کد خبر: ۱۱۱۴۱۵
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۹/۲۷

مواضع اژه ای درباره دستگیری عراقچی و ۳ اقدام سیف در بانک مرکزی

مواضع اژه ای درباره دستگیری عراقچی و ۳ اقدام سیف در بانک مرکزی

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به ۳ اقدام بانک مرکزی در دوره ریاست سابق گفت: با دستگیری عراقچی، مدیران کل وی و مسئول حراست بانک مرکزی تحت فشار هستیم و جو سازی می کنند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،غلامحسین محسنی اژه ای درخصوص ماجرای بحران ارزی و نوع تصمیم گیری در دادگاه های ویژه اقتصادی که تشکیل شده به روزنامه خراسان گفت: خیلی وارد سیاست گذاری ها نمی شویم و فقط جایی که عنوان اتهامی پیدا می کند، وارد می شویم مگر برای پیشگیری از جرم که معاونت پیشگیری داریم. اگر در مسیر اجرای قانون خلاف قانونی انجام شده باشد، می توانیم رسیدگی کنیم اما این را که نفس سیاست جرم است، الان نمی توانیم کاری کنیم.

وی افزود: مثلا در آینده می خواهند بنزین گران شود و ممکن است قوه قضاییه نظری داشته باشد که داشته و معاونت پیشگیری اعلام کرده اما قوه قضاییه نمی تواند تصمیم بگیرد گران شود یا نشود البته اگر گران شد و تبعاتی داشت دچار تبعات آن خواهیم شد و باید رسیدگی کنیم اما الان نمی توانیم به دولت بگوییم این کار را نکند.

این مقام مسئول ادامه داد: مثلا الان پرونده بانک مرکزی [در دوره ریاست سیف] مطرح است. بانک مرکزی در این دوره سه اقدام انجام داد. اول اینکه در شرایطی که برجام شکست خورده بود و ترامپ هم علنی شرایط را سخت تر می کرد تا می توانست گشایش ارزی ایجاد کرد.  از طرف دیگر ده ها تن ذخایر طلا را به بازار دادند در حالی که راه های دیگری برای جمع آوری نقدینگی وجود داشت. نمی توانیم الان به اصل این سیاست وارد شویم، هرچند به نظرم 100 درصد این سیاست غلط است زیرا در جایی که نیاز به اسکناس دلار یا یورو داریم،بانک مرکزی این اسکناس را با پوشش کنترل بازار وارد کرد و قاچاقچی ها این ارز را جمع کردند و به خارج انتقال دادند.

محسنی اژه ای گفت: این کار غلط بود. این تبیین می خواهد و اعتقاد بر این است که جرم بوده و بر همین اساس احمد عراقچی و مدیران کل وی را دستگیر کردیم. مسئول حراست بانک مرکزی را که نیروی وزارت اطلاعات است هم دستگیر کرده ایم و فشارهای زیادی هم تحمل می کنیم. اگر نگوییم این سیاست جرم نیست اما نحوه کار قطعا جرم است.خیلی هم تحت فشار هستیم و جو سازی می کنند.

وی ادامه داد: درباره دلار 4200 تومانی هم نمی توانیم جلوی دولت را بگیریم و بگوییم قیمت ارز را تعیین نکن یا قیمت را 4200 تومان قرارنده. با قوانین و مقرراتی که داریم نمی توانیم درباره سیاست گذاری ها دخالت کنیم. فقط می توانیم پیشنهاد بدهیم اما نمی شود به عنوان کیفر یا جرم برخورد کرد.  در موضوع بنزین کاملا قابل پیش بینی است که چه اتفاقی بعدا خواهد افتاد اما نمی توانیم به این عنوان که ممکن است بعدا مشکلات پیش بیاید جلوی آن را بگیریم. فقط می توانیم پیشنهاد بدهیم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ