کد خبر: ۱۱۰۳۵۱
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۹/۲۶

مخالفت برخی مدیران وزارت نفت برای عرضه نفت در بورس
نماینده مجلس مدعی شد:

مخالفت برخی مدیران وزارت نفت برای عرضه نفت در بورس

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: بخشی از بدنه وزارت نفت تمایل به عرضه نفت در بورس و ورود بخش خصوصی به تجارت نفت را نداشت و الان هم قصد دارند این راهکار ضدتحریمی را متوقف کنند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، هدایت‌الله خادمی درباره احتمال فروش نفت در بورس به فارس گفت: مشتریان سنتی در حجم‌های بالای  300 یا 400 هزار بشکه در روز از ما نفت می‌خرند. لذا خریدار 300 هزار بشکه از شرکت ملی و 40 هزار بشکه از بخش خصوصی نخواهند بود. خریداران بزرگ معمولا به سمت فروشنده‌های مطمئن می‌روند تا بتوانند حداکثر نیاز را تامین کنند.

وی افزود: بسیاری از پالایشگاه‌های خارجی خریدار نیستند و اگر بخش خصوصی بتواند به این پالایشگاه‌های کوچک و خصوصی که توسط آمریکا، قابل رصد نیستند، نفت بفروشند اتفاق خوبی رخ می‌دهد ولی متاسفانه کسانی که مخالف عرضه نفت در بورس هستند تاکید دارند که بخش خصوصی قادر به این کار نخواهد بود.

این نماینده مجلس همچنین با رد افشای اطلاعات خریداران نفت در بورس، درباره قیمت نفت فروخته شده به آنها گفت: ما در شرایط تحریم هستیم و کار در این شرایط ابزارهای خاصی را می‌طلبد. اگر ما خریداران زیادی داشته باشیم به تبع می‌توانیم قیمت را بالا ببریم و اگر تعداد خریداران کم باشد مجبور هستیم قیمت را به صورت منطقی و معقول کاهش دهیم. در وضعیت کنونی هم امکان فروش نفت به قیمت بالا وجود ندارد زیرا نفت تحریم شده است و قطعا برای دارنده‌ آن هزینه‌هایی در پی دارد. لذا اعطای تخفیفی معقول در یک سازوکار رقابتی منطقی به نظر می‌رسد.

خادمی با اشاره به نظارت‌های موجود در فرآیند عرضه نفت در بورس گفت: با این حال وزارت نفت باید بر این کار نظارت داشته باشد چون وزارت نفت فروشنده است پس باید مطمئن باشد درآمد را به دست می‌آورد. کمیسیون انرژی مجلس هم باید نظارت‌هایی فراتر از کنترل و نظارت وزارت‌خانه‌ها و دولت داشته باشد. سایر نهادهای نظارتی هم باید نظارت بکنند اما نباید کار را آنقدر پیچیده و خطرناک جلوه دهیم که هیچ کسی حاضر به خرید نشود.

وی ادامه داد: ضمن آنکه باید شرایط را هم لحاظ کرد. در شرایط تحریم وضعیت متفاوت است. وقتی نفت تحریم است و صادرات ندارد باید از هر راهی کسب درآمد کنیم. یکی از راه‌ها این است که نفت را ارزانتر بفروشیم البته باید این تخفیف در یک سازوکار رقابتی معقول باشد که بورس این بستر را فراهم کرده است. راه دیگر، فروش در آب‌های آزاد است. روش دیگر نیز، ذخیره‌سازی در کشورهای دیگر است.

خادمی درباره علت توقف عرضه نفت در بورس گفت: به عنوان بزرگترین دارنده نفت و گاز جهان، هنوز خام‌فروشی می‌کنیم یعنی در زمین دشمن بازی می‌کنیم. رهبری ده‌ها بار فرمودند خام‌فروشی نکنید چون امروز را می‌دیدند. خام‌فروشی یعنی تک‌محصولی، یعنی اجبار به ارزان‌فروشی و در معرض تهدید دشمن قرار گرفتن. ولی اگر پالایشگاه احداث می‌کردیم و نفت را به چندین محصول با ارزش دیگر تبدیل می‌کردیم، امکان تحریم نبود.

وی تاکید کرد: وزارت نفتی‌ها مخالف عرضه نفت در بورس بودند. هر دولت می‌آمد، به وزارت نفت تکلیف می‌کرد نفت را در بورس عرضه کند، اما چون بخشی از بدنه وزارت نفت تمایل به انجام این کار نداشت شرایط را به گونه‌ای رقم می‌زد که بخش خصوصی نتواند وارد تجارت نفت شود و کنار برود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ