارد تومان هزینه نگهداری دارد و برای حذف این هزینه، تصمیم به کنار گذاشتن کارت سوخت کردند.بعد هم گفتند سامانه موجود و دو نرخی بودن باعث فساد میشود، در حالی که خاصیتهای کارت سوخت بیشتر از هزینههایی بود که دولت به آن اشاره کرد.
وی افزود: باید برای مردم سهمیه تعیین کنیم نه برای خودرو، چون در کل 18 میلیون خودرو داریم و 60 درصد مردم خودرو ندارند و از منافع حاصله بینصیب هستند.مدلی برای حذف یارانه بنزین و افزایش قیمت مدنظر است،در این برای جمعیت 80 میلیون نفری سهمیه تعیین می کنیم و الزاماً سهمیه بنزین نیست بلکه در کارت اعتباری قرار میگیرد و اگر خانوار خودرو داشتند، از بنزین استفاده میکنند و اگر نداشتند، از مترو و اتوبوس استفاده میکنند.
کریمی ادامه داد: افزایش قیمت بنزین و حذف یارانه میتواند تورم زا باشد و برای جلوگیری از این مشکل میتوانیم مدتی را مشخص کنیم مثلاً یک ماه که این پول قابل برداشت نقدی نباشد و بعد از مدت مشخص، مانده اعتبار را میتوانند بهصورت نقد استفاده کنند.
عبداللهزاده نیز گفت: عدهای از کارشناسان و اساتید دانشگاهها و مراکز اجرایی و پژوهشی دور هم جمع شدند و کاملاً غیرسیاسی و خودجوش حرکتی را شروع کردند بر این اساس که چگونه میشود یک طرحی به دولت و مجلس پیشنهاد کرد که بتوانیم از چاله بیرون بیاییم.بعد از مطالعات زیاد و شبیه سازی های انجامشده در نهایت به این نتیجه رسیدند که ضروری است این یارانه پنهان در حال توزیع در قالب بنزین، بازتوزیع شود بهطوریکه از جیب ثروتمند به جیب فقیر برسد یعنی یک توزیع هدفمند صورت بگیرد.
وی با بیان اینکه کارت سوخت باعث کاهش قاچاق و کاهش مصرف بنزین می شود قرائتی خام است، گفت: تجربه ثابت کرده کارت سوخت بهتنهایی باعث کاهش قاچاق و کاهش مصرف نمیشود.اگر عدهای میخواهند کارت سوخت را احیا کنند پیشنهاد میکنم کار کارشناسی انجام دهند، کارت سوخت اگر اختلاف قیمتی نداشته باشد، هیچ کس استفاده نمیکند و از کارت جایگاه استفاده میکنند و باید دونرخی شود و نرخ دوم نیز قابل توجه باشد.
انتهای پیام