کد خبر: ۱۱۲۸۰۸
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۸

برآورد یک تحلیلگر از قیمت آینده نفت و شاخص بورس آمریکا در ۲۰۱۹

برآورد یک تحلیلگر از قیمت آینده نفت و شاخص بورس آمریکا در ۲۰۱۹

یک تحلیلگر مسائل بین المللی با بررسی شرایط حاکم بر بازارهای جهانی، قیمت نفت و روند شاخص بورس آمریکا در سال ۲۰۱۹ را برآورد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،سیامک قاسمی درخصوص شرایط حاکم بر بازارهای جهانی و چشم انداز آن در سال ۲۰۱۹ به سنا گفت: تحلیل گران حوزه اقتصاد نفت بر اساس انتخاب مولفه های اثرگذار به دو گروه تقسیم می شوند. کارشناسان گروه اول موضوع را تنها در سطح عرضه و تقاضا تحلیل می کنند و دومین گروه روند قیمت جهانی نفت را یک تکه از پازل اقتصادجهانی می دانند. به همین دلیل نوسان قیمت را تحت تاثیر عرضه و تقاضا نمی دانند.

وی درباره نوسانات اخیر قیمت جهانی نفت گفت: نوسان قیمت جهانی نفت را الزاما نمی توان مربوط به عرضه و تقاضا دانست. بلکه در شرایط فعلی شواهد حاکی از آن است که نوسان قیمت نفت در محدوده ۸۷ به ۴۴ دلار به دلیل سقوط شاخص بورس آمریکا بود. بازار سهام این کشور در مرحله اول وارد فاز اصلاحی شد و بعد از آن سیاست های پولی فدرال رزرو در خصوص استمرار افزایش نرخ بهره باعث افت شاخص کل این بازار شد. با این وجود چشم انداز افزایش مجدد نرخ بهره  از سوی فدرال رزرو، سیگنال منفی قدرتمندی بود که این بازار را به ورطه سقوط کشاند.

این اقتصاددان ادامه داد: واکنش شاخص کل بورس آمریکا نسبت به تصمیمات فدرال رزرو بسیار شدید بوده به طوری که شاخص s&p بعد از سال ۲۰۰۸ برای اولین بار وارد بازده منفی شده و از سال ۱۹۸۸ تاکنون بیشترین واکنش را به تغییرات نرخ بهره نشان داده است.با توجه به اینکه شاخص s&p نماگری از عملکرد شرکت های معتبر است، این ریزش فضای سرمایه گذاری در بازارهای بین الملل را تحت تاثیر قرار می دهد.به این معنا که درآمدها شرکت ها و تقاضا برای خرید نفت را تاحد قابل توجه ای کاهش می دهد.

قاسمی به همبستگی شاخص بورس آمریکا و قیمت جهانی نفت WTI اشاره کرد و گفت: بررسی نمودار منطبق این دو بازار، بیش از ۹۵ درصد همبستگی در سال ۲۰۱۸ نشان می دهد که گواه دیگری بر اثر مستقیم بورس بر قیمت نفت است.پیش تر در بیانیه فدرال رزرو آمده بود حداقل در دو مرحله نرخ بهره افزایش می یابد و برای مرحله سوم شرایط و تحولات اقتصادی مد نظر قرار می گیرد.

وی افزود: برای اقتصاد آمریکا شاخص های اقتصاد داخلی بسیار مهم است. شاخص هایی نظیر تولید ناخالص داخلی، نرخ رشد اقتصادی و نرخ بیکاری از مهمترین مواردی است که برای تغییر نرخ بهره در نظر گرفته می شود.با احتمال تغییر جهت شاخص بورس آمریکا به نظر می رسد سیاست های حمایتی ترامپ از اقتصاد داخلی و آتش بس در زمینه جنگ تعرفه ای از مواردی است که می تواند باعث بهبود شاخص بورس این کشور شود.البته این بدان معنا نیست که شاخص بورس آمریکا می تواند وارد فاز صعودی و فزاینده شود بلکه تنها می تواند تا حدی از سطوح کنونی فاصله بگیرد.

قاسمی درخصوص بازه احتمالی قیمت جهانی نفت طی سال ۲۰۱۹ گفت: با تمام مفروضات به نظر می رسد قیمت جهانی نفت بین ۵۰ تا ۶۰ دلار نوسان داشته باشد. موضوعی که تاکنون مسجل شده، کم اثر بودن نشست های اعضای اوپک است. این موضوع اثر قابل توجهی بر نوسان قیمت جهانی نفت ندارد بلکه بر اساس شواهد روند بورس آمریکا به عنوان یک مولفه مهم در نوسان قیمت نفت اثرگذار است.به طور کلی سال آینده، سال پرفراز و نشیبی برای اقتصادهای جهانی پیش بینی می شود که می توان آن را سال نوسان در کانال های پایین نامگذاری کرد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ