کد خبر: ۱۱۴۸۳۲
۰:۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۳

تحلیلی از شرکت آماده عرضه اولیه امروز و قیمت گذاری سهام
توسط یک کارگزاری بررسی شد:

تحلیلی از شرکت آماده عرضه اولیه امروز و قیمت گذاری سهام

همزمان با عرضه اولیه امروز ۱۰ درصد از سهام تامین سرمایه لوتوس در بورس تهران ، آخرین اطلاعات و وضعیت این شرکت ۵۰۰ میلیارد تومانی از سوی یک کارگزاری بررسی و تحلیل شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، طبق اعلام قبلی امروز چهارشنبه 10 درصد از سهام تامین سرمایه لوتوس در بازار دوم معاملات بورس تهران عرضه اولیه می شود تا پانزدهمین شرکت جدید سال هم به جمع دیگر شرکت ها بپوندد.

در این عرضه 500 میلیون سهم با محدوده قیمتی 195 تا 205 تومانی هر سهم و با سهمیه هر فرد حقیقی و حقوقی حداکثر 2000 سهم و با نقدینگی 415 هزار تومانی روانه میز فروش می شود.

در ترکیب سهامداری این تامین سرمایه ، گروه مالی بانک پارسیان، بانک پارسیان، شرکت مخابرات، سرمایه گذاری تدبیر و سرمایه گذاری سایپا حضور دارند که به جز گروه مالی هر کدام به ترتیب متعهد عرضه 5.5، 1.5، 1.5 و 1.5 درصد سهام هستند.

در این رابطه ، کارگزاری آبان با بررسی آخرین اطلاعات ، تحلیلی از دومین شرکت تامین سرمایه حاضر در بورس ارایه کرد:

معرفی شرکت

شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان در سال ۱۳۹۰ به ثبت رسید و هدف اصلی این شرکت واسطه گری مالی مابین طرف متقاضی و عرضه وجوه است. از فعالیت های این شرکت می توان به مشاوره مالی، ارائه خدمات صندوق های سرمایه گذاری، ‌مدیریت دارایی، انتشار اوراق بهادار، سبدگردانی، پردازش اطلاعات مالی، سرمایه گذاری و غیره اشاره کرد. به صورت کلی در ادبیات اقتصادی شرکت های تامین سرمایه به نام بانک های سرمایه گذاری شناخته می شوند که این نام از دامنه ی فعالیت گسترده  آنها ناشی می شود و از این رو در بیشتر کشورهای جهان، بانک های سرمایه گذاری نقشی موثر را همگام با بخش پولی اقتصاد ایفا می کنند.

۹ شرکت تامین سرمایه مشغول به فعالیت هستند که عمدتا به خدمات تعهد پذیره نویسی، بازارگردانی، سرمایه گذاری در سپرده بانکی و اوراق بهادار می پردازند و بعضا درآمد آنها در بخش تامین مالی و مدیریت دارایی متمرکز شده است. مواردی نظیر تعهد پذیره نویسی، بازارگردانی و درآمد ناشی از سرمایه گذاری عمده ترین درآمد این شرکت ها را شامل می شود.

در دوره ۷ ماهه ابتدای سال جاری شرکت تامین سرمایه امین با ۱۱،۵۰۰ میلیارد ریال انتشار اوراق بدهی در رتبه اول انتشار اوراق بدهی قرار دارد و لوتوس پارسیان نیز با انتشار ۱۰،۵۰۰ میلیارد ریال اوراق بدهی رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

در سال های اخیر همواره حجم فعالیت های شرکت های تامین سرمایه به واسطه ی افزایش نقش بازارهای بدهی در فضای اقتصاد رو به رشد بوده و این شرکت ها موفق به شناسایی درآمدهای مناسبی از این رشد شده اند و با توجه به چشم انداز توسعه ی بازار بدهی، روند فعالیت آن ها رو به رشد ارزیابی می شود.

در بخش مدیریت دارایی نیز روند توسعه روزافزون صندوق های سرمایه گذاری به حجم فعالیت های مدیریت دارایی افزوده است.

ترکیب سهم انواع صندوق های سرمایه گذاری به شرح زیر است:

مطابق نمودار بالا سهم صندوق های درآمد ثابت از سایر انواع صندوق ها بیشتر است و در سال های اخیر این صندوق ها منابع قابل توجهی را جذب کرده اند به نحوی که ارزش دارایی های تحت مدیریت صندوق های سرمایه گذاری در 30 مهر 1397 برابر با 1،330،186 میلیارد ریال بوده است.

شرکت های تامین سرمایه نیز در مجموع سهمی 47 درصدی در مدیریت این صندوق ها دارند و سهم نهادهای مالی از دارایی های صندوق های سرمایه گذاری به شرح زیر است:

مطابق نمودار بالا این شرکت سهمی 9 درصد در مدیریت صندوق های سرمایه گذاری در اختیار دارد.

سال مالی لوتوس پارسیان 30 دی ماه است و این شرکت در دوره 12 ماهه منتهی به سال مالی دی سال گذشته 1،430 میلیارد ریال محقق کرده و با همتراز کردن سود هر سهم شرکت با مبنا قرار دادن سرمایه 5،000 میلیارد ریالی برای 12 ماهه سال گذشته سود هر سهم شرکت 286 ریال بوده است. شرکت در دوره 9 ماهه منتهی به 30 مهر سال جاری به ازای هر سهم 273 ریال محقق کرده که نسبت به دوره مشابه گذشته رشدی 36درصد داشته است.

ترکیب سهامداران

"لوتوس" در نظر دارد سرمایه را از 5،000 به 6،000 میلیارد ریال از محل مطالبات و آورده نقدی افزایش دهد.

ترکیب سهامداران شرکت نیز به شرح است:

فروش

لوتوس پارسیان در دوره 9 ماهه منتهی به 30 مهر سال جاری فروش را 1،967 میلیارد ریال گزارش کرده که نسبت به سال گذشته رشد 58 درصد را نشان می دهد. در پایان دوره 12 ماهه منتهی به 30 دی سال جاری نیز درآمد با رشد 64 درصدی نسبت به سال گذشته به 2،858 میلیارد ریال رسیده است. با این توضیح که سود شرکت سرمایه پذیر پس از برگزاری مجمع لحاظ می شود مبلغ برآوردی 128,854 میلیون ریال است. این شرکت برای سال 98 نیز تعهد پذیره نویسی 21،500 میلیارد ریالی اوراق بدهی را پیش بینی کرده است.

طبق نمودار فوق، درآمد حاصل از سرمایه گذاری، درآمد حاصل از سود اوراق بدهی و درآمد حاصل از بازار گردانی در مجموع سهمی 79 درصد در پورتفوی فروش اختصاص می دهند و درآمد حاصل از سرمایه گذاری نیز بیشترین سهم را در این بین به خود اختصاص می دهد.

درآمد حاصل از سرمایه گذاری شرکت عمدتا ناشی از سرمایه گذاری در واحدهای صندوق های سرمایه گذاری مشترک بوده و عمده آن مربوط به سود سرمایه گذاری در صندوق اعتمادآفرین پارسیان با سهم 66 درصد در درآمدهای سرمایه گذاری است. البته بخشی از این افزایش بابت افزایش معاملات واحدهای این صندوق بوده و با توجه به بازارگردانی لوتوس پارسیان برای این صندوق، درآمد ناشی از معاملات واحدهای صندوق نیز رشد داشته است.

کارگزاری بانک پارسیان تنها شرکت وابسته شرکت تامین سرمایه لوتوس بوده که سهمی 4 درصد از معاملات خرد بازار سرمایه را به خود اختصاص داده و در سال مالی گذشته سود خالص 71.3 میلیارد ریالی محقق کرده که سهم تامین سرمایه لوتوس 40 درصدد بوده است و برای سال مالی جاری نیز 127.8 میلیارد ریال سود خالص پیش بینی شده و در پایان سال مالی، سود مناسبی برای شرکت به همراه خواهد داشت.

شرکت قصد دارد علاوه بر ایفای تعهدات قراردادهای بازارگردانی منعقده در سال های قبل نسبت به انعقاد و اجرای قراردادهای جدید در حوزه تعهد پذیره نویسی و بازارگردانی اقدام کند. همچنین درآمد قرارادادهای مشاوره با توجه به افزایش حجم فعالیت افزایش می یابد. در بخش درآمدهای حاصل از سرمایه گذاری نیز، نرخ های سود سپرده های بانکی، موجودی اوراق مشارکت و صکوک شرکت و متوسط واحدهای صندوق های سرمایه گذاری به ترتیب 10،  16 و 17 درصد سالانه در نظر گرفته شده است.

بهای تمام شده

بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی شرکت با افزایش 237 درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته به رقم 490 میلیارد ریال گزارش شده است.

این هزینه ها ناشی از بهای تمام شده بازارگردانی اوراق با سهم 65 درصد و هزینه عمومی و اداری 35درصد است. رشد بهای تمام شده شرکت عمدتا ناشی از افزایش بهای تمام شده بازارگردانی اوراق بوده که ناشی از افزایش تفاوت نرخ سود اوراق منتشره با نرخ های متعارف بازار است و از 14.6 میلیارد ریال در 9 ماهه سال قبل به 317 میلیارد ریال در 9 ماهه سال جاری رسیده است.

هزینه عمومی و اداری شرکت نیز با رشدی 32.2درصد نسبت به 9 ماهه سال گذشته به 172 میلیارد ریال گزارش شده که حقوق و دستمزد با سهم 35درصد بیشترین سهم را دارد.

هزینه های مالی

هزینه های مالی شرکت بابت هزینه های سالانه انتشار 480 میلیارد ریال اوراق اجاره منتشر شده بر روی ساختمان شرکت بوده که برای دوره 9 ماهه منتهی به 30 دی ماه سال جاری به رقم 61 میلیارد ریال بوده که بدون تغییر نسبت به دوره مالی مشابه سال گذشته گزارش شده است.

ترازنامه

سایر نکات

در سال مالی گذشته، مجمع شرکت در اردیبهشت ماه برگزار و نسبت سود تقسیمی آن 94.4 درصد بود.

نتیجه گیری

با حرکت اقتصاد به افزایش تامین مالی از محل بازار سرمایه، بازار مناسبی برای شرکت های تامین سرمایه به وجود آمده که انتظار می رود با افزایش تامین مالی از محل بدهی در سال های آتی این رشد همچنان ادامه داشته باشد. تامین سرمایه لوتوس پارسیان نیز به عنوان یکی از شرکت های بزرگ این حوزه، از این امر مثتثنی نیست.

این شرکت در دوره 9 ماهه به ازای هر سهم 273 ریال سود محقق کرده و در گزارش ارزش گذاری، سود شرکت برای سال جاری به ازای هر سهم 410 ریال و برای سال آینده نیز 366 ریال پیش بینی شده است. بر مبنای ارزش گذاری بر روی سهام شرکت، ارزش هر سهم 2،186 ریال برآورد شده است .

 

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ