کد خبر: ۱۱۰۳۶۴
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۹/۲۶

ایران امکان خرید هواپیمای سوخو را ندارد

ایران امکان خرید هواپیمای سوخو را ندارد

دبیر انجمن صنفی شرکت های هواپیمایی با بیان اینکه چند ایرلاین ایرانی با سوخو تفاهم نامه امضا کرده اند گفت : با توجه به اینکه خرید سوخو مجوز اوفک می‌خواهد، امکان خرید آن وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مقصود اسعدی سامانی درباره تاییدیه سازمان هواپیمایی برای خرید هواپیمای سوخو از سوی شرکت های هواپیمایی ایرانی به مهر گفت : موضوع خرید هواپیما را شرکت های هواپیمایی باید دنبال کنند و سازمان هواپیمایی از نظر کارشناسی آنها را تایید یا رد می کند. 

وی افزود: برای خرید هواپیمای نو از هر شرکت سازنده ای، کارشناسان هواپیمایی باید اظهار نظر کنند. همانگونه که برای خرید ایرباس، کارشناسان صنعت هوانوردی به فرانسه رفته و پس از تایید آنها، قرارداد خرید از این شرکت امضا شد. این روند در زمره قوانین هواپیمایی است. 

این مقام مسئول اعلام کرد : تاکنون دو مرحله نمایندگان شرکت سوخو به ایران آمده اند و با ایرلاین های ایرانی مذاکره کرده و هواپیماهای خود را به شرکت های هواپیمایی معرفی کردند. حتی با برخی از شرکت ها تفاهم نامه هم امضا کرده اند اما با توجه به اینکه مجوز اوفک (اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا) برای خرید سوخو نیاز بوده امکان تبدیل تفاهم نامه به قرارداد خرید تاکنون وجود نداشته است. 

اسعدی سامانی توضیح داد : بخش زیادی از هواپیماهایی که در دنیا تولید می‌شوند بالای ۱۰ درصد قطعات آنها تولیدات آمریکاست. هواپیمای سوخو نیز بخشی از قطعاتش تولید آمریکاست. در صورتی که بالای ۱۰ درصد قطعات هواپیماها تولید آمریکا باشد فروش آن به ایران نیازمند مجوز اوفک است. 

وی ادامه داد : روسها برای فروش هواپیمای سوخو به ایران نیازمند تبدیل قطعات هواپیماها به محصولات غیرآمریکایی هستند. اجرای این کار نیاز به سرمایه گذاری سنگینی از سوی روسها دارد تا بتوانند بخش زیادی از قطعات آمریکایی را حذف و به جای آن قطعات روسی در سوخو نصب کنند یا اینکه این قطعات را از طریق منابع غیرآمریکایی تامین کنند.

اسعدی سامانی گفت : حذف قطعات آمریکایی زمانبر بوده و بیش از ۲ سال زمان نیاز دارد تا روسها بتوانند هواپیمای تمام روسی تولید کنند . ایران نیاز فوری به تامین ناوگان هوایی دارد . بنابراین برای تامین ناوگان هوایی چاره ای جز خرید هواپیماهای دست دوم و از واسطه ها نداریم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ