کد خبر: ۱۱۴۷۸۷
۰:۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۲

اثر یک عامل در ریزش عجیب دیروز شاخص و پیش بینی چند گروه بزرگ بورس
یک کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد:

اثر یک عامل در ریزش عجیب دیروز شاخص و پیش بینی چند گروه بزرگ بورس

یک کارشناس با اعلام اثر در پیش رو بودن تغییر شرایط خرید های اعتباری در ریزش عجیب دیروز شاخص و قیمت ها، وضعیت چند گروه بزرگ بورس را بررسی و پیش بینی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محیا معصومی تحلیل گر شرکت مشاور سرمایه گذاری این سینا مدبر اماکو ، در مورد وضعیت دیروز بازار و پیش بینی امروز اعلام کرد در پی فشار سنگین عرضه ها که برخلاف انتظار و واکنش معکوسی به گزارش های مثبت 9 ماهه بود، شاخص بورس با افت سنگین 3652 واحدی و سقوط ارزش سهام اکثریت گروه ها و حتی پالایشی که یکی از بهترین عملکردها را در فصل پاییز داشتند، روبرو شد.

تشکیل صف فروش دو خودرو ساز بزرگ به دلیل انتشار صورت های مالی و زیان های 3 تا 5 هزار میلیارد تومانی منطقی به نظر می رسید اما در دیگر گروه های کالا محور ، بازار واکنش های هیجانی و صف فروش نمادهایی همچون "شپنا و شتران" آن هم با گزارش های بسیار مثبت ، نشان از جوی هیجانی و شاید شناسایی سود از سوی برخی سهامداران می داد.

نمادهای بانکی نیز از این امر مستثنا نبودند اگرچه که در دقایق پایانی با انشتار شایعه ای مبتنی بر قطعی شدن افزایش سرمایه بانک تجارت به میزان 400 درصد شاهد بهبود روند معاملات در این نماد و سبک شدن صف های فروش در دیگر نمادهای این گروه بودیم.

فضای بازار دیروز از دید بنیادی هیچ توجیه منطقی نداشت اما از دیدگاه تکنیکالی، شاخص در محدوده مقاومتی 165 هزار واحد قرار داشت و با واکنش به خط روند نزولی مجددا با عقب نشینی مواجه شد. از سوی دیگر برخورد شاخص کل هم وزن به مقاومت نیز سبب ایجاد جو فروش در نمادهای کوچک بازار شد.

شاید بتوان یکی از علل ریزش دیروز شاخص و قیمت ها را در راه اندازی سامانه مدیریت ریسک از 10 بهمن ماه عنوان کرد که طبق بخشنامه سازمان بورس که به کارگزاری ها ابلاغ شده شرایط خرید های اعتباری تضعیف شده است.

خبرها حاکی از آن است که ساز و کار مالی اروپا برای ایران به زودی تعیین تکلیف می شود و قرار بود اعضای شورای امور خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل دیدار داشته باشند تا سازوکار ویژه مالی را به تصویب برسانند.

در گروه بانکی نیز شاید گزارش ها آنچنان امیدوار کننده نبود اما اصلاح نظام بانکی با تغییرات اخیر وضعیت این گروه را بهبود بخشیده و افزایش سرمایه بانک ها نزدیک است و هنوز امیدهای زیادی به این گروه وجود دارد.

علاوه بر این و به رغم واکنش عجیب بازار در سه روز گذشته، آنچه از گزارش ها استنباط می شود ، این است که  اوضاع بنیادی شرکت ها مناسب است و جای نگرانی حداقل در چند ماه پیش رو  وجود ندارد و بسیاری از نمادها در کف قیمتی هستند.

جمیع عوامل نشان می دهد کفه ترازو به سمت بهبود اوضاع داخلی و خارجی سنگینی می کند اما بازار اهمیتی به نشانه ها نمی دهد و بسیار غیر منطقی و بانگاهی بدبینانه به آینده عمل می کند. در این میان نفت به عنوان منبع درآمد اصلی کشور، رشد قابل ملاحظه ای داشته و کامودیتی ها نیز به قیمت های جذابی رسیده اند و احتمال رشد قیمت ها با وجود نشانه های مثبت جهانی افزایش یافته است.

در بازاهای موازی نیز دلار بالاتر از میانه کانال 11 هزار تومانی داد و ستد می شود که عامل مثبتی برای رشد است اما بازار به ریسک های سیاسی در این مقطع توجه بیشتری نشان داده است.

در بازارهای جهانی نیز شاهد انتشار برخی شاخص های مهم اقتصادی چین بودیم که طبق آن رشد تولیدات صنعتی بر خلاف انتظار کاهش، افزایش قابل ملاحظه دارد و به ۵.۷ درصد رسیده و وضعیت رشد سرمایه گذاری مشابه ماه نوامبر ۵.۹ درصد رشد دارد. رشد GDP هم طبق انتظار ۶.۴ درصد بود.

با توجه به برچیده شدن صفوف فروش نمادهای بانکی در دقایق پایانی دیروز ، احتمالا امروز این گروه با برتری تقاضا بر عرضه روبرو شود. برای گروه خودرویی همچنان جو فروش حاکم و در دیگر گروه ها نیز تا زمان فروکش هیجان احتمالا فشار فروش ادامه خواهد داشت که مدت زیادی دوام نخواهد آورد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ