کد خبر: ۱۱۲۶۹۹
۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۵

پیش بینی امروز بورس و چند صنعت/ مهمترین دلیل افزایش دلار + بررسی بودجه
یک کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد:

پیش بینی امروز بورس و چند صنعت/ مهمترین دلیل افزایش دلار + بررسی بودجه

یک کارشناس با اعلام مهمترین دلیل افزایش دیروز دلار و بررسی لایحه بودجه ۹۸ و گزارش ماهانه چند شرکت ، چند صنعت و شرایط امروز بورس را پیش بینی و ابزارهای جذاب برای سرمایه گذاران کم ریسک را معرفی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احمد جواهری مدیر واحد تحلیل شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو)

 در بازار امروز شاخص کل  530  واحد دیگر عقب نشینی کرد و در جایگاه 156950 واحدی تثبیت شد.
مهم ترین خبر موثر بر بازار امروز، در وهله اول ریزش مجدد قیمت نفت در شب گذشته و پس از آن، اظهارات رئیس جمهور در جلسه امروز مجلس در ارتباط با بودجه و مفاد آن بوده است.

بخشی از دولت آمریکا موقتا تعطیل شده و بورس نیویورک به واسطه تداوم افزایش نرخ بهره و چند دلیل دیگر با افت قابل توجهی مواجه شد و بازارهای جهانی به استقبال تعطیلات سال نوی میلادی رفته اند. از سوی دیگر، افزایش مداوم حلقه چاه های نفت آمریکا نیز مطرح است.

این عوامل و چند علت دیگر همگی دست به دست هم داده و نفت برنت را تا مرز 50 دلار رساندند که پایین ترین سطح قیمت از ماه آگوست سال 2017 است .

تنش های موجود در اقتصاد جهانی و نگرانی ها از تعطیلی بخشی از دولت آمریکا و احتمال تاثیرگذاری منفی آن بر رشد اقتصاد جهانی و همچنین احتمال اخراج رئیس فدرال رزرو از سوی ترامپ – که افت نسبی شاخص دلار را موجب شده - طلا را مجددا در کانون توجهات قرار داده و همین افزایش انگیزه تقاضا و خرید طلا، قیمت آن را به 1272 دلار در هر اونس رساند که بالاترین رقم در 6 ماه اخیر است.

به هر حال از دیرباز مادامی که اقتصاد جهانی به سمت بحران می رود یا سرمایه گذاران از بابت سرمایه گذاری در بازار سهام احساس ناامنی می کنند، طلا به عنوان مأمنی قدرتمند با استقبال مواجه می شود. کما اینکه رکورد قیمت طلا و رسیدن آن به حوالی 1800 دلار ریشه در بحران جهانی سال 2008 داشته است.

مهمترین دلیل افزایش دلار و چند نکته از لایحه بودجه

دیروز همچنین رئیس جمهور لایحه بودجه را تقدیم مجلس کرد و طبق سخنان روحانی، وضعیت صندوق ذخیره ارزی چندان جالب به نظر نمی رسد که این اظهارات مهمترین دلیل افزایش نرخ دلار بازار آزاد به بالاتر از 11700 تومان بود.

طبق لایحه بودجه، درآمدهای عمومی و اختصاصی دولت در سال 98 معادل 478 هزار میلیارد تومان خواهد بود که مالیات (33درصد) ، واگذاری دارائی های سرمایه ای (31درصد)، فروش اوراق (دارائی های مالی) (11درصد) و فروش کالا و خدمات(10درصد) بیش از 85 درصد این رقم را تشکیل خواهند داد.

دولت همچنین خواستار افزایش 20 درصدی قیمت هر لیتر نفت‌گاز (گازوئیل) شده که درآمد حاصل از آن معادل 10 هزار و 789 میلیارد ریال پیش‌بینی شده است. از سوی دیگر چنانچه منابع دولت از محل صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز در سال 98 کمتر از 142 هزار میلیارد تومان شود، به دولت اجازه داده می شود با رعایت شرایط خاصی از محل 50 درصد مانده منابع حساب ذخیره ارزی با لحاظ 50 درصد سهم صندوق توسعه ملی نسبت به ما به التفاوت حاصل شده اقدام کند.

چنانچه ارز حاصل از صادرات کالا و خدمات – شامل درآمدهای غیرنفتی، محصولات کشاورزی و مواد خام – به چرخه اقتصاد بازگردانده نشود، مشمول معافیت مالیاتی نخواهند شد.

بررسی گزارش ماهانه چند شرکت

اما در بازار سهام و در ادامه روال روزهای گذشته ، گزارش های ماهانه شرکت ها همچنان درحال انتشار است و ذوب آهن در گزارش آذر از فروش 592 میلیارد تومانی خبر داده که نسبت به آبان ماه 26 درصد کمتر ولی از متوسط 8 ماه ابتدای سال 15 درصد بیشتر است. کل فروش ریالی شرکت در 9 ماهه امسال 4700 میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش 66 درصدی را نشان می دهد.

طبق گزارش زامیاد نیز این شرکت با کاهش فروش مقداری 2 درصدی نسبت به آبان و افت 42 درصدی نسبت به متوسط 8 ماه اول سال مواجه بوده است. کل فروش ریالی "خزامیا" در آذر ماه 55 میلیارد تومان بوده که نسبت به آبان رشد 24 درصدی ولی نسبت به متوسط 8 ماهه افت 30 درصدی را نشان می دهد. کل مبلغ فروش 9 ماهه آن نیز با کاهش 6 درصدی در مقایسه با دوره مشابه پارسال معادل 693 میلیارد تومان بوده است.

اما در گزارش سایپا تولید این شرکت با 43 و 61 درصد افت نسبت به ماه قبل و متوسط 8 ماهه به 11490 دستگاه رسیده است. فروش مقداری نیز نسبت به آبان و میانگین 8 ماهه با افت 44 و 67 درصدی مواجه بوده و 9701 دستگاه بوده است. همچنین فروش ریالی "خساپا" در آذر ماه 327 میلیارد تومان بوده که افت 32 و 59 درصدی را نسبت به ماه آبان و میانگین 8 ماه قبل نشان می دهد. فروش ریالی کل 9 ماهه شرکت نیز با افت 1.4 درصدی نسبت به دوره مشابه پارسال به 6648 میلیارد تومان رسیده است.

پیش بینی چند صنعت و شرایط کلی امروز

با این همه شاخص بورس همچنان ظرفیت رشد را دارد و شاید این بار نیز با کمک دلار! هر چند پتروپالایشی ها برخلاف 6 ماه ابتدای سال با توجه به افت قیمت نفت به احتمال فراوان این بار از سردمداران رشد شاخص نخواهند بود! بانکی ها و خودرویی ها و کامودیتی محورها از گروه های پیشتاز بازار در رشد بعدی آن خواهند بود.

محتمل ترین سناریو برای بازار تا 40 روز آینده، تلاش دولت برای تثبیت نرخ ارز در محدوده 10-11 هزار تومانی است. هر چند افزایش قیمت ارز برای سال بعد قطعا استراتژی دولت خواهد بود. اقدامی که در وهله اول با هدف جبران کسری بودجه احتمالی و پرداخت بدهی های دولت صورت خواهد پذیرفت.

به طور مشخص تر برای بازار امروز با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی و قیمت کامودیتی ها و سایر شرایط، در گروه پالایشی انتظار تحرک خاصی نیست . خودرویی ها احتمالا همچنان کج دار و مریز حرکت خواهند کرد.

در گروه بانکی احتمالا همچنان معاملات پرحجم و مثبتی را شاهد خواهیم بود که در این میان، افزایش نسبی حجم عرضه ها دور از انتظار نخواهد بود.

بعید به نظر می رسد تا 30-40 روز آینده یعنی تا دهه فجر، دلار جهش قابل توجهی داشته باشد. به هر حال افزایش کاملا محتمل نرخ ارز در ماه های آتی، مجددا توجهات را به این بازار برخواهد گرداند و بخشی از نقدینگی سرگردان و سردرگم! جامعه را – حدود 1700 هزار میلیارد تومان - به سمت این بازار جاری خواهد کرد. هر چند این بار، احتمالا این چرخش نقدینگی به مراتب خفیف تر از ماه های ابتدایی سال خواهد بود.

رکود تورمی بازار مسکن روز به روز عمیق تر می شود.به طوریکه حجم معاملات مسکن تهران از 19 هزار واحد مسکونی در اردیبهشت به تنها 6.9 هزار واحد در آبان ماه رسیده که این رقم در 5 سال اخیر (بجز ماه فروردین که هر ساله معاملات کم حجمی دارد) بی سابقه بود.

در شبکه بانکی نیز تثبیت نرخ 20 درصدی سود سپرده ها و تبدیل روزشمار به ماه شمار بودن ملاک محاسبه نرخ ها، انگیزه سپرده گذاری در بازار پول را کاهش داده است.

در شرایط فعلی، اوراق مشارکت و صندوق های بادرآمد ثابت برای سرمایه گذاران به نسبت ریسک گریزتر، از جذابیت بالاتری برخوردارند و بازار سهام نیز همچنان شرایط جذب نقدینگی بیشتر و لمس اهداف بالاتر شاخص را خواهد داشت.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ