کد خبر: ۱۱۰۲۹۷
۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۹/۲۵

ابزار جدید بورس با ۷ صنعت بزرگ / چند و چون، مزایا و نکات مهم
از امروز عملی می شود:

ابزار جدید بورس با ۷ صنعت بزرگ / چند و چون، مزایا و نکات مهم

چند و چون و مزایا قراردادهای آتی سبد سهام مربوط به ۷ صنعت بزرگ که از امروز راه اندازی می شود به همراه مبنای محاسبات و ۳ شرط مهم در تعیین مقدار متغیر ارزش سبد پایه اعلام شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، طبق اعلام قبلی از امروز بورس تهران قراردادهای آتی سبد سهام را راه اندازی می کند تا ابزار دیگری به بازار سرمایه اضافه شود و ریسک سرمایه گذاران مخصوصا" تازه واردان کاهش یابد.

براساس این گزارش، قرار است با برگزاری مراسم صبح امروز و با حضور مدیران سازمان بورس، مدیران بورس تهران و شرکت سپرده گذاری مرکزی و ... این ابزار نوین مالی رسما" آغاز بکار کند که در مرحله اول شامل قراردادهای آتی سبد سهام 7 صنعت بانک‌ها، فلزات اساسی، خودرو ، فرآورده های نفتی، محصولات شیمیایی، کانه‌های فلزی و 30 شرکت بورسی بوده و از طریق روش آنلاین انجام می شود.

متقاضیان دارای کد سهامداری هم از طریق کارگزاران و تکمیل قرارداد و بیانیه ریسک ، قادر به سرمایه گذاری خواهند بود.

چند و چون و مزایای قرارداد آتی سبد سهام

در رابطه با چند و چون قرارداد آتی سبد سهام ، نگار نظری رئیس اداره عملیات بازار ابزارهای نوین بورس تهران اعلام کرد : قرارداد آتی سبد سهام نوعی قرارداد آتی با کارکرد آتی شاخص و با قابلیت تحویل فیزیکی سبد سهام در سررسید بوده و تمامی ویژگی­ ها و مزایای قراردادهای آتی را دارا بوده که عملاً در کنار قراردادهای اختیارمعامله، حلقه کامل ­کننده زنجیره ابزارهای مالی پوشش ریسک موجود در بازار سرمایه ایران خواهد بود.

این ابزار سرمایه­ گذاران را قادر می ­سازد تا بدون نیاز به تحلیل تک ­تک شرکت ­های بورسی و با داشتن تحلیل از شرایط کلان بازار و یا یک صنعت خاص اقدام به شناسایی سود کنند. نوسانات شاخص­ های بورس از سوی فعالان و حتی افرادی که آشنایی چندانی با بازار سرمایه و بورس ندارند، قابل درک و فهم بوده و لذا دامنه مخاطبان و سرمایه­ گذاران بالقوه بازار آتی سبد سهام بسیار وسیع­ تر از قرارداد آتی تک ­سهم است.

به علاوه هزینه ­های معاملاتی این بازار (اعم از تک­ سهم و سبد سهام) بسیار کمتر از بازار سهام بوده و معاملات آن معاف از مالیات است. همچنین وجود ابزاری مانند آتی سبد سهام می ­تواند به پیش ­بینی صحیح­ تر جهت حرکت بازار سرمایه و تعدیل تحلیل­ های خوشبینانه یا بدبینانه از اهداف عدد شاخص ­های بورسی منجر شود.

مبنای محاسبات و نکته ایی مهم

مبنای محاسبات سبد سهام بر اساس تشکیل یک دارایی تحت عنوان سبد مرجع (سبدی متناظر با سبد شاخص موردنظر) و کوچکتر کردن سبد مرجع با یک مضرب معین (مضرب سبد) انجام می ­شود. سبد حاصله همگن با سبد مرجع بوده و قابلیت تبدیل به دارایی پایه قرارداد آتی را دارد و باید توسط فروشنده قرارداد آتی سبد در سررسید به خریدار قرارداد تحویل داده شود. به عبارت دیگر، درون سبد پایه دقیقاً سهام متناظر شاخص مربوطه و با همان نسبت وجود دارد.

نکته حائز اهمیت در نحوه تعیین ترکیب سبد پایه قرارداد آتی سبد سهام، محاسبه مقدار مضرب سبد است که از نسبت ارزش سبد پایه به ارزش سبد مرجع به­ دست می ­آید.

3 شرط مهم در تعیین مقدار متغیر ارزش سبد پایه

ارزش سبد مرجع در هر زمان مقداری قابل محاسبه و معلوم است. ولی تعیین مقدار متغیر ارزش سبد پایه مستلزم رعایت 3 شرط مهم است.

مقدار ارزش سبد پایه باید به گونه ­ای انتخاب شود که اولا" با فرض ثابت ­بودن دیگر متغیرها، قرارداد آتی مبتنی بر سبد پایه بازدهی ­ای دقیقاً برابر با بازدهی شاخص را داشته، دوما" بتای سبد پایه نسبت به شاخص مربوطه، برابر با یک بوده و سوما" مضرب سبد در کل دوره معاملاتی قرارداد آتی، ثابت بماند و تنها در صورت اقدامات شرکتی سهام هر یک از ناشران موجود در سبد مرجع و یا بازنگری ترکیب شاخص مربوطه، تغییر یابد.

جایگزینی عدد شاخص مربوطه به جای ارزش سبد پایه، هر سه شرط مذکور را می­ پوشاند و سرمایه­ گذاران در بازار آتی سبد سهام، تنها در سررسید نیاز به اطلاع از محتویات سبد پایه داشته و ترکیب سبد پایه و تعداد هر یک از سهام داخل آن، تأثیری بر روی تصمیمات آنها در اتخاذ موقعیت و استراتژی­ های معاملات ندارد. هرچند سرمایه ­گذار برای به دست آوردن ترکیب سبد پایه، کافی است تنها دو پارامتر عدد شاخص و ارزش بازار سبد مرجع را در اختیار داشته باشد.

اهرم در نظر گرفته شده برابر با 5 بوده و در کل طول دوره معاملاتی ثابت است و صرفاً در صورت تغییر ضرائب وجوه تضمین تغییر می ­کند. لذا در بازار آتی بورس تهران، ریسک تغییر اهرم، ناشی از نوسانات قیمتی قراردادهای آتی ویا دارایی پایه، وجود ندارد. همچنین در تسویه نهایی قراردادهای آتی سبد سهام، اولویت با تسویه فیزیکی بوده و تسویه نقدی تنها در صورت توافق طرفین در سررسید قرارداد قابل انجام است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ