کد خبر: ۱۱۴۴۲۱
۰:۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳

پیش بینی مثبت و منفی ۳ صنعت مهم و معاملات متعادل امروز و برتری تک سهم ها
یک تحلیل گر اعلام کرد:

پیش بینی مثبت و منفی ۳ صنعت مهم و معاملات متعادل امروز و برتری تک سهم ها

یک تحلیل گر با بررسی آخرین فعل و انفعالات و پیش بینی مثبت و منفی برای سه صنعت مهم بورس ، اعلام کرد امروز با معاملات متعادل و برتری تک سهم ها همراه باشد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی حاجی کرم تحلیل گر مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر، درباره آخرین فعل و انفعالات صنایع مهم و برآورد وضعیت بورس در روز جاری اعلام کرد گروه پالایشی که این روزها تحت تاثیر افزایش قیمت نفت رشد مناسبی را تجربه کرده بود، دیروز یکی از گروه هایی بود که با افزایش عرضه رو به رو شد.

هر چند به نظر می رسد این افت قیمتی گذرا باشد و در روزهای آتی شاهد رشد دوباره این گروه باشیم. زیرا در روزهای گذشته خبرهای مثبتی در این حوزه منتشر شد و قیمت نفت را در پایان هفته گذشته تا 62.5 دلار افزایش داد. کاهش تعداد حلقه چاه های آمریکا، کاهش شاخص دلار، تلاش عربستان برای کاهش تولید و رشد قیمت نفت و همچنین کاهش اعضای اوپک و نوپک در راستای کاهش تولید از ابتدای سال جاری همگی از مواردی هستند که چشم انداز مثبتی را برای نفت بازگو می کنند.

این درحالی است که نماینده ویژه آمریکا در امور ایران مدعی شده آمریکا دیگر معافیت 8 کشور از خرید نفت ایران را از ماه می (اردیبهشت) تمدید نخواهد کرد. یکی از دلایل افت شدید قیمت نفت در ماه های اخیر همین معافیت های آمریکا بود زیرا پیش از آن بازار بیم افت عرضه را داشت و تحلیل گران پیش بینی نفت 100 دلاری را می کردند در حالی که با اعلام خبر معافیت از سوی آمریکا نفت روند نزولی به خود گرفت و حال با اعلام عدم تمدید این معافیت ها انتظار می رود بازار به این خبر واکنش مثبتی نشان دهد و دوباره شاهد رشد قیمت نفت باشیم.

این موارد به علاوه پیش بینی وزیر انرژی امارات از نفت 70 دلاری و همچنین نیاز عربستان به نفت 80 دلاری برای پوشش هزینه های بودجه از جمله مواردی است که نوید روزهای بهتری را در خصوص قیمت این طلای سیاه می دهد. البته نفت نسبت به سایر کامودیتی ها، ابزای است که سیاستمداران به نوعی برای دستیابی به اهدافشان از آن نیز استفاده می کنند و همین امر پیش بینی وضعیت نفت را با دشواری بیشتری رو به رو کرده است.

روند معاملات فلزات اساسی هم کم و بیش مانند پالایشی ها بود و افت موجودی انبارهای شانگ های و لندن، افت شاخص دلار و همچنین کاهش شعله آتش جنگ تجاری ، مواردی هستند که نوید روزهای بهتری را برای این گروه می دهند. در آستانه تعطیلی قرار گرفتن معدن مس در اندونزی و همچنین اختلاف قیمتی مثبت روی در بورس لندن و شانگهای از دیگر عوامل تقویت کننده قیمت این فلزات پایه در روزهای آتی است.

پیش از این شرکت های فعال در زمینه سرب و روی با منع فروش صادراتی به منظور تامین نیاز داخلی همراه بودند و رفع این منع فروش به نوعی مصادف با تحریم های آمریکا شد و بررسی گزارش های آبان و آذرماه این شرکت ها نشان از عدم فروش و موجودی کردن محصولات تولید شده شرکت های فعال در این زمینه دارد. از همین رو به نظر می رسد صورت های مالی 9 ماهه این شرکت ها آنچنان جذاب نباشد. باید دید روند فروش این شرکت ها در ماه های آتی به چه صورت خواهد بود.

در گروه خودرویی گویا بحث افزایش قیمت در نهایت به سرانجام رسید به طوری که شاهد بسته شدن نمادهای ایران خودرو و ساپیا به منظور شفاف سازی بودیم. هرچند اخبار متفاوتی از افزایش قیمت خودرو اعم از 5 درصد کمتر از قیمت بازار، افزایش 10 میلیون تومانی قیمت خودروهای کمتر از 45 میلیون تومان، افزایش 70 درصدی قیمت خودروهای کمتر از 45 میلیون تومان و حتی عدم افزایش قیمت خودرو تا پایان سال به گوش می رسید اما گزارش "خساپا" از افزایش  30 تا 50 درصدی خودروهای ارزان قیمت و پرطرفدار حکایت دارد.

رشد بهای تمام شده و همچنین تاخیر در اعلام افزایش قیمت خودرو به نظر می رسد صورت های مالی نه چندان جذابی را برای خودرویی ها در سال جاری رقم بزند.

در بازارهای موازی هم دلار تا محدوده 11500 تومان و سکه تا حوالی 3.9 میلیون تومان رشد کرد. احتمالا علت این افزایش نرخ واکنش به عدم تمدید معافیت های نفتی از سوی آمریکا بوده است. هرچند معاون اقتصادی وزیر امور خارجه پیش بینی کرده درخواست همه کشورهای برخوردار از معافیت ، قطعا دوره دوم رد نمی‌شود. انتشار سخنان وزیر خارجه آلمان مبنی بر دشواری ایجاد کانال مالی بین ایران و اروپا نیز می تواند یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار باشد. این در حالی است که وی پیش تر از راه اندازی این سازوکار مالی تا هفته های آتی ابراز امیدواری کرده بود.

با این همه، اگرچه در حوزه سیاسی - اقتصادی بین المللی شاهد کاهش ابهام باشیم اما در داخل کشور وضعیت همچنان مبهم است. در مجموع به نظر می رسد در بازار امروز شاهد معاملات متعادل با برتری تک سهم ها باشیم.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ