کد خبر: ۱۱۴۸۳۱
۰:۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۳

سهامداران
توسط مدیرعامل و نماینده سهامدار عمده:

سهامداران "لوتوس" را شناختند/ معرفی آخرین وضعیت و توضیحات

مدیرعامل و نماینده مالک اصلی تامین سرمایه لوتوس پارسیان، آخرین وضعیت مالی و عملکردی،تغییرات هیات مدیره،سیاست ها و برنامه های مهم را تشریح کردند تا سهامداران با این شرکت آماده عرضه اولیه آشنا شوند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،جلسه معارفه شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان با حضور مجتبی تقی پور رییس هیات مدیره، علی تیموری شندی مدیرعامل، ابوالفضل شهرآبادی معاون تامین مالی، حسن کاظم زاده مدیر سرمایه گذاری، علی روحی نماینده سهامدار عمده (گروه مالی بانک پارسیان) و فعالان بازار سرمایه عصر دیروز در هتل بزرگ ارم برگزار شد تا این شرکت 500 میلیارد تومانی با اعلام آخرین وضعیت مالی و عملکردی،امروز آماده عرضه 10 درصدی سهام  باشد.

در این جلسه روحی گفت: متغیری که در عرضه سهام در بورس بسیار مهم است،شفافیت و اطلاع رسانی درست به سهامداران است.اکثر فعالان بازار سرمایه با درگیر کردن منابع،خواستار افزایش دریافت سود هستند.به عنوان سهامدار خواهان تحقق سود حداکثری شرکت های زیرمجموعه هستیم،مقدم بر کسب سود شرکت ها،رعایت چارچوب ها و ارائه اطلاعات سریع و دقیق توسط آنها است.مطلوب ترین تعریفی که می توان برای حمایت از سهم عنوان کرد،درخواست مدیریت برنامه های شرکت های تابعه به بهترین صورت ممکن است و امید می رود عرضه اولیه سهم با قیمت مناسب،کام شرکت کنندگان را شیرین کند.

تیموری هم با اشاره به اینکه هفته گذشته تغییراتی بین اعضای هیات مدیره فعلی صورت گرفته، گفت: سرمایه شرکت در بدو تاسیس 110 میلیارد تومان بود اما با توجه به اینکه بخشی از تعهدات تامین سرمایه ها می تواند مبتنی بر کفایت سرمایه باشد که یکی از محدودیت هایی است که حجم و سطح کار این شرکت ها را تعیین می کند ،لذا هیچ گریزی برای افزایش حجم فعالیت ها وجود ندارد و در نتیجه باید افزایش سرمایه دهند.

وی با بیان اینکه سهم تامین مالی تامین سرمایه ها در حوزه اقتصاد 7 درصد است این در حالی است که این سهم در دنیا نزدیک 50 درصد است،افزود: بر این اساس شرکت های تامین سرمایه برای ایفای سهم باید به سرمایه بیفزایندکه در حال حاضر سرمایه "لوتوس" به 500 میلیارد تومان رسیده البته در مجمع قبلی افزایش سرمایه از 400 به 600 میلیارد تومان تصویب شد که مرحله اول آن انجام شد و تامین مالی مرحله دوم به میزان 100 میلیارد تومان به هیات مدیره تفویض شده که بر اساس زمان بندی و پیش بینی ها پس از مجمع سالانه و تقسیم سود انجام پذیرد.

3 حوزه کسب و کار تامین سرمایه ها

این مقام مسئول با اشاره به کسب و کار 3 گانه این شرکت ها گفت: خدمات تامین مالی، خدمات مالی و مشاوره سرمایه گذاری و بخش مدیریت دارایی ها خطوط اصلی کسب و کار شرکت های تامین سرمایه محسوب می شود. خدمات تامین مالی بر پایه اوراق بدهی یعنی اوراقی که سود قطعی برای سهامداران در پی دارد، برپایه تعهد پذیره نویسی و بازارگردانی اوراق است. همچنین نوع دیگری از خدمات مالی این شرکت بر پایه سهام و برای سرمایه گذارانی در نظر گرفته می شود که ریسک پذیری بیشتری دارند و شامل تعهد پذیره‌نویسی، انتشار اوراق تبعی، سرمایه گذار خصوصی و سرمایه گذاری جسورانه است.

تیموری درخصوص رشد تعهدات بازارگردانی این شرکت از زمان تاسیس تاکنون گفت:  حجم تعهدات بازارگردانی در سال 91 بالغ بر 225 میلیارد تومان بوده  و تا پایان دی سال جاری به 3.27 هزارمیلیارد تومان رسیده است. در واقع تعهدات بازارگردانی" لوتوس" در این مدت رشد ۵۶ درصدی را ثبت کرده است.رویکرد انتخاب ناشرین برای تامین مالی همیشه توسط  لوتوس پارسیان  صورت گرفته لذا  ترکیب بانیان انتشار اوراق به نحوی است که 82 درصد تامین مالی‌ها مربوط به اوراق شرکتی و 18 درصد آن دولتی است. پیش از این برای شهرداری هم تامین مالی انجام می‌دادیم که با توجه به افزایش ریسک نکول، این ارگان از فهرست تامین مالی حذف شد.

ترکیب ضامن های تعهدات بازارگردانی

وی درخصوص نحوه ترکیب ضامنین تعهدات بازارگردانی گفت: ضمانت تعهدات بازارگردانی در بدو فعالیت به دلیل عدم توسعه مناسب شبکه مشتریان با مساعدت سهامدار عمده انجام می گرفت و اکثر ضمانت اوراق منتشره بر عهده بانک پارسیان بود اما پس از سال 95 ضمانت عمده تعهدات بازارگردانی عملا توسط بانک های مختلف با وضعیت اعتباری مناسب مانند دی، توسعه تعاون، توثیق سهام، پاسارگاد، شهر، تجارت، رفاه کارگران و ... انجام شد.

مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان یکی از حوزه های دیگر کسب وکار را تعهد پذیره نویسی افزایش سرمایه اعلام کرد و گفت: معمولا شرکت های حاضر در بازار سرمایه الزام تعهد پذیره نویسی دارند اما بخاطر چرخه معیوبی که این حوزه داردعملکرد  شرکت در این بخش حالت نوسانی داشته است. کارمزهای دریافتی مناسب نیست و تعهد پذیرفته شده در بازه یک ساله کفایت سرمایه را نیز درگیر می کند.در واقع تامین سرمایه ها همانند سوپر مارکت ها مجبورند در کنار اقلام اصلی یک سری سرویس های جانبی را ارائه کنند که این حوزه در این زمره می گنجد.

تامین مالی مبتنی بر صندوق های جسورانه

تیموری درباره حوزه تامین مالی مبتنی بر صندوق های جسورانه گفت: اولین صندوقی که در بازار سرمایه پذیره نویسی شد صندوق جسورانه لوتوس بود که مورد اقبال بازار قرار گرفت. 69 درصد حجم این صندوق شامل پروژه های مختلف سلامت است که عمدتا با همکاری پژوهشگاه رویان پیگیری می شود و 31 درصد باقی مانده هم در فناوری اطلاعات و حوزه فین تک ها سرمایه گذاری شده است.طی ماه های آتی نیز شاهد ارائه سوپرمارکت مالی پرتال تامین سرمایه با انواع خدمات مالی خواهیم بود.

وی خدمات مالی و مشاوره سرمایه گذاری را به 4 حوزه خدمات تحلیل و ارزشگذاری، ضمانت نقدشوندگی و بازارگردانی نهادهای مالی، بازارگردانی سهام شرکت ها و طراحی ابزارها و راهکارهای مالی تقسیم کرد و گفت: این خدمات از سال 91۱ تاکنون روند رو به رشدی را طی کرده و اکنون میزان انباشت بازارگردانی و ضمانت نقدشوندگی ابزارها و نهادها به حدود 3 هزار میلیارد تومان رسیده است.مجموعه تعهدات و بازارگردانی در قالب صندوق و کد اختصاصی بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان است که می تواند رشد و توسعه قابل توجهی پیدا کند.

عملکردهای مهم در طراحی و ارائه ابزارهای جدید

این مقام مسئول صندوق جسورانه رویش لوتوس، صندوق طلای لوتوس، صندوق اعتمادآفرین، پرتال لوتوس و انتشار اولین اوراق شرکتی بدون ضامن را از جمله عملکردهای مهم شرکت در طراحی و ارائه ابزارهای جدید دانست و افزود: صندوق طلای لوتوس برای اولین بار در بازار سرمایه آغاز به کار کرد و به واسطه عملکرد مناسب توانسته حجم معاملات خوبی داشته باشد. همچنین صندوق اعتماد آفرین اولین صندوق با درآمد ثابت در بورس بود که به عنوان دومین نماد پرمعامله فرابورس شناخته می شود.

تیموری درخصوص مدیریت دارایی این شرکت گفت: جمع دارایی های تحت مدیریت صندوق های این شرکت بالغ بر 13 هزار میلیارد تومان است که 12.7 هزار میلیارد تومان در قالب صندوق های سرمایه گذاری و 200 میلیارد تومان در قالب سبدهای اختصاصی است .مجموعه دارایی تحت مدیریت طی  سال های 95 و 96 تا 16 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده ولی سال جاری باتوجه به الزامات سازمان بورس مبنی بر رعایت حد نصاب ها بخاطر مدیریت ریسک ها و اداره مناسب تر ابزارها خود خواسته مجبور به کوچک کردن بخشی از صندوق لوتوس شدیم اما در سال های آتی برنامه توسعه و تنوع صندوق ها در دستور کار است.

پرتفوی دارایی ها

مدیرعامل صندوق لوتوس پارسیان گفت: 55 درصد از پرتفوی دارایی های این شرکت را سپرده های بانکی، 38 درصد آن را انواع اوراق، 5 درصد یعنی حدود 700 میلیارد تومان از دارایی ها را سهام و 2 درصد از آن را سپرده های کالایی(گواهی سپرده طلا) پوشش داده شده است.در عملکرد کلی،درآمدها از 3 بخش تامین می شود،یک بخش درآمد از منابع باتوجه به سرمایه اسمی 500 میلیارد تومانی  کسب می شود.بخشی دیگر ناشی از دارایی های تحت مدیریت و بخشی در قالب قبول انواع تعهدات است. روند کلی سودآوری شرکت نیز مثبت و رو به رشد بوده است.

اهم سیاست ها و برنامه های آتی

تیموری درخصوص اهم استراتژی ها به عنوان راهنمای فعالیت گفت: فناوری محوری در راهبری عملیات و ارائه خدمات، پیشروی در ارائه خدمات تامین مالی و سرمایه گذاری، ثبات و پایداری در برابر تغییرات محیطی، توسعه شبکه مشتریان مستقل، شفافیت انضباط و ایجاد تعادل در منافع ذینفعان را می توان از اهم سیاست ها نام برد. امید می رود با اجرایی کردن برنامه های آتی از جمله سرمایه گذاری و مشارکت در راه اندازی ابزارها و نهادهای کامل کننده زنجیره ارزش شرکت، اصلاح ساختار رسمی شرکت، تمرکز بر ساختارهای مشوق نوآوری و ایجاد ائتلاف های استراتژیک با سایر نهادهای مالی بتوانیم این اهداف را عملیاتی کنیم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ