کد خبر: ۱۱۲۷۸۶
۰:۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۸

دلایل خوش بینی به بورس / نگرانی از فروش شرکت های صادرات محور کمتر شد
یک تحلیل گر اعلام کرد:

دلایل خوش بینی به بورس / نگرانی از فروش شرکت های صادرات محور کمتر شد

یک تحلیل گر با بیان دلایل خوش بینی به آینده بازار اعلام کرد بررسی اطلاعیه شرکتها به خصوص صادر کنندگان نشان می دهد تا حدودی ترس ناشی از افت فروش این گروه زیاد از حد بوده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی حاجی کرم تحلیل گر شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر درباره شرایط بازار سهام اعلام کرد یکی از علت های رشد 1493 واحدی شاخص در آخرین روز هفته گذشته و افزایش حجم معاملات به 1500 میلیارد تومان را می توان ناشی از رشد دلار دانست.

افزایشی که با صحبت های روحانی در مجلس مبنی بر صفر بودن ذخایر ارزی از ابتدای سال شروع شد و تا محدوده 120000 تومان پیش رفت. همانطور که مشخص است افزایش نرخ دلار می تواند اثرات مستقیم و غیرمستقیمی مانند افزایش سودآوری شرکت های صادرات محور و همچنین افزایش ارزش جایگزینی شرکت ها را در پی داشته باشد.

به غیر از دلار، صحبت های روحانی در مجلس مبنی بر رسیدگی به وضعیت بانک ها و بهبود اوضاع ، بحث تسعیر ارز دارایی های آنها از جمله دلایلی بود که مشخصا گروه بانکی را با استقبال زیادی روبرو کرد. تغییر وضعیت سود سپرده ها از روزشمار به ماه شمار که چندی پیش در خبرها مطرح شد را نیز می توان از جمله عوامل محدوده کننده در بازار پول دانست که این امر می تواند هم وضعیت بانک ها را بهتر کند و هم کفه ترازو را کمی به نفع بازار سرمایه تغییر دهد.

یکی دیگر عوامل همیشه موثر بر بورس ایران، وضعیت بازارهای جهانی است. ناراحتی ترامپ از رئیس فدرال رزرو به دلیل افزایش نرخ بهره و فشار بر اخراج وی، افت قیمت نفت و اعلام آمادگی برخی کشورها مانند عربستان (که در بودجه قیمت نفت را 80 دلار در نظر گرفته) مبنی بر کاهش تولید به منظور رشد قیمت، اعتقاد تحلیل گران به قرار داشتن قیمت کامودیتی ها در کمترین مقدار و احتمال رشد از محدوده فعلی از جمله عواملی است که می تواند خوش بینی به آینده بازار را افزایش دهد. هرچند در این بین دخیل شدن مسائل سیاسی می تواند معادلات اقتصادی را تا حدودی زیادی به هم بریزد.

فارغ از عوامل فوق، بررسی اطلاعیه شرکت ها به خصوص شرکت های صادرات محور نشان می دهد تا حدودی ترس حاکم بر بازار مبنی بر افت فروش این شرکت ها زیاد از حد بوده است. به عنوان مثال "شسپا" در گزارشی مثبت در آذر ماه توانست حدود 25000 تن روانکار به فروش برساند و از لحاظ نرخ فروش نیز از میانگین ماهای قبل بالاتر بود.

"کرماشاگ نیز 68000 تن اوره صادراتی به فروش رساند که بسیار بالاتر از ماه های قبل بوده و همچنین از لحاظ نرخ فروش نیز رشد حدود 5 درصدی را تجربه کرد اما "فملی" در گزارشی متوسط با افت مقدار فروش در آذر نسبت به ماه های قبل رو به رو شد.

در مجموع با توجه به عوامل مطرح شده به نظر می رسد در هفته جاری گروه بانکی، خودرویی و پتروپالایشی از جمله گروه هایی باشند که معاملات بهتری را نسبت با سایر گروه ها تجربه خواهند کرد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ