کد خبر: ۱۱۲۶۵۱
۰:۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۴

عوامل بهبود نسبی بورس و دو دلیل برای ادامه حمایت + چند سهم جذاب
یک کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد:

عوامل بهبود نسبی بورس و دو دلیل برای ادامه حمایت + چند سهم جذاب

یک کارشناس با بررسی عوامل موثر بر بهبود روزهای اخیر بازار سهام و خط حمایت شاخص، اعلام کرد به دلیل در پیش رو بودن دهه فجر و راه اندازی کانال مالی ایران و اروپا، حمایت از بورس ادامه داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محیا معصومی تحلیل گر شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) درباره بازار دیروز و روزهای آینده اعلام کرد با انتشار گزارش ناامید کننده "شخارک" بیم آن می رفت که متانول سازان با فشار عرضه ها مواجه شوند بازار گویا در روزهای گذشته اثرات احتمالی تحریم ها را تا حدی پیش خور کرده و انتشار گزارش های این چنینی که نشان از کاهش مقدار و نرخ فروش دارد نیز دیگر سبب ریزش های شدیدی در بازار نخواهد شد.

براساس این گزارش، شاخص از اول هفته به لحاظ تکنیکی به حمایت 156 هزار واحدی واکنش مثبت نشان داده و این عامل در کنار حمایت صندوق ها و حقوقی های مانع از تداوم ریزش شاخص در روزهای اخیر شده است. البته دیروز کفه تغییر مالکیت به سمت حقیقی ها بود. مسئله ای که گمانه زنی های مبنی بر تشکیل جلسه به منظور حمایت حقوقی ها و صندوق ها را کم رنگ کرد.

با این اوصاف ، شاخص بورس با 700 واحد افزایش وارد کانال 157 هزار واحدی شد که البته 160 واحد متاثر از بازگشایی "فملی" پس از برگزاری مجمع افزایش سرمایه 30 درصدی بود. ارزش معاملات بورس نیز بدون محاسبه معامله 160 میلیاردی بلوکی "فولاد"،  430 میلیارد تومان بود و بخش زیادی هم مربوط به معاملات پرحجم بانکی ها بود. در این میان انتشار خبر افزایش سرمایه بانک تجارت و بانک صادرات، بار دیگر توجهات را به سمت نمادهای بانکی جلب کرد.

با اصلاح اخیر بازار، بسیاری از نمادها به نقاط جذابی برای خرید رسیده اند و این امر موجب برانگیختن تقاضا در نمادهای بنیادی شده است. به عنوان مثال "فخوز و هرمز و فولاد " با نسبت قیمت به درآمد حدود 3 مرتبه درحال معامله هستند و بالطبع فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری محسوب می شوند.

شاید بتوان بخشی از اقبال روزهای اخیر را ناشی از افزایش نسبی قیمت دلار پس از ثبات نسبی قیمت ها دانست که با افزایش اندکی به محدوده 10400 تومان رسید.

بازارهای جهانی نیز ثبات نسبی  داشتند و نفت برنت در محدوده 54 دلار و مس و روی نیز به ترتیب در محدوده 6000 و 2400 دلار داد وستد شدند. فلزاتی ها نیز در فضای با ثبات قیمت ها، متعادل داد و ستد شدند. در این بین "فاسمین" بیشتر از سایر نمادها مورد توجه بود.

در مقابل گزارش ضعیف "شخارک" و از بین گزارش های منتشره ، پتروشیمی خراسان عملکرد مقبولی را به نمایش گذاشت و در آذر ماه 30 هزار تن اوره صادر کرد که 61 درصد نسبت به آبان ماه رشد داشته است.  مقدار صادرات اوره در آذر 41 درصد بیشتر از میانگین فروش 8 ماهه این محصول در سال جاری بوده است. اما با کاهش قیمت های جهانی اوره، نرخ اوره صادراتی در مقایسه با ماه گذشته 5 درصد کاهش داشته است.

شواهد نشان می دهد عملکرد شرکت های دلار محور با یکدیگر متفاوت است و در روزهای آینده با تکمیل گزارش ها و همچنین انتشار گزارش های فصلی شرکت ها بهتر می توان برای انتخاب سهام مناسب تر و سود ده تصمیم گرفت.

در گزارش دیگری "فولاد" نسبت به میانگین ماه های قبل مقداری کاهش داشته اما نرخ فروش در مقایسه با ماه گذشته افزایش 10 درصدی را نشان می دهد. مبلغ فروش شرکت نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته 46 درصد افزایش داشته است.

با این همه ، بورس با نزدیکی به دهه فجر و اهمیت این موضوع در نشان دادن فضای سیاسی و اقتصادی، می تواند به عنوان یکی از نماگرهای اقتصادی با عملکرد مقبول، فضای مثبتی را ترسیم کند. به همین علت به نظر می رسد در این برهه حساس ، حمایت از بازار سهام ادامه داشته باشد و در روزهای پیش رو همزمان با اجرای کانال مالی ایران و اروپا ، شاهد بهبود روند تقاضا و رشد قیمت ها باشیم و مشخصا برای بازار امروز انتظار می رود نمادهای بانکی بیشتر مورد توجه قرار گیرند. پالایشی ها نیز می توانند پر تقاضا ظاهر شوند.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ