کد خبر: ۱۱۲۴۲۰
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۷/۹/۲۷

بودجه ۹۸ فارغ از شرایط تحریم تدوین شده است/سه ایراد اساسی لایحه

بودجه ۹۸ فارغ از شرایط تحریم تدوین شده است/سه ایراد اساسی لایحه

بودجه سال ۹۸ که به احتمال زیاد دوم دی ماه به مجلس ارسال می شود دارای ۳ ایراد اساسی است و فارغ از شرایط تحریمی تدوین شده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از مهر، بودجه سال ۹۸ برای بررسی و تصویب نهایی به مجلس ارسال می شود.  مهم ترین سیاست های بودجه ۹۸، تثبیت اشتغال و کنترل نرخ بیکاری، ثبات سازی اقتصاد کلان و بهبود فضای کسب و کار، تامین عدالت اجتماعی و بهبود توزیع عادلانه درآمدها، مدیریت کسری تراز عملیاتی، بهبود تراز دارایی های سرمایه ای و بهبود تعادل های منطقه ای استانی اعلام شده است. 

محمد صادق الحسینی با بیان اینکه بودجه ای که برای سال ۹۸ نوشته شده یک بودجه کاملا عادی است گفت : این بودجه مختص شرایط عادی است  درواقع گویا نه ما تحریم هستیم و نه اتفاق خاصی افتاده است و همچون سنوات قبل نوشته شده است. 

وی افزود: باید در شرایط کنونی بودجه متناسب با بحران ها، درآمدها و هزینه ها باشد. دولت باید با توجه به شرایط پر مشقتی که دارد اقدامات و اصلاحات اساسی انجام می داد. بودجه بویژه در شرایط تحریمی ایران باید حتما در پیش بینی درآمدها دقت بالایی داشته باشد و پذیرفته نیست که ضریب خطا در این پیش بینی دهها درصد باشد. 

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: یکی از اساسی ترین اصلاحات مربوط به یارانه های پنهان انرژی می شود که بین ۶۰ تا ۸۰ میلیارد دلار است  این رقم ۲ برابر کل بودجه دولت می شود. هدر دادن منابع در قالب یارانه های پنهان منجر به بروز مشکلات بزرگ می شود. دولت باید یارانه پنهان را واقعی می کرد و در این راستا قیمتها واقعی می شدند.

صادق الحسینی توضیح داد : اصلاح دیگر مربوط به مدیریت بهینه دارایی های دولت می شود ، دولت ایران ۷ هزار هزار میلیارد تومان دارایی دارد از این رو در زمره ثروتمندترین دولت های دنیاست. اگر دارایی ها خوب مدیریت شوند به شدت کمک می کند که هم بودجه کسری نداشته باشیم و هم تحریم ها را تاب بیاوریم.    

وی گفت : به عنوان اصلاح سوم ، دولت باید سیاست ارز حمایتی را در بودجه ۹۸ کنار می گذاشت که متاسفانه این کار را نکرد. اختصاص ۱۴ میلیارد دلار برای تامین کالاها در بودجه ۹۸، بسیار خطرناک است و کمکی به اوضاع نمی کند. دلیل این سیاست حمایت از طبقات پایین است اما زمانی که ارز ترجیحی میدهیم عملا این ارز در فرایند واردات و تولید جذب می شود و به خانوار نمی رسد. در این حالت سوالی که برای مردم پیش می آید که چرا با وجود اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت کالاها باز هم افزایش یافت. 

صادق الحسینی در خصوص اصلاح بودجه در مجلس گفت : نماینده ها همچون دولت سیستم کارشناسی و ساختار لازم را برای اصلاح ندارند. فرایندها در مجلس فرایند نظام پارلمانی است  کار این نظام کارشناسی نیست بلکه تخصیص دادن بر اساس ملاحظات سیاسی منظقه ای است. از این رو اصلاح بودجه در مجلس فکر درستی نیست.

انتهای پیام

ش

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ