کد خبر: ۱۱۴۸۳۳
۰:۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۳

آخرین وضعیت ۴ صنعت بورس و رویدادهای مهم / پیش بینی بازار متعادل امروز
یک کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد:

آخرین وضعیت ۴ صنعت بورس و رویدادهای مهم / پیش بینی بازار متعادل امروز

آخرین وضعیت صنایع بانکی ، پالایشی، خودرویی و سیمانی به همراه رویدادهای مهم سیاسی و اقتصادی توسط یک کارشناسی بررسی و برای امروز بازاری متعادل پیش بینی شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی حاجی کرم تحلیل گر مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر(اماکو) درباره وضعیت دیروز بازار و پیش بینی امروز اعلام کرد انتشار خبر افزایش سرمایه بانک تجارت از محل تجدید ارزیابی، صف خرید سنگینی را برای این نماد به ارمغان آورد و برخلاف صف فروش دو روز گذشته، جو مثبتی را در گروه بانکی به وجود آورد.

هر چند بازار در دو روز گذشته به صورت سراسری قرمز پوش بود که شاید یکی از علت های افت این گروه را بتوان در تسعیر نرخ ارز 4200 تومانی بانک ملت در گزارش 9 ماهه دانست،.زیرا انتظار اهالی بازار و همچنین شایعات، حاکی از تسعیر نرخ ارز بانکی ها با نرخ نیمایی دارد. عدم اعلام رسمی این نرخ از سوی بانک مرکزی و انتشار اعداد و ارقام متفاوت از مبادله ای تا نیمایی از سوی بانک های مختلف در گزارش های فصلی، نتیجه ای جز سردرگم  کردن سهامداران و خروج  نقدینگی از این گروه نخواهد داشت.

در گروه خودرویی نیز وضعیت تقریبا به همین منوال بود و پیچیده شدن شایعه افزایش سرمایه "خودرو" از محل تجدید ارزیابی باعث تشکیل صف خرید در این نماد شد و سایر نمادهای این گروه را با افزایش قیمت همراه کرد. نمادهایی که در صورت مالی 9 ماهه به انداز قیمت سهم، زیان اعلام کرده اند و چشم انداز چندان مثبتی در خصوص بهبود وضعیت این شرکت ها و از بین بردن زیان انباشته در آنها در آینده نزدیک نمی توان متصور بود.

در همین راستا بر اساس مصوبه مجلس، دولت مکلف است طی مدت ۳ سال از لازم الاجرا شدن قانون ساماندهی خودرو با اجرای صحیح قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل۴۴ زمینه رقابت پذیری در صنعت خودرو را به نحوی فراهم کند که تصدی گری دولت خاتمه یافته و صرفا اقدامات نظارتی، سیاست گذاری و تنظیم گری انجام دهد. برچیده شدن مدیریت دولتی از این شرکت ها می تواند به بهبود شرایط این شرکت ها کمک کند.

اما بر خلاف دو گروه قبلی آنچه در این میان باعث تعجب است، تشکیل صف فروش در پالایشی ها بود.شرکت هایی که بهترین گزارش ها را روانه بازار کردند و همگی با رشد سودآوری در سه ماهه سوم نسبت به سه ماهه دوم همراه بودند. معاملات دیروز این شرکت ها هم چندان جالب نبود و همگی با افت قیمت به کار خود پایان دادند.

در گروه سیمانی انتشار خبر افزا یش قیمت سیمان با توجه به بهای تمام شده و شایعه حداقل افزایش 20 درصدی قیمت سیمان، باعث جو مثبت و تشکیل صف خرید در برخی از نمادهای این گروه شد. با توجه با سابقه اعلام افزایش قیمت در مورد خودرو سازها و همچنین آزادسازی محصولات پتروشیمی و فولادی در بورس کالا به نظر نمی رسد این افزایش قیمت به همین راحتی عملی شود و باید در این میان منتظر تایید و تکذیب های پی در پی از سوی مسئولین بود. هرچند که مبادی قانون گذاری در خصوص خودرو، فولاد و پتروشیمی متفاوت است.

گروه پتروشیمی و فولادی هم متعادل و مثبتی بود و بعد از گروه پالایشی این دو گروه از جمله گروه هایی بودند که گزارش های مثبتی را روانه بازار کردند. هرچند در بسیاری از این شرکت ها شاهد افت سود در سه ماهه سوم نسبت به سه ماهه دوم هستیم. حال بعد از انتشار اکثر صورت های مالی 9 ماهه از سوی شرکت ها باید به بررسی گزارش های دی ماه شرکت پرداخت و از کنار هم قرار دادن این دو مورد چشم انداز بهتری در خصوص سودآوری شرکت ها ترسیم کرد.

علاوه بر این موارد و با توجه به نزدیکی پایان رسیدن سال جاری باید به بررسی شرکت ها در سال بعد پرداخت و با توجه شرایط از جمله آزادسازی نرخ ارز و افت قیمت های جهانی، سودآوری شرکت ها را مورد بررسی قرار داد و قیمت حداقلی را مشخص کرد. در این میان به سود تقسیمی که در مجامع تقسیم می شود نیز باید توجه ویژه ای شود.

در جریان رویدادهای مهم ، بار دیگر  خبری در مورد راه اندازی کانال مالی بین ایران و اروپا منتشر شد که حاکی از این است جمع بندی ها بر سر آخرین مراحل تصمیم گیری برای سازوکار ویژه اروپایی به پایان رسیده و آخرین مشورت ها در این باره ظرف یکی دو روز آینده انجام و اعلام رسمی آن هفته آینده انجام خواهد شد.

در ماه ها و روزهای گذشته انتشار این دست اخبار این چنینی کم نبود و باید دید آیا این بار این وعده عملی می شود یا صرفا در حد حرف باقی می ماند؟

شریعتمداری وزیر کار هم از انتشار نامه از وزیران به رهبر انقلاب و تقاضا در خصوص تسریع در مورد رسیدگی به امور FATF خبر داد که به نظر می رسد با توجه به این خبر در دولت مردان نیز تمایلات مثبتی برای تصویب لوایح FATF وجود دارد. از کنار هم گذاشتن این اخبار به نظر می رسد در روزهای آتی باید شاهد اخبار خوشی در حوزه سیاسی باشیم.

با این همه با توجه به موارد اعلامی به نظر می رسد با توجه به سوخت شدن گزارش 9 ماهه شرکت ها ، وضعیت بازار امروز متعادل و همراه با واکنش های زودگذر به اخبار و شایعات تایید نشده باشد.

انتهای پیام
 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ