کد خبر: ۱۱۴۱۸۹
۱۱:۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷

احتمال تبدیل کانال مالی ویژه به H-SPV توسط اتحادیه اروپا

احتمال تبدیل کانال مالی ویژه به H-SPV توسط اتحادیه اروپا

با توقف صادرات غذا به ایران توسط شرکت‌های بین‌المللی به دلیل تحریم‌های آمریکا، احتمال دارد اتحادیه اروپا کانال مالی ویژه را به H-SPV تبدیل کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رویترز به نقل از منابع ایرانی و غربی خبر داد شرکت‌های بین‌المللی که در زمینه‌ غذا تجارت می‌کنند، صادرات غذا به ایران را در اثر فشار تحریم‌های آمریکا متوقف کرده‌اند. همچنین بسیاری از بانک‌های کوچک که در دوره‌ قبلی تحریم‌ها تراکنش‌ها را تسهیل و با ایران رابطه داشتند، روابط بانکی با ایران را قطع کرده‌اند.

علاوه بر بانک‌های اروپایی، بانک دولتی کنلن چین که قرار بود تراکنش‌های مربوط به خرید نفت را برای ایران تسهیل کند، طی نامه‌ای به بانک‌های ایران اعلام کرده از این به بعد تنها می‌تواند تراکنش‌های مربوط به تجارت اقلام غذایی و دارویی را پوشش بدهد.

تجربه‌ قانون مسدودسازی اروپا و SPV

بنابراین ممکن است باز هم در این زمینه اتفاقات جدیدی بیفتد و اتحادیه اروپا با سوء استفاده از شرایط، SPV را تبدیل به H-SPV یعنی SPV محدود به تجارت غذا و دارو کند. اروپا قبل از SPV راهکارهایی را برای دور زدن تحریم‌های آمریکا پیشنهاد کرده بود که قانون مسدودسازی اتحادیه اروپا یکی از این راهکارها بود. طبق وعده‌های داده شده، قرار بود قانون مسدودسازی اتحادیه اروپا از تبعیت شرکت‌های اروپایی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران جلوگیری و اگر خسارتی به شرکت اروپایی رسید، آن را جبران کند.

این قانون در موعد بازگشت دور اول تحریم‌های آمریکا در 16 مرداد اجرایی شد اما با ادامه خروج شرکت‌های اروپایی از ایران مشخص شد کارایی ندارد. اتحادیه اروپا نه تنها شرکت‌های خارج شده از ایران را جریمه نکرد بلکه در برابر این اقدام این شرکت‌ها سکوت کرد.

اتحادیه اروپا نتوانست جلوی تبعیت شرکت‌های اروپایی از تحریم‌های آمریکا را بگیرد، برای همین بهانه آورد این قانون تنها برای شرکت‌های کوچک و متوسط تصویب شده، این در حالی است که شرکت‌های کوچک و متوسط عمدتا در آمریکا کسب و کاری قابل توجهی ندارند که در اثر نقض تحریم‌های آمریکا دچار صدمه بشوند در واقع اروپایی‌ها با خدعه از زیر بار تعهدات فرار کردند.

SPV محدود به تجارت غذا و دارو همان H-SPV است

با توجه به اینکه بانک‌ها از قبول تراکنش‌های مربوط به تجارت غذا امتناع می‌کنند و ممکن است باز هم دامنه‌ این رخداد گسترده‌تر شود، دولت و مسئولین باید نسبت به رفتار اروپا هوشیار باشند زیرا ممکن است اروپا با آوردن بهانه‌هایی مانند اینکه بانک‌های دنیا تحت فشار تحریم‌های آمریکا حتی تراکنش‌های مربوط به تجارت دارو و غذا را رد می‌کنند، سعی کنند دولت را راضی به H-SPV کنند و از این طریق از زیر بار تعهدات شانه خالی کنند.

اگر SPV در عمل محدود به تجارت غذا و دارو شود و تراکنش‌های مربوط به نفت و فرآورده‌های نفتی، طلا و فلزات گرانبها و خودروسازی را تسهیل و تضمین نکند، این SPV  با SPV تعهد داده شده توسط اتحادیه اروپا به ایران متفاوت بوده و در واقع، تبدیل به Humanitarian Special Purpose Vehicle شده است.

سابقه‌ رفتاری اتحادیه اروپا در رابطه با انجام تعهدات در برابر ایران از جمله قانون مسدوسازی اروپا نشان می‌دهد می‌خواهد بدون اینکه هزینه‌ای بپردازد از ایران امتیاز ادامه عمل به تعهدات در چارچوب برجام بگیرد و این مسئله‌ای است که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه بر آن صحه گذاشته است.انتظار می رود دولت هوشیار باشد و جلوی تبدیل SPV به H-SPV توسط اتحادیه اروپا را بگیرد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ