کد خبر: ۱۱۲۹۵۵
۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱

طرح جدید وزیر راه برای کاهش قیمت مسکن + انتشار سه

طرح جدید وزیر راه برای کاهش قیمت مسکن + انتشار سه "اخزا" در بورس

وزیر راه ضمن اعلام جزئیات طرح جدید برای کاهش قیمت مسکن از انتشار سه مرحله اوراق خزانه در بازار سرمایه برای تامین مالی پروژه های نیمه تمام خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،محمد اسلامی با بیان اینکه به موجب قانون باید تلاش کرد تا اقشار متوسط و کم درآمد بتوانند صاحب خانه شوند به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: برای اجرای این قانون باید واحدهای مسکونی با قیمت متناسب با شأن خانواده‌ها عرضه و از سوی دیگر قدرت خرید مسکن را در بین اقشار مختلف جامعه افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه افزایش تسهیلات خرید زمینه‌ساز رشد نقدینگی و ایجاد تورم در این بخش می‌شود،افزود: برای تقویت این حوزه دو شیوه متفاوت را دنبال کردیم که نخستین شیوه ارائه زمین به نازل‌ترین قیمت ممکن است.زمین خام به درد ساخت مسکن نمی‌خورد و باید عمران و آماده سازی در آن ایجاد شود. در همین راستا تنها هزینه‌های عمران و آماده‌سازی را از متقاضیان دریافت و سعی خواهیم کرد مجوزهای لازم را بدون هزینه اتخاذ کنیم.

این مقام مسئول از ایجاد بازار جدید خرید و فروش مصالح ساختمانی خبر داد و گفت: بر اساس این طرح، بازار تعهدی و نقدی برای مصالح ساختمانی، تأسیساتی و خدمات فنی مهندسی ایجاد می‌کنیم به این صورت که با عرضه کارت‌های اعتباری مردم بتوانند مصالح ساختمانی خریداری کنند.در این بازار تعهدی فروشنده، مصالح را به بانک عامل که بانک مسکن  است مرتبط کرده و بازار تعهدی مصالح را از تولیدکننده انبوه خریداری می‌کند و این مصالح بی‌واسطه از محل تولید به پروژه‌ها و کارگاه‌های ساختمانی منتقل می‌شوند.

اسلامی توضیح داد: این فروش بی‌واسطه سبب می‌شود قیمت تولید مسکن کاهش یابد و این یکی از مهم‌ترین اقدامات توانمندسازی دولت در حوزه مسکن به شمار می‌رود.متقاضیان می‌توانند با استفاده از آورده و همچنین تسهیلات بانکی قدرت خرید را در حوزه مسکن افزایش دهند و از سوی دیگر نرخ رشد و عرضه مسکن در اقتصاد به تعادل می‌رسد.

وی درباره آخرین وضعیت پروژه‌های مسکن مهر گفت: پروژه‌های باقی مانده مسکن مهر دارای مشکلات متنوع و متفاوتی است که برای هرکدام از آنها باید تصمیم گیری‌های جداگانه‌ای شود.مسکن مهر پردیس جزء بزرگترین و پیچیده‌ترین پروژه‌های مسکنی و عمرانی به شمار می‌رود. در پردیس پروژه‌هایی که به حالت تعلیق و تعطیلی درآمده بودند مجددا کار را آغاز کردند و سعی کردیم با بزرگ‌ترین پیمانکار عمرانی برای بخش‌های زیرساختی این واحدها تفاهم نامه و قرارداد به مبلغ یک میلیارد تومان منعقد کنیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: برخی از واحدهای مسکن مهر با مشکل تعاونی‌ها روبه‌رو هستند به طوری که هر کدام از این تعاونی‌ها در خود دعواهای متفاوتی دارند و همین امر باعث شده واحدهای مسکن مهر با مشکل جدی‌ روبه‌رو شوند.سعی کرده‌ایم با مدیریت جدید شهر پردیس و اجرای سیاست‌ های جدید بتوانیم پاسخگوی نیازهای مردم در حوزه مسکن باشیم.مترو تهران پردیس نیز در آینده نزدیک ساخت و راه‌اندازی می شود.برای احداث راه‌ها و خطوط آب و فاضلاب واحدهای مسکن مهر و تأسیسات زیربنایی آنها و همچنین کارهای پیش روی این پروژه نیازمند یک پیمانکار بزرگ بودیم.

انتشار اوراق خزانه برای تأمین مالی پروژه‌ها

اسلامی با بیان اینکه ۲۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام وجود دارد که با بودجه سالانه  ۷ یا ۸ میلیارد تومان سال‌ها  زمان می‌برد به اتمام برسد، گفت: انتشار اسناد خزانه اسلامی جزء تعهدات دولت محسوب می‌شود اما به دنبال عرضه اوراق سهام در بازار سرمایه هستیم تا از محل اوراق سهام و از نقدینگی در اختیار مردم به تأمین مالی پروژه‌ها بپردازیم.

وی درباره نحوه جدید اجرای این برنامه گفت:  یکی از الزامات اجرای این برنامه آن  است که برای پروژه‌های نیمه تمام، سهام تعریف کرده و آن را عرضه و بازگشت آن را از محل منابع همان پروژه تضمین کنیم تا مردم بتوانند با هر میزان پولی که دارند در تأمین مالی پروژه‌ها مشارکت کنند.در فاز نخست برای انتشار ۱۵ هزار میلیارد تومان سهام در بازار سرمایه اجرای این طرح را پیشنهاد دادیم تا در سه مرحله ۵ هزار میلیارد تومانی سهام پروژه‌ها را عرضه و برای تکمیل پروژه‌ها استفاده کنیم.

اسلامی روش دیگر تأمین مالی پروژه‌های عمرانی را استفاده از صندوق توسعه حمل و نقل مطرح کرد و گفت: ایجاد این صندوق در قانون پیش‌بینی شده بود کهاساسنامه آن در دولت تصویب شد.صندوق توسعه حمل‌ونقل  با سرمایه ۱۹ هزار میلیارد تومان به پشتیبانی پروژه‌های حمل و نقل می پردازد. اقدامات اداری تأسیس این صندوق در ماه جاری انجام می‌شود تا بتوانیم منابع صندوق را از سرفصل پیش بینی شده تأمین و در مدار فعالیت قرار گیرد.یکی از اقدامات این صندوق عرضه اوراق سهام پروژه‌های حمل و نقل خواهد بود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ