کد خبر: ۱۱۱۴۰۸
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۹/۲۷

کشف میدان های جدید نفت و گاز و اثر تحریم ها بر اکتشافات
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت اعلام کرد:

کشف میدان های جدید نفت و گاز و اثر تحریم ها بر اکتشافات

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت با اشاره به اثر تحریم ها بر اکتشاف میدان های نفتی گفت: در سال های ۹۶ و ۹۷ میادین جدید نفتی کشف شده که وزیر نفت جزییات را اعلام می کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایرنا، صالح هندی در نشستی خبری گفت: بر اساس برنامه های پنج ساله توسعه، در بخش اکتشاف میادین و مخازن نفت و گاز دستاوردهای خوبی داشتیم به طوری که اکنون از نظر ذخایر نفت و گاز در رتبه نخست جهان قرار داریم.درباره همه مناطق که احتمال وجود منابع هیدروکربنی در آنها وجود دارد مطالعه جامعی انجام می شود.

وی ادامه داد: در برخی مناطق مانند همدان که لایه گرانیتی الوند در آنجا وجود دارد احتمال وجود ذخایر نفت و گاز بسیار کم است و در آنها اکتشافی صورت نمی گیرد. مطالعات اولیه اکتشاف میدان‌های نفت و گاز در بیش از ۶۰ درصد ایران ادامه دارد البته حفاری چاه های اکتشافی فقط در منطقه خلیج فارس، جنوب غرب و شمال شرق انجام می شود.

این مقام مسئول درباره شناسایی منابع جدید گازی در دریای عمان گفت: هیدرات های گازی در دریای عمان شناسایی شده که ذخایر گازی زیر آنها وجود دارد.این منابع کشف شده در عمق ۸۰۰ متری دریا قرار دارد که حفاری چاه در آنها بسیار گران قیمت است به طوری که هر چاه حدود ۳۰۰ میلیون دلار و ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد.تصمیم گرفته شده مرحله دوم مطالعات هیدرات های گازی دریای عمان بدون حفر چاه انجام شود و قرارداد آن با پژوهشگاه صنعت نفت به امضا رسید.

هندی افزود: ضریب موفقیت کشف در طرح های اکتشافی بیش از 60 درصد است.پس از وضع تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، مشکلی در برنامه های اکتشاف رخ نداده است.تحریم ها توسعه توانایی های داخلی را شتاب می دهد،چند سال پیش برای خرید برخی تجهیزات حفاری به شرکت های خارجی و حتی چینی التماس می شد اما اکنون در آنها به خودکفایی رسیده ایم.

وی گفت: مناقصه اکتشاف بلوک های جدید هیدروکربنی به علت تحریم ها لغو شد و به جای آن قرار شد شرکت های داخلی کنسرسیومی را برای اکتشاف بلوک های نفتی تشکیل دهند. تا یک سال آینده اکتشاف چند بلوک جدید توسط شرکت های داخلی آغاز می شود.برخی شرکت های خارجی که بلوک اکتشافی در اختیار داشتند فعالیت را متوقف کردند اما برخی طرف های بین المللی در بخش مطالعات اکتشاف میدان های نفتی به کار ادامه می دهند که البته نام آنها اعلام نمی شود.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت گفت: باید در بخش میادین مشترک، فاصله زمانی بین اکتشاف تا تولید کم باشد در غیر این صورت کشورهای همسایه سوء استفاده کرده و به توسعه و تولید نفت و گاز از میادین مشترک دست می زنند.ایران حدود ۶ سال برای اکتشاف، حفاری و توسعه میدان نفتی آذر زحمت کشید اما پس از شناسایی این میدان مشترک، عراقی ها بی درنگ برای تولید نفت از آن اقدام کردند.

هندی درباره سوء استفاده مالی صورت گرفته در این شرکت گفت: پس از شناسایی این موضوع از طریق مراجع قضایی اقدام به شناسایی و توقیف اموال فرد متخلف شد و مبالغ قابل توجهی از اموال وی ضبط شده است.همچنین از طریق مراجع ذیربط اقدامات لازم برای دستگیری وی در خارج ادامه دارد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ