کد خبر: ۱۱۰۳۸۵
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۷/۹/۲۶

آمریکا منتظر اقدام متقابل ایران باشد!
سخنگوی وزارت امور خارجه:

آمریکا منتظر اقدام متقابل ایران باشد!

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در صورت عملی شدن سخنان برایان هوک مبنی بر اخراج فرزندان و وابستگان مقامات جمهوری اسلامی ایران، آمریکا منتظر اقدام متقابل ایران باشد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایسنا، بهرام قاسمی در پاسخ به سوالی در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه قرار است کشورهای اروپایی در سازوکار مالی به ازای پول نفت فقط نیازهای دارویی و غذایی را تامین کنند، گفت: این سازوکار صرفا برای تامین داروها و مواد غذایی تعریف نشده است و مجموعه‌ای از مبادلات و همکاری‌های اقتصادی، صنعتی و حتی سرمایه‌گذاری را در بر می‌گیرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر این که برایان هوک یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا در ویدیویی اعلام کرده است بحث اخراج فرزندان و وابستگان مقامات جمهوری اسلامی ایران از آمریکا را مورد بررسی و مطالعه قرار می‌دهد و این که این مقدار به چه میزان با قوانین بین‌المللی مغایر است، گفت‌: ایشان حرف‌های بی‌ربط می‌زند و خیلی نباید جدی بگیریم. شاید ماموریت ایشان ایجاد یک جنگ روانی و تشویش اذهان عمومی در مقابل اراده ملت ایران است و همان‌طور که گفتم فکر می‌کنم نباید به حرف‌های ایشان که زیاد صحبت می‌کنند توجه کرد. ولی در صورت عملی شدن سخنان ایشان، اقدام متقابل صورت خواهد گرفت. در حوزه سیاست خارجی و روابط بین‌الملل هیچ چیزی بی‌جواب باقی نمی‌ماند. البته الزاما راهکار و نوع برخوردی هم که صورت می‌گیرد علنی مطرح نمی‌شود.

این مقام مسئول در پاسخ به سوالی مبنی بر این که معافیت 45 روزه آمریکا به دولت عراق برای همکاری با ایران در حال‌ اتمام است و آیا ایران و عراق در این ارتباط اقدام به تدوین راهکارها و سازوکارهایی برای ادامه همکاری دو کشور کرده‌اند گفت: عراق به عنوان یک کشور همسایه که دارای مرزهای طولانی با ما است و از اشتراکات فرهنگی و مذهبی زیادی با ما برخوردار است، جزو شرکای خوب ایران در عرصه های مختلف است و خواهد بود. ما همکاری‌های خود را با این کشور همسایه مثل گذشته و با همان شدت ادامه‌ می‌دهیم و علائمی که در این زمینه دریافت می‌کنیم، علائم مثبتی است. این همکاری‌ها ادامه‌ پیدا می‌کند. البته همان‌طور که گفتیم تلاش‌های مذبوحانه آمریکا برای تخریب این روابط و ایجاد مشکل در روابط بین ایران و عراق وجود دارد،  ولی تجربه به ما خیلی چیزها آموخته است و دیگر کشورها نیز نگاه مستقل خود را دارند.

قاسمی درباره لابی اسرائیل در ارتباط با FATF افزود: با توجه به ماهیت رژیم صهیونیستی می دانیم از هر بهانه‌ای برای تخریب چهره ایران استفاده می‌کند و در واقع در هر برهه‌ای تلاش می‌کند سیاست مخرب خود را علیه ایران دنبال کنند. آن چه که اشاره کردید اهمیتی ندارد. باید به سمت و سویی برویم که در برگیرنده منافع مردم باشد و در مورد اسرائیل نیز همان‌طور که گفتم آنها از هر بهانه‌ای برای پیشبرد سیاست‌های خود علیه ایران استفاده می‌کنند. چه عضو سازوکار مالی باشند و چه نباشند.

وی در ارتباط با نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت از سوی ایران در مورد فعالیت‌های موشکی‌ نیز گفت: در گذشته نیز گفته‌ام که هیچ دو کشوری در عرصه بین‌المللی نیستند که در مورد تمام مسائل اشتراک نظر داشته باشند. در حوزه برجام اروپایی‌ها و بسیاری دیگر از کشورهای جهان مواضع مشخص و راسخی دارند و بر استمرار برجام تاکید دارند اما در مورد سایر مسائل از جمله مسائل موشکی ممکن است اختلاف نظرهایی بین ایران و دیگر کشورها از جمله اروپایی‌ها وجود داشته باشد و ما در این زمینه یکسان فکر نکنیم. در ارتباط با مسائل موشکی اختلاف نظرهایی بین ما و برخی از اروپایی‌ها وجود دارد که این اختلاف نظرها با برخی از کشورها از شدت بیشتری برخوردار است و با برخی دیگر میزان کمتری دارد.

انتهای پیام

ص


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ