کد خبر: ۱۱۰۳۱۳
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۹/۲۵

زیان 50 درصدی شرکت های قطعه ساز و دو راهکار خروج صنعت خودرو از بحران
دبیر انجمن قطعه سازان اعلام کرد:

زیان 50 درصدی شرکت های قطعه ساز و دو راهکار خروج صنعت خودرو از بحران

دبیر انجمن سازندگان قطعات با اعلام زیان 50 درصدی قطعه سازان، آزادسازی قیمت قطعات و اعتبار 10 هزار میلیارد تومانی به خودروسازان را راه نجات صنعت از بحران معرفی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مازیار بیگلو به ایرنا گفت: مبنای قیمت گذاری قطعات، قیمت تمام شده است و در این زمینه مدارک و مستندات به خودروسازان و سازمان حمایت ارائه شد و مقرر است تصمیم گیری شود. این قیمت گذاری مربوط به خودروهای با قیمت کمتر از 45 میلیون تومان است که تیراژ بالایی داشته و بازار اصلی خودرو را دربر می گیرد.

وی افزود: نظر مجلس ، تولید خودروهای پراید و پژو 405 با قیمت یارانه ای است که البته باید شیوه آن مشخص شود و مجلس این موضوع را از دولت مطالبه کرده است. اگر قرار بر افزایش قیمت ها باشد، به صورت پلکانی اعمال شود تا بتوانند شیوه های جدید فروش اقساطی و لیزینگ را دوباره راه اندازی کنند. 

این مقام مسئول درباره قیمت های پیشنهادی قطعه سازان اعلام کرد: در ماه های گذشته متوسط قیمت مواد اولیه داخلی و خارجی 151 درصد رشد داشت اما سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان فرمول خود را پیاده می کند. این سازمان مبنای قیمت مواد اولیه را بورس کالا و مبنای قیمت ارز را سامانه نیما قرار داده که با آن موافقیم. همچنین محدودیتی برای خودروسازان ایجاد کرده که جمع هزینه های سربار آنها نباید بیش از 25 درصد باشد. 

بیگلو ادامه داد: تاسال گذشته قطعه سازان می توانستند با 10 درصد پیش پرداخت، اقدام به گشایش اعتبار خارجی کنند و 90 درصد دیگر را پس از تحویل جنس در ایران حواله می کردند اما اکنون باید 100 درصد پول اجناس را نقدی پرداخت و علاوه بر آن 35 درصد را به عنوان ضمانتنامه نزد بانک بگذارند. 

وی افزود: خودروسازان بزرگ با 30 تا 40 درصد ظرفیت مشغول به کارند و سایپا و ایران خودرو روزانه کمتر از هزار دستگاه تولید می کنند. هرچقدر شمارگان تولید پایین می آید، اثربخشی هزینه های ثابت بیشتر می شود و ناچار به تعدیل نیرو هستیم. سریع ترین کار برای خروج از این شرایط ، آزادسازی قیمت ها است تا قطعه سازان بتوانند هزینه های ناشی از تحریم را مدیریت کنند. 

بیگلو توضیح داد: قطعه سازان با زیان خالص 50 درصدی تولید می کنند و تنها عاملی که آنان را به تداوم تولید هرچند با زیان ترغیب می کند، امید به آینده است. زیرا اگر این 2 صنعت کلیدی متوقف و تعطیل شوند، راه اندازی دوباره آنها همچون صنعت نساجی امکان پذیر نیست.

وی اعلام کرد: راهکار دوم حل و فصل چالش نقدینگی است. پیشنهاد می کنیم 10 هزار میلیارد تومان در قالب اعتبارات به خودروسازان تزریق شود. این اعتبارات می تواند علاوه بر پرداخت بدهی و معوقه های قطعه سازان، کمک کند تا خودروسازان برنامه های فروش اقساطی بلندمدت خود را مدیریت کنند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ