کد خبر: ۱۱۲۹۹۷
۰:۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲

دلایل نوسان مثبت و منفی در سه گروه و پیش بینی امروز و اقبال تک سهم ها
یک کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد:

دلایل نوسان مثبت و منفی در سه گروه و پیش بینی امروز و اقبال تک سهم ها

یک کارشناس با اشاره به دلایل نوسان مثبت و منفی در سه گروه بانکی،خودرویی و پالایشی در بازار کم رمق ، پیش بینی کرد امروز روند چندان قوی شکل نگیرد و بیشتر تک سهم ها در کانون توجه باشند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی حاجی کرم تحلیل گر شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا درباره شرایط دیروز بازار و پیش بینی امروز اعلام کرد در حالی دیروز بورس شاهد معاملات کم رمق بود و قسمت عمده رشد 435 واحدی شاخص بر دوش بانکی ها به خصوص بانک پاسارگاد بود که "وتجارت و وبصادر" نیز با تشکیل صف های خرید سنگین روبرو شدند.

قوت گرفتن احتمالات در خصوص تسعیر ارز دارایی های بانک ها با نرخ نیمایی و همچنین بحث افزایش سرمایه بانک ها طی چند روز اخیر باعث شده تا رشد مناسبی در این گروه رخ دهد. گروهی که بحث کاهش نرخ سود سپرده و همچنین تغییر سود روز شمار به ماه شمار در نهایت باعث کاهش هزینه خواهد شد و همچنین خروج از بنگاه داری و فروش اموال مازاد به نوعی بهبود وضعیت آتی را نشان می دهد.

در همین راستا و در خصوص بانکی ها شایعات و اخبار تایید نشده ای مبنی بر مشخص شدن وضعیت تسعیر ارز بانک ها طی روزهای آتی به گوش می رسد.

در سوی دیگر و به رغم رشد بیش از 2 درصدی قیمت نفت و فراتر رفتن قیمت از 54 دلار ، سهام پالایشی با معاملات نه چندان جذابی مواجه شد. آن هم در شرایطی که وزیر انرژی الجزایر پیش بینی کرده قیمت نفت تا آوریل سال 2019 به 65 تا 70 دلار خواهد رسید اما اگر تا آن زمان قیمت‌ها پایین ماند، اوپک پلاس (اوپک به علاوه روسیه) کاهش بیشتری در تولید صورت خواهد داد.

شاید یکی از عوامل افت قیمت ها در گروه پالایشی، انتشار اطلاعات مربوط به تولید نفت آمریکا و اعلام رکوردشکنی تولید نفت بود. به هر حال با توجه به دخیل شدن موارد سیاسی در قیمت نفت، پیش بینی وضعیت آتی این طلای سیاه را برای تحلیل گران با سختی همراه شده است.

علاوه بر پالایشی ها در گروه خودرویی نیز معاملات چندان جذابی را شاهد نبودیم. ابهام در خصوص قمیت خودرو، افزایش قیمت خودرو از یک سو و اخطار سازمان حمایت به این افزایش قیمت و خودسرانه خواندن آن باعث شد تا معاملات این دسته از سهام با افت قیمت همراه شود. در همین راستا و در خصوص قیمت خودرو خبری مبنی بر نهایی شدن قیمت خودرو و اعلان رسمی آن در روز پنچ شنبه منتشر شد.

در رویدادی دیگر، حسینی کیا عضو  هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرد با تصویب نهایی طرح ساماندهی بازار خودرو ،قیمت کارخانه‌ای خودروهای پرتیراژ شامل پراید، تیبا، پژو و سمند مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت باقی مانده و از قاعده ثابت ماندن قیمت‌ها تبعیت خواهند کرد.

اخبار ضد و نقیضی که چندی پیش در خصوص آزادسازی قیمت محصولات پتروشیمی و فولادی در بورس کالا منتشر می شد، چند وقتی است که در خصوص خودرویی ها نیز تکرار شده است. با این حال تا زمانی که تکلیف این گروه به طور واضح و مشخص بیان نشود آنچان نمی توان انتظار معاملات قاعده مندی را در این گروه داشت و به نظر می رسد یکی از علت های افت قیمت این گروه ناشی از همین امر باشد.

فارغ از بخش های مختلف بازار، به نظر می رسد کل بازار برای رشد همچنان نیازمند اخبار موثرتر و مثبت تری است. هر چند مرور زمان و مشخص کردن ابهامات در خصوص عوامل داخلی و خارجی تا حدود بسیار زیادی به مشخص شدن وضعیت بازار کمک خواهد کرد.

در حوزه سیاسی نیز اخبار متفاوتی منتشر شده و محمد رضا باهنر اعلام کرد ایران به FATF می پیوندد اما کم و بیش از بعضی مسئولین در خصوص عدم موافقت با این موضوع سخن گفته اند. دربازارهای موازی هم دلار و سکه با افت قیمت همراه شدند. به طوری که دلار تا محدوده 10600 تومان و سکه تا حوالی 3600000 تومان کاهش یافت.

با این اوصاف به نظر می رسد با توجه به بسته بودن بازارهای جهانی ، امروز روند چندان قوی در بازار شکل نگیرد و بیشتر تک سهم ها در کانون توجه سهامدارن قرار داشته باشند.

انتهای پیام

 

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ