کد خبر: ۱۱۴۸۴۹
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۳

روایت دختر وزیر اسبق اقتصاد از ابزار مهم‌ دولت در جلوگیری از کسری بودجه

روایت دختر وزیر اسبق اقتصاد از ابزار مهم‌ دولت در جلوگیری از کسری بودجه

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و دختر وزیر اسبق اقتصاد با اعلام آخرین مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ، مهم‌ترین ابزار دولت برای جلوگیری از کسری بودجه سال آینده را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، فاطمه حسینی با اشاره به بررسی بخش‌های درآمدی تبصره ۵ لایحه بودجه ۹۸ در جلسه دیروز کمیسیون تلفیق گفت: این تبصره به مجوز انتشار انواع اوراق می‌پردازد که مهم‌ترین ابزار دولت برای جبران کسری بودجه است. نگاه کارشناسی افزایش انتشار اوراق دولتی را به معنای افزایش استقراض می‌داند که موجب افزایش نرخ سود موثر این اوراق در بازار می‌شود.         

وی افزود: از سوی دیگر دولت به انتشار اوراق به‌عنوان ابزاری برای مصارف اجتناب‌ناپذیر می‌نگرد. به این معنا که مجوز انتشار اوراق در چارچوب لایحه بودجه به‌عنوان محل درآمد جدید دولت نیست بلکه ابزاری برای تامین هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر، تسویه بدهی‌های دولت یا به تعویق انداختن آن است. دولت که بر مبنای قانون بودجه سال جاری مجوز انتشار اوراق ۳۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی را در اختیار دارد ، طبق مصوبه روز گذشته کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ در سال آینده می‌تواند تا ۴۴ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کند.       

این نماینده مجلس و دختر وزیر اسبق اقتصاد در ریاست جمهور خاتمی ( صفدر حسینی ) ، درباره مهم‌ترین مصارف دولت برای انتشار اوراق در سال آینده توضیح داد: می‌توان از دو رقم عمده نام برد. نخست آنکه بنابر لایحه بودجه ۹۸ از سقف ۴۴ هزار میلیارد تومانی انتشار اوراق که دولت برای سال آتی مجوز دارد ۲۹ هزار میلیارد تومان مربوط به انتشار اوراق مالی اسلامی است که به اعتبارات طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام، استانی و طرح‌های ساماندهی دانشگاه‌ها اختصاص می‌یابد. دوم دولت می‌تواند تا سقف ۱۳ هزار میلیارد تومان برای بازپرداخت بدهی‌های خود اسناد منتشر کند و آنها را با حفظ قدرت خرید و تا سررسید سه سال در اختیار طلبکاران خود قرار دهد.   

حسینی توضیح داد: دیگر مصوبه دیروز کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۸ بندی است که از جهت سیاست‌گذاری در این حوزه اهمیت دارد و تکلیف تشکیل کمیته‌ای برای ساماندهی اوراق را مطرح می‌کند. کمیته‌ای با ۳ ضلع که اعضای آن عبارتند از رئیس سازمان برنامه و بودجه ، وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی.         

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ