کد خبر: ۱۱۲۹۴۹
۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱

جهانگیری برای اصلاح بخشنامه تعهدات ارزی دستور داد

جهانگیری برای اصلاح بخشنامه تعهدات ارزی دستور داد

رئیس اتاق بازرگانی از دستور معاون اول رئیس جمهور به رئیس بانک مرکزی درخصوص اصلاح بخشنامه تعهد سپاری‌ارزی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از تسنیم، غلامرضا شافعی در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به مشکلات فعالان اقتصادی و صادر کنندگان اظهار داشت: متاسفانه تا پیش از این تمام مسئولان، فعالان اقتصادی و صادر کنندگان را سرداران اقتصاد ایران معرفی می‌کردند ولی پس از اتفاقات اقتصادی اخیر این نگاه عوض شده و برخی از مسئولان به فعالان اقتصادی به عنوان متهم نگاه می‌کنند و این تصور وجود دارد که باید دست و پای ما را ببندند.

وی با انتقاد از تعهدسپاری ارزی و بخشنامه بانک مرکزی و برخی مشکلات موجود در آن ادامه داد: متاسفانه برخی رفتارهای دولت نشان می‌دهد صادر کنندگان سرمایه را از داخل،خارج کرده و ارز را بر نمی‌گردانند و براساس این نگاه به گونه‌ای رفتار می‌کنند تا دست و پا بسته شده و قادر به حرکت نباشیم. اما صادر کنندگانی که سال‌هاست مسئولیت صادرات را بر عهده دارند، همواره ارز را برمی گرداندند و در غیر این صورت قطعاً ایران تخلیه می‌شد.

این مقام مسئول افزود: در تحریم‌های گذشته تجربه بسیار ارزنده‌ای را به دست آوردیم و دیدیم پیمان‌سپاری ارزی چه تبعاتی را به دنبال داشت که باعث شد عده‌ای دلال غیرحرفه‌ای وارد گود شوند و تحت عنوان پیمان‌خر از صادر کنندگان می‌خواستند تا مبلغ مشخصی را دهند و به جای صادر کنندگان کالاها را صادر و ارز حاصله را تحویل‌ دهند.

شافعی ادامه داد: متاسفانه در آن زمان تعدادی از این دلالان غیرحرفه‌ای از روسای جمهوری وقت نیز لوح تقدیر گرفتند و برخی پس از این اتفاقات از کشور خارج و برخی نیز زندانی شده‌اند.متاسفانه افرادی که طی سال‌های گذشته حتی کوچکترین سابقه صادراتی نداشته‌اند، وارد میدان شده‌اند و رقم‌های کلانی را صادر کرده‌اند. این درحالی است که صادر کنندگان حرفه‌ای کنار نشسته‌اند و قطعاً این دلالان را پس از این وقایع پیدا نخواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه آمار ارائه شده از حجم ارزی صادرات واقعی نیست، از نامه‌نگاری اخیر با معاون اول رئیس جمهور و دستور رئیس بانک مرکزی خبر داد و گفت: به دنبال ارسال نامه‌ به معاون اول رئیس جمهور، رئیس بانک مرکزی دستور داد تا این مشکل با بخش خصوصی حل و فصل شود و در پیغام وی نیز تاکید شده بانک مرکزی آماده برگزاری جلسه برای اصلاحات در این بخش است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ