کد خبر: ۱۱۰۲۹۴
۰:۲ - ۱۳۹۷/۹/۲۵

دلایل معاملات فرسایشی بورس/ وضعیت ۴ گروه و توجه به تک سهم ها
یک کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد:

دلایل معاملات فرسایشی بورس/ وضعیت ۴ گروه و توجه به تک سهم ها

یک کارشناس با بیان دلایل معاملات فرسایشی اخیر بورس و وضعیت شرکت های پالایشی، صادرات محور، خودرویی و بانکی و توجه به تک سهم ها، به وجود چند رویداد امیدبخش اشاره و شرایط خروج بازار از رکود را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محیا معصومی تحلیلگر شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر درباره شرایط دیروز سهام بازار در اولین روز هفته اعلام کرد روند فرسایشی روزهای گذشته شاخص ادامه یافت و با کاهش 866 واحدی از حالت تعادلی چند روز پیش فاصله گرفت و افزایش عرضه ها به خصوص از سمت حقوقی های بازار، سبب غالب شدن سمت عرضه بر تقاضا شد و بسیاری از نمادها در محدوده منفی قیمتی داد و ستد شدند.

دلایل معاملات فرسایشی و شرایط چند گروه

عوامل بسیاری از جمله نبود نقدینگی، عدم اطمینان به آینده بازارهای جهانی و نبود چشم انداز روشن به سودآوری شرکت ها، سبب شده تا این روزها شاهد معاملات فرسایشی و کم رمقی در بازار باشیم. با وجود اخبار مثبت پیرامون نفت در دو روز پایانی هفته گذشته مبتنی بر برنامه عربستان برای کاهش صادرات نفت و احتمال کمبود عرضه نفت به دلیل توافق اخیر کشورهای اوپک در این باره، بازهم گروه پالایشی فشار فروش محسوسی دارند.

کاهش قیمت کامودیتی ها هم مزید بر علت شده و ترس فعالان از تأثیر تحریم ها برای فروش شرکت های صادراتی کاملا در چهره خرید و فروش های بازار نمایان است. معاملاتی کم رمق و فرسایشی در طول بازار گواه این ادعا است.

بررسی معاملات دو گروه خودرویی و بانکی نشان می دهد این گروه ها بیشتر در معرض فشار فروشندگان قرار دارند.گروه هایی که از منظر بنیادی حرفی برای گفتن ندارند و صرفا به دلیل انتظار برای انتشار اخباری مبتنی بر افزایش نرخ خودرویی ها و یا افزایش نرخ تسعیر ارز برای بانکی ها مورد توجه واقع می شوند. این گروه ها همچنین به دلیل نقدشوندگی بالا توجه نوسان گیران را نیز به خود جلب کرده اند. کسب بازدهی های 5 تا 10 درصدی برخی را به خرید این گونه سهم ها در بازار اصلاحی تشویق می کند.

توجه بازار به تک سهم ها

در این میان تک سهم های بازار در فقدان تقاضای قوی برای بزرگان، مورد توجه قرار دارند. افزایش قیمت سه برابری کاغذ سبب توجه به سهام گروه کاغذسازی مانند "چکارن  و چکاپا" شده است.

"وتوصا" در گزارش بسیار خوب ۱۲ ماهه منتهی به 31 شهریور (حسابرسی نشده) به ازای هر سهم ۸۵۸ ریال سود محقق کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۰۹ درصد رشد داشته که عمدتا بخاطر افزایش ۷۰۶ درصدی جمع درآمدهای عملیاتی است. این شرکت، ۱۶۳ میلیارد تومان سود خالص محقق کرده است.

"دعبید" نیز از ورود یک محصول جدید با نام Lirenta در آذرماه خبر داده و پتروشیمی اصفهان هم در نیمه اول (حسابرسی شده) به ازای هر سهم ۲,۵۱۱ ریال سود محقق کرده که نسبت به گزارش ۶ ماهه حسابرسی نشده ، ۳۶ درصد رشد داشته که عمدتا بخاطر افزایش فروش در گزارش حسابرسی شده است .

از سوی دیگر اثر تحقق سود 33 تومانی سال مالی گذشته بانک پاسارگاد موجب شد تا سهام سرمایه گذاری خوارزمی به دلیل مالکیت در این بانک با تشکیل صف خرید قدرتمندی همراه شود.

افت قیمت جهانی چند محصول و اخبار امیدبخش

اما در بازارهای جهانی، آمار ناامید کننده اقتصادی چین از یک سو و  رشد شاخص دلار به 97.5 واحد از سوی دیگر باعث افت قیمت ها شد و طی آن هر تن روی و مس به محدوده 2537 و 6141 دلاری رسیدند. سرب نیز در سطح 1942 دلار آرام  گرفت. نفت برنت بدون تغییر محسوسی در حوالی 60 دلار معامله شد. اما اخبار مثبت  و مهمی در ارتباط با بازارهای جهانی منتشر شده که می تواند محرکی برای رشد قیمت ها و به دنبال آن سهام وابسته در بورس تهران شود.

آمار تورم بخش مسکن چین در ماه نوامبر با رشد 9.3 درصدی روبرو شده که بالاترین رقم 15 ماهه بوده و می تواند ضمن تحریک تقاضای چینی ها به سرمایه گذاری، باعث بهبود تامین مالی شرکت های ساختمانی و افزایش سرعت این گروه شود که نتیجه آن مصرف کامودیتی بیشتر شامل فولاد و آلومینیم و مس و ... و بهبود تقاضا است.

از سوی دیگر وزارت بازرگانی چین اعلام کرده با توجه به آنکه پکن و واشنگتن به دنبال مذاکره برای حل اختلافات تجاری هستند، سیاست افزایش تعرفه بر واردات خودروها و لوازم یدکی از آمریکا را به مدت سه ماه به تعویق انداخته است. این امید وجود دارد که دو طرف بتوانند به مذاکرات سرعت بخشیده و اعمال تعرفه بر واردات کالا از یکدیگر را به طور کامل حذف کنند.

علاوه بر این بزرگترین شرکت تجاری خریدار نفت چین یونیپک که زیرمجموعه Sinopec است، اعلام کرد از این هفته شروع به خرید نفت آمریکا خواهد کرد. این گونه اخبار مثبت امید به رشد آینده قیمت کامودیتی ها را بار دیگر زنده خواهد کرد.

در این میان تاکید چند روز رئیس کل بانک مرکزی ایران ، موجب شد تا بانک ها اقدام به کاهش نرخ‌ سود سپرده جدید به ۲۰ درصد کنند.

با این اوصاف، بازار سهام برای خروج از حالت رکود فعلی نیاز به ورود جریان نقدینگی تازه نفس و اخبار مثبت بازارهای جهانی و همچنین گزارش های مقبول آذرماه دارد. بنابراین تا پایان هفته در صورت عدم تغییر محسوس بازارهای جهانی انتظار می رود بازار به روند تعادلی و حتی با گرایش منفی ادامه دهد و تک سهم ها با دید نوسان گیری بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ