کد خبر: ۱۱۴۳۵۱
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱

ادعای فعال فولادی درباره برگشت ارز صادراتی این صنعت

ادعای فعال فولادی درباره برگشت ارز صادراتی این صنعت

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با توجه به هدف تولید ۲۵ تنی فولاد و احتساب نیاز به ۱۲۰ دلار به ازای تولید هر تن گفت: نیاز ارزی صنعت برای تولید تنها حدود دو میلیارد است بنابراین ارز برگردانده شده بیشتر هم بوده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رضا شهرستانی به ایسنا گفت: برگشت داده نشدن ارزهای حاصل از صادرات تنها متوجه فولاد نیست و آلومینیوم، مس و غیره را نیز شامل می‌شود.به طور کلی در هشت ماه سال جاری در حدود پنج میلیون تن صادرات با قیمت ۴۳۰ دلار انجام شده است.

وی با بیان اینکه برنامه سال جاری تولید ۲۵ میلیون تن فولاد بوده، ادامه داد: با احتساب نیاز به ۱۲۰ دلار مذکور برای تولید هر تن فولاد در حدود سه میلیارد دلار نیاز ارزی برای تولید فولاد بوده است. لذا برای هشت ماه بیش از دو میلیارد دلار تنها برای تولید احتیاج است. بنابراین ارز برگردانده شده بیشتر هم بوده و کوتاهی صورت نگرفته است.

این فعال صنعت فولاد گفت: طبق صحبت‌های انجام شده با رییس بانک مرکزی این موضوع مطرح شد که ارزها به صورت کالا و با ثبت سفارش‌ وارد شود. بخشنامه‌ ابلاغ شده توسط بانک مرکزی مبنی بر اینکه صادرات زیر یک میلیون یورو با  کارت‌های بازرگانی احتیاج به برگشت ارز ندارندعلاوه بر ایجاد فرصت برای بسیاری از شرکت‌های خارجی همچون افغانستان و عراق جهت خرید با کارت‌های بازرگانی یک‌بار مصرف، معضل بسیار بزرگی ایجاد کرده است.

شهرستانی افزود: بارها به وزارت صنعت و حتی بانک مرکزی اعلام شد تنها امکان صادرات به شرط وجود گواهی مبدا صورت گیرد تا تنها صادرکننده واقعی و تولیدکننده امکان صادرات داشته باشند نه اینکه واسطه‌ها صادرات را خرد کرده و به کمتر از یک میلیون یورو برسانند و بتوانند با کارت‌های اجاره‌ای به امر صادرات بپردازند و در نهایت هم ارز برگشت داده نشده به عهده تولیدکنندگان و صادرکنندگان واقعی فولاد بیفتد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ