کد خبر: ۱۱۴۵۷۹
۷:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶

نشانه مثبت ورود نقدینگی و بررسی آخرین وضعیت چند گروه و محور اصلی معاملات
تحلیل گر بازار سرمایه اعلام کرد:

نشانه مثبت ورود نقدینگی و بررسی آخرین وضعیت چند گروه و محور اصلی معاملات

یک تحلیل گر بازار سرمایه با اشاره به نشانه مثبت از ورود نقدینگی به بورس و بررسی آخرین وضعیت صنایع خودرو ، بانک و پتروپالایشی ، محور اصلی معاملات را پیش بینی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی حاجی کرم تحلیل گر شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر درباره آخرین شرایط بازار در معاملات دیروز و پیش بینی امروز اعلام کرد از نکات جالب و مورد توجه دیروز، معاملات 1100 میلیارد تومانی بود که هنگام انتشار صورت های مالی 9 ماهه شرکت ها، نشانه ای مثبتی از ورود نقدینگی به بورس است.

نکته ای که طی روزهای اخیر مشهود است ، استقبال اهالی بازار از گروه های فولادی، پالایشی، معدنی و پتروشیمی است. گروه هایی که با انتشار گزارش های ماهانه قابل قبول در فصل پاییز، نوید ارائه صورت های مالی 9 ماهه مناسبی را می دهند و اگر قرار باشد بازار رشدی را تجربه کند، این رشد بر عهده این گروه ها است.

درحالی پیش "کچاد" در گروه معدنی گزارش 9 ماهه مثبتی را منتشر کرد که دیروز در گروه پتروشیمی "شغدیر" نیز گزارش بسیاری خوبی را روانه بازار کرد. به طوری که این شرکت توانست در عملکرد 9 ماهه توانست 681 ریال سود به ازای هر سهم محقق کند که علاوه بر رشد بیش از 1100 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، نسبت به سه ماهه دوم سال جاری نیز رشد بسیارمناسلب را تجربه کرد.

علاوه بر گزارش های جالب این شرکت ها، در بازارهای جهانی هم رویدادهای مثبتی رخ داده است. موردی که چندی پیش آمار ضعیف صادرات و واردات در ماه دسامبر را منتشر کرد و بازارهای جهانی را تحت تاثیر منفی قرار داد اما حال با انتشار خبری جدید در خصوص کمک دولت در جهت تحریک تقاضا، معافیت مالیاتی و تزریق نقدینگی باعث بهبود بازارهای جهانی شد. به طوری که نفت از 60 دلار فراتر رفت و روی و مس نیز به ترتیب تا محدوده 2550 دلار و 5950 دلار رشد کردند.

همانطور که جنگ تجاری بعد از چند ماه منفی ترین اثر را در آمار ماه دسامبر چین گذاشت، حصول توافق بین چین و آمریکا نیز در ماه های آتی به بهبود وضعیت اقتصادی چین کمک خواهد کرد و به دنبال آن بهبود بازارهای جهانی را شاهد خواهیم بود.

اما وضعیت دو گروه بانک و خودر چندان جالب نبود. گروه خودرویی که چند روز پیش با افزایش قیمت محصولات روبرو شده بود، به دلیل تاخیر در اعلام این نرخ ها و همچنین افزایش کمتر از انتظار آن، سهامداران را از بهبود وضعیت سودآوری ناامید کرد و با افت قیمتی همراه شد. اما شنیده ها از اولین پیش‌فروش خودروهای داخلی پس از اعلام آزادسازی قیمت حاکی از استقبال بسیار خوب خریداران داشته است.

در همین راستا مدیرکل دفتر بازرسی وزارت صنعت اعلام کرد علت تأخیر در تحویل خودروها، تحریم بود که با تدابیر و مساعدت مالی وزارت صمت این مشکل تا پایان بهمن ماه حل می‌شود و خودروسازان می‌توانند به تعهدات عمل کنند.

در گروه بانکی هم عدم اعلام رسمی نرخ تسعیر ارز دارایی و ادامه یافتن گمانه زنی ها در خصوص آن در کنار رشد سایر گروه ها فشار عرضه را در این گروه به وجود آورده است.

در دنیای سیاست هم خبرهای متفاوتی شنیده می شود. با توجه به تاخیر در راه اندازی کانال مالی، صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت اگر اراده شود سه تا چهار روز، غنی سازی ۲۰ درصدی را آغاز می‌کنیم. در خصوص تحریم ها  هم روحانی گفت آمریکا قادر نیست دور ایران دیوار بکشد و علیرغم تحریم ها در ماه های اخیر، ده کشتی کانتینربر خریدیم. ظریف هم از مبادلات اقتصادی 20 میلیارد دلاری با عراق خبر و اطمینان داد تحریم ها نمی توانند روابط دو ملت را قطع کنند.

در بازارهای موازی بعد از رشد چند روز گذشته ، آرامش نسبی حاکم شده و دلار و سکه به ترتیب در محدوده 11 هزار و 500 تومان و 3.9 میلیون تومان داد و ستد شد.

با این اوصاف به نظر می رسد با توجه به موارد فوق و همچنین نزدیک شدن به موعد انتشار گزارش های ماهانه ، محور اصلی معاملات همچنان به سمت گروه کامودیتی باشد.

انتهای پیام
 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ