کد خبر: ۱۱۲۸۹۱
۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰

پیش بینی یک تحلیلگر از وضعیت امروز بورس و اقبال سهام دو گروه

پیش بینی یک تحلیلگر از وضعیت امروز بورس و اقبال سهام دو گروه

یک تحلیل گر برای بازار امروز پیش بینی کرد به دلیل انتظار رشد قیمت کامودیتی ها، سهام شرکت های کامودیتی محور و همچنین گروه بانکی مورد اقبال قرار گیرند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی حاجی کرم تحلیل گر شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا درباره وضعیت دیروز بازار و پیش بینی امروز اعلام کرد در غیاب بازارهای جهانی ، خبر تماس تلفنی ترامپ با رئیس جمهور چین و توافق برای توقف جنگ تجاری، امید تازه ای را به بهبود وضعیت کامودیتی ها به وجود آورد و انتشار چنین خبری پس از دوره ایی نسبتا سخت مرتبط با جنگ تجاری، بسیار مثبت ارزیابی می شود. هرچند ممکن است در عمل اتفاقات دیگری رخ دهد.

 این رویداد در کنار رشد 6 درصدی قیمت نفت و تصمیم اوپکی ها بر اتخاذ تصمیمات مقتضی برای کاهش تولید نفت در صورت لزوم–به منظور به تعادل رساندن قیمت نفت- علاوه بر توافق 1.2 میلیون بشکه ای در روز، امیدواری به رشد قیمت کامودیتی ها را بیشتر می کند.

در خصوص رکود جهانی همانطور که جنگ تجاری بیم این رکود را می داد، خبر تماس تلفنی آمریکا و چین و احتمال فروکش کردن جنگ تجاری باعث شده تا تحلیل گران برای سال آتی نفت 70 دلاری را پیش بینی کنند. به عبارت دیگر در صورت عدم افت شدید اقتصادی، تحلیلگران انتظار دارند مصرف جهانی نفت با روندی که سال های اخیر وجود داشته است، همچنان رشد کند.

 علاوه بر این موارد و انتشار اخبار خوب برای شرکت های کامودیتی محور ، انتشار شایعاتی مبنی بر در خواست بانک مرکزی از بانک ها به منظور ارائه مستندات تسعیر ارز و همچنین پخش شدن شایعه افزایش سرمایه بانک تجارت باعث شد تا علاوه بر شرکت های صادرات محور، بانکی ها نیز معاملات خوبی را تجربه کنند.

اما از سوی دیگر انتشار خبر آزادسازی خرید لوبکات توسط روانکارها به دلیل فراتر رفتن خرید آنها از اعتبار تخصیص داده شده به این منظور باعث شد تا در خصوص شرکت های روانکار فشار فروش و افت قیمت را شاهد باشیم و به نوعی جو حاکم بر این گروه منفی شود. در سوی دیگر و در بازارهای موازی دلار و سکه به ترتیب در محدوده 10800 تومان و 36500000 تومان مورد معامله قرار گرفتند.

گرچه گزارش های آذرماه بسیاری از شرکت ها به خصوص شرکت های صادرات محور فراتر از انتظار بود اما در برخی موارد به خصوص چشم انداز گزارش های بعضی از شرکت ها ممکن است نگرانی هایی نیز وجود داشته باشد از جمله آخرین محموله اوره صادراتی ایران مربوط به حدود یک ماه پیش است که افت مقدار فروش طی این مدت ممکن است ناشی از تحریم ها و یا تعطیلات سال نو میلادی باشد. به هر حال گذر زمان و بررسی گزارش های بیشتر مشکلات به وجود آمده در این زمینه را مشخص می کند.

فارغ از اوضاع سیاسی و اقتصادی جهان، اوضاع سیاست داخلی از جمله عوامل بسیار تاثیر گذار بر بازار است. ظریف در مصاحبه ای یا یک شبکه چینی اعلام کرد هیچ وقت منتظر اروپا نبودیم، الان هم نیستیم  و برای هر شرایطی آماده ایم. 

به نظر می رسد با توجه به احتمال توافق چین و آمریکا و احتمال تبعیت بیشتر چین از آمریکا و همچنین عدم راه اندازی کانال مالی جایگزین سوئیفت از سوی اتحادیه اروپا، ایران آنچنان موضع قوی در مذاکرات نداشته باشد و این یکی از ریسک هایی است که بازار را تحت تاثیر خود قرار داده است.

به هر حال با توجه به تصمیمات اوپک و صحبت های ترامپ با رئیس جمهور چین، پیش بینی های قبلی تا حدودی تغییر کرده و رنگ و بویی از بهبود اوضاع اقتصاد جهانی به خود گرفته است. این مورد در کنار گزارش مثبت شرکت ها در آذرماه نشان می دهد اوضاع فعلا مثبت است اما در این بین باید اخبار سیاسی و همچنین صورت های مالی شرکت ها را به دقت بررسی کرد تا ابعاد مختلف وضعیت آتی کشور و شرکت ها را بهتر بتوان درک کرد.

در مجموع با توجه به موارد فوق به نظر می رسد در بازار امروز با توجه به باز شدن بازارهای جهانی و انتظار رشد قیمت کامودیتی ها، گروه های کامودیتی محور با اقبال بیشتری همراه باشند. همچنین بانکی ها نیز با توجه به خبرهای مثبت منتشر شده به نظر می رسد در درصدهای مثبت مورد معامله قرار گیرند.

انتهای پیام
 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ