کد خبر: ۱۱۴۸۳۹
۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۳

تحلیل آخرین وضعیت مالی و علمیاتی
از سوی یک کارگزاری بررسی شد:

تحلیل آخرین وضعیت مالی و علمیاتی" شپنا، پارس و شاراک"

جزییات عملکرد ۹ ماهه و وضعیت مالی و علمیاتی سه شرکت بورسی پالایشگاه اصفهان ، پتروشیمی پارس و پتروشیمی خارک ، توسط یک کارگزاری تحلیل و بررسی شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در حالی انتشار گزارش های عملکرد 9 ماهه شرکت های بورسی و فرابورسی که با رکوردها و اعداد و ارقام مثبت و منفی همراه و بخشی از ابهامات سهامداران را برطرف کرد که وضعیت مالی و علمیاتی سه شرکت بورسی پالایشگاه اصفهان ، پتروشیمی پارس و پتروشیمی خارک ، توسط کارگزاری آبان بررسی شد.

پالایشگاه اصفهان

این شرکت در دوره نه ماهه منتهی به آذر 97 با سرمایه 2 هزار میلیارد تومانی به ازای هر سهم 1،464 ریال سود محقق کرده که نسبت به 650 ریال سود هر سهم مدت مشابه سال مالی قبل با رشد 125 درصدی همراه شده است. مهمترین دلیل رشد سودآوری شرکت در این دوره نسبت به نه ماهه سال گذشته به رشد درامدهای عملیاتی شرکت بر می گردد به طوری که "شپنا" در دوره جاری بالغ بر 332 هزار میلیارد ریال درامد عملیاتی داشته که حدودا دو برابر نه ماهه سال قبل بوده و در سایه رشد نرخ های فروش حاصل شده است.

محصولات بنزین، نفت گاز و نفت کوره مهمترین بخش از سبد فروش شرکت را تشکیل می دهند. "شپنا" در نه ماهه نخست سال جاری حدود 5 میلیون مترمکعب نفت گاز و با میانگین نرخ 27 میلیون ریال به ازای هر مترمکعب فروخته و به درآمد 141 هزار میلیارد ریالی دست یافته و سهمی 42 درصدی از سبد فروش شرکت را در بر داشته است. این در حالی است که میانگین نرخ فروش نفت گاز در سال مالی قبل حدود 14 میلیون ریال به ازای هر متر مکعب بوده که شاهد رشد چشمگیر نرخ های فروش شرکت هستیم.

"شپنا" در نه ماهه سال جاری 2.7 میلیون مترمکعب بنزین و با میانگین نرخ 26 میلیون ریال به ازای هر مترمکعب فروخته و با درامد 71 هزار میلیارد ریالی سهمی 21 درصدی از درامدهای شرکت را به خود اختصاص داده است. میانگین نرخ فروش بنزین در سال قبل حدود 14 میلیون ریال به ازای هر مترمکعب بود.

نفت کوره نیز از دیگر محصولات مهم شرکت است که با مبلغ فروشی بالغ بر 57 هزار میلیارد ریال سهمی 17 درصدی از سبد فروش شرکت را در نه ماهه سال جاری به خود اختصاص داده است. این شرکت در این دوره 2.6 میلیون مترمکعب نفت کوره و با میانگین نرخ 21 میلیون ریال به ازای هر مترمکعب فروخته که میانگین نرخ فروش این محصول در سال قبل 10 میلیون ریال به ازای هر مترمکعب بود.

"شپنا" در سه ماهه نخست سال جاری 301 ریال سود به ازای هر سهم، در سه ماهه دوم سال جاری 338 ریال سود به ازای هر سهم و در سه ماهه سوم سال جاری با جهش قابل ملاحظه ای 825 ریال سود به ازای هر سهم محقق کرده و با توجه به اینکه قیمت نفت و به تبع آن فراورده های نفتی با آهنگی ملایم رو به افزایش است. بنابراین سودآوری پالایشگاهی ها در سه ماهه زمستان نیز به مانند پاییز و احتمالا بهتر از آن نیز خواهد بود.

پتروشیمی پارس

این شرکت  هم با سرمایه 600 میلیارد تومانی به ازای هر سهم 5،681 ریال سود محقق کرده که نسبت به 2،611 ریال سود هر سهم مدت مشابه سال قبل با رشد 118 درصدی همراه بوده است.

درامدهای عملیاتی شرکت در این دوره بالغ بر 65 هزار میلیارد ریال بوده که 43 درصد بالاتر از مدت مشابه سال قبل بود. از سویی دیگر بهای تمام شده شرکت نیز در این دوره با رشد 41 درصدی همراه بوده که نهایتا منجر به رشد 48 درصدی سود ناخالص شرکت شده است.

"پارس" در این دوره حدود 11 هزار میلیارد ریال سود تسعیر ارز شناسایی کرده که در سال مالی قبل درامدی از این محل نداشته است. در دوره سه ماهه نخست سال جاری 943 ریال سود به ازای هر سهم و در سه ماهه دوم در سایه سود تسعیر ارز حدود 4،045 ریال سود به ازای هر سهم و در سه ماهه سوم سال جاری 693 ریال سود به ازای هر سهم ساخته است .این شرکت در فصل پاییز اورهال (تعمیرات اساسی ) داشته و بنابراین کاهش سوداوری در این مقطع طبیعی بوده است.

پتروشیمی اراک

این شرکت 800 میلیارد تومانی نیز که مهمترین محصولات آن پلی اتیلن سبک و سنگین و هیدرو کربورهای a80 است در دوره نه ماهه به ازای هر سهم 1،132 ریال سود محقق کرده که نسبت به 420 ریال سود هر سهم مدت مشابه سال قبل با رشد 170 درصدی همراه بوده است.

درامدهای عملیاتی "شاراک" در این دوره بالغ بر 36 هزار میلیارد ریال بوده که رشدی 84 درصدی نسبت به سال قبل نشان می دهد. از سویی بهای تمام شده نیز در این دوره 72 درصد افزایش پیدا کرده که برآیند آن رشد 128 درصدی سود ناخالص شرکت شده است. در کنار آن در نه ماهه حدود 1،307 میلیارد ریال سایر درامدهای عملیاتی شناسایی شده که عمدتا مربوط سود تسعیر ارز است. این طبقه از درامدها درسال مالی قبل وجود نداشت.

این شرکت در سه ماهه نخست سال جاری 211 ریال سود به ازای هر سهم، در سه ماهه دوم سال جاری در سایه سود تسعیر ارز حدود 581 ریال سود  و در سه ماهه سوم سال جاری نیز 340 ریال سود به ازای هر سهم ساخته است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ