کد خبر: ۱۱۲۸۳۸
۰:۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۹

پیش بینی شاخص و اقبال بازار به دو گروه /علت کاهش فروش ماهانه شرکت ها
یک کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد:

پیش بینی شاخص و اقبال بازار به دو گروه /علت کاهش فروش ماهانه شرکت ها

یک کارشناس با اشاره به افزایش اثر تحولات جهانی بر بورس ایران، علت کاهش فروش مقداری شرکت ها در گزارش های ماهانه و بررسی تکنیکالی شاخص، اقبال بازار به دو گروه را پیش بینی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محیا معصومی کارشناس واحد تحلیل مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر درباره شرایط دیروز بازار و پیش بینی امروز اعلام کرد با گذشت ساعتی از معاملات دیروز و با افزایش عرضه ها ، عقب نشینی سطوح قیمتی به خصوص در گروه خودرویی و فلزاتی رخ داد اما دیروز روز پترو پالایشی ها بود و گزارش های نسبتا مناسب ماهانه برخی از شرکت های همگروه سبب انگیزش تقاضا در اکثریت نمادها شده به طوری که رشد 2330 واحدی شاخص بیشتر  متاثر از "پارس ، شپنا، شبندر، شتران" و البته "فولاد" بود.

در بازارهای جهانی در دو روز پایانی هفته گذشته قیمت نفت با رشد 7 درصدی مجددا به 53 دلار رسید. شاخص های بورس های جهانی نیز بخشی از افت اخیر را جبران کردند. قیمت فلزات نوسان اندکی داشت بطوری که مس در همان محدوده 6000 دلار باقی ماند و روی نیز با افت 2 درصدی به 2440 دلار رسید با وجود ثبات قیمت های جهانی تقاضای سهام وابسته در بورس تهران نسبت به عرضه برتری نسبی داشت.

بطور کلی به جز دو گروه خودرویی و بانکی در کلیت بازار فضای مثبتی حاکم بود. به نظر می رسد حرکت دسته جمعی نمادها در بازار دیگر وجود ندارد و بازار این روزها بیشتر تحت تاثیر تحولات جهانی قرار گرفته است.

در این میان علت عقب نشینی نمادهای خودرویی ناشی از گزارش های بسیار ناامیدکننده تولید و فروش ماه گذشته بود که به نظر می رسد این روند برای زمستان و روزهای آتی تغییر خواهد کرد و احتمال آن می رود که قیمت سهام این گروه افزایش یابد.

گزارش های منتشره سبب شده تا اندکی از نگرانی فعالان بازار کاسته شود. البته در برخی گزارش ها مشاهده می شود فروش مقداری آذرماه در مقایسه با ماه گذشته کاهش یافته که دلیل این امر آن است که در ماه آبان بسیاری از شرکت ها محصولات انبار شده را به فروش رسانده اند.

بنابراین سهامداران باید توجه کنند که بهتر است فروش آذرماه با میانگین 8 ماه گذشته مورد مقایسه  قرار گیرد. در روزهای ابتدایی آذرماه نیز پس از انتشار گزارش های مناسب آبان ماه ، بازار همچنان به روند اصلاحی خود ادامه داد که نشان از توجه به این موضوع است. این درحالی است که رفتار بازار پس از گزارش های آذر ماه به گونه دیگری است و با اقبال جالبی مواجه است.

بررسی آمار صادرات گمرک از اول تا 5 دی ماه نشان می دهد وضعیت صادرات در محصولاتی همچون متانول و اوره مطلوب است و نگرانی از این جهت وجود ندارد.

دلار نیز که چهارشنبه گذشته پس از سخنان رییس جمهور مبنی بر کاهش ذخیره ارزی تا 12000 تومان نیز افزایش یافته بود مجددا به کانال 10 هزار تومان بازگشت و در محدوده 10500 تومان داد و ستد می شود. به نظر می رسد دلار تا پایان سال در محدوده 10 تا 12 هزار تومان در نوسان باشد و بنابراین نباید افزایش نرخ دلار را به عنوان محرکی برای رشد قیمت ها در سهام دلاری نظر گرفت. به دلیل آنکه مبنای فروش اکثر شرکت ها قیمت دلار در سامانه نیما خواهد بود.

آنچه که مشخص است روند رو به رشد شاخص تا پایان سال ادامه خواهد داشت. حال آنکه  انتشار اخبار مثبت از تحولات جهانی مرتبط نیز  محرک رشد تقاضا خواهد بود. بررسی تکنیکالی شاخص کل نشان می دهد تا محدوده 168 هزار واحد مانعی برای رشد وجود ندارد و در صورت تداوم تقاضا در کوتاه مدت شاخص می تواند از سد این مقاومت عبور کند.

در مجموع با توجه به عوامل فوق و بررسی تکنیکالی شاخص به نظر برای امروز نیز شاهد ادامه روند افزایشی تقاضا در نمادهای پتروپالایشی خواهیم بود و برای رشد شاخص تا محدوده 168 هزار واحد فعلا محدودیتی وجود ندارد. نمادهای خودرویی نیز برای روزهای آتی ظرفیت رشد قیمت را خواهند داشت.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ