کد خبر: ۱۱۴۶۸۱
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۹

وزرای خارجه اروپا علیه برنامه موشکی ایران بیانیه می دهند/ نظر موگرینی

وزرای خارجه اروپا علیه برنامه موشکی ایران بیانیه می دهند/ نظر موگرینی

وزیران خارجه اتحادیه اروپا در پی نشست پرتنش با دیپلمات‌های ایرانی از صدور بیانیه ای مشترک درباره مداخله این کشور در منطقه و درخواست پایان دادن به آزمایش‌های موشکی خبر دادند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از رویترز، یک دیپلمات اروپایی در خصوص روند مذاکرات دیپلماتیک با ایران گفت: نوعی ناامیدی بین بریتانیا، فرانسه و آلمان بعد از فاز اول دیپلماسی با ایران به وجود آمده است. فکر می‌کردیم می‌توان در حوزه‌های مختلف با این کشور وارد مذاکره شد.

با توجه به اجرایی نشدن وعده اروپا درباره سازوکار ویژه مالی (SPV) که قرار بود بعد از خروج آمریکا از برجام برای تسهیل مقابله با تحریم‌ها ایجاد شود، ایران معتقد است اروپا قادر نیست ادامه برجام را تضمین کند و کشورهای اروپایی را متهم می‌کند از وعده‌ها پا پس کشیده‌اند.

براساس اسناد و مدارک در ماه مارس سال 2018 فرانسه، آلمان و انگلیس برای متقاعد کردن ترامپ به ماندن در برجام، پیشنهاد توقیف دارایی‌ها و ممنوعیت سفر برای مقامات سپاه، شرکت‌ها و گروه‌های تجاری که در برنامه موشکی دخیل هستند را به واشنگتن ارائه کرده بودند.

به گفته چهار دیپلمات اروپایی اقدامات و تدابیر مشابه پیشنهاد قبلی اکنون آماده است. اما فدریکا موگرینی از بانیان اصلی برجام، نگران این مساله است که اتخاذ فوری این تدابیر به فروپاشی کامل توافق هسته‌ای بینجامد.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا در اقدامی کم‌سابقه قصد دارند روز 21 ژانویه یک بیانیه مشترک درباره مداخله ایران در منطقه و درخواست برای پایان دادن به آزمایش‌های موشکی صادر کنند. اما دیپلمات‌ها می‌گویند موگرینی به دنبال این است که اول سازوکار مالی ویژه ایجاد شود.

با این حال یک مقام اتحادیه اروپا هرگونه شکاف بین موگرینی و دولت‌های اتحادیه اروپا را رد کرده و گفته، بیانیه به محض اینکه سازوکار مالی راه بیفتد منتشر خواهد شد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ