مدیرعامل سازمان حمایت سیاست نهایی وزارت صنعت درباره قیمتگذاری خودروهای کمتر از 45 میلیون تومان را اعلام کرد و گفت: افزایش نرخ خودروهای داخلی در دو مرحله صورت میگیرد.
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایلنا، عباس تابش با اشاره به مصوبات جدید ستاد تنظیم بازار در دو مرحله گفت: با توجه به شرایط جدید، خودروسازها در بخش خودروهای پرتیراژ مشمول قیمتگذاری شورای رقابت مکلف به افزایش تولید براساس برنامه ارائه شده و مورد تایید وزارت صنعت هستند.در مرحله اول، خودروسازان مجازند ۳۰ درصد به قیمت محصولات اضافه کنند، محصولاتی که موعد تحویل آنها تا پایان دی سال جاری است.
وی ادامه داد: همچنین خودروسازها مکلف هستند حداقل ۸۰ درصد تولید را به تعهدات معوق اختصاص داده و ۲۰ درصد فروش فوری با هدف کاهش نرخ بازار داشته باشند. یکی دیگر از وظایف آنها عمل به تمامی تعهدات فروش قطعی و فروش فوری بر اساس قیمتهای مندرج در متن قرارداد است که هیچ افزایشی مشمول آنها نخواهد بود.
این مقام مسئول افزود: خودروسازان در تعهدات پیشفروش عادی که تاریخهای سررسید قرارداد آنها تا ۳۱ مرداد سال ۹۷ است، به قیمتهای مصوب مورد عمل در موعد تحویل (مندرج در فرم قرارداد) ملزم هستند و نباید افزایشی نسبت به قیمتهای مصوب داشته باشند.برای تعهدات پیشفروش عادی با قیمت زمان تحویل که تاریخهای سررسید قرارداد آنها بین یک شهریور تا ۳۰ دی سال جاری است با لحاظ ارزش روز ودیعه مشتری و افزایشهای ناشی از تغییرات هزینهای برای شرکتهای خودروساز اعم از مواد اولیه و نوسانات نرخ ارز محاسبه و دریافت کنند.
تابش درخصوص تعهدات فروش عادی که تاریخهای سررسید قرارداد آنها از ابتدای بهمن سال جاری به بعد است،گفت: این تعهدها بر اساس شرایط مندرج در فرم قرارداد که حاصل توافق بین مشتری و خودروساز است، تعیین و اجرایی خواهد شد.شرکت عرضهکننده در بخش خودروهای خارج از شمول قیمت گذاری شورای رقابت نیز مکلف است تعهداتی که تاریخهای سررسید قرارداد آنها تا ۳۱ مردادماه است را طبق قیمت رسمی شرکت در موعد تحویل (مندرج در قرارداد) رعایت کند و نباید افزایشی نسبت به قیمت مذکور داشته باشد.
وی ادامه داد: تعهدات فروشی که تاریخهای سررسید قرارداد آنها یک شهریور سال جاری به بعد است (اعمال تغییرات نرخ برابری ارز) براساس ضوابط قیمتگذاری کالاهای تولید داخل و آییننامه آن خواهد بود که ظرف اوایل هفته در کمیته خودرو مصوب و برای اجرا ابلاغ خواهد شد.در موضوع مذکور، حفظ ارزش پول خریدار و دفاع از حقوق مصرفکننده اولویت اصلی سازمان حمایت است.قیمت تعهدات جدید سررسید نشده نیز راسا توسط شرکتهای عرضهکننده و با رعایت ضوابط قیمتگذاری خواهد بود.
تابش گفت: در هر دو گروه خودرویی و شرایط قید شده برای ایفای تعهدات آنها، سود مشارکت و تاخیر در تحویل طبق مفاد مندرج در ماده (۴) آییننامه حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو از قیمت نهایی کسر میشود.
انتهای پیام