کد خبر: ۱۱۵۹۶۹
۰:۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۸

احتمال اجرای ساز و کار مالی اروپا از امروز و توجه بازار به تک سهم ها
یک کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد:

احتمال اجرای ساز و کار مالی اروپا از امروز و توجه بازار به تک سهم ها

یک تحلیلگر با بررسی آخرین وضعیت گروه های بزرگ و احتمال اجرای ساز و کار مالی اروپا از امروز اعلام کرد به دلیل بی تفاوتی بازار به گزارش های کدال و پیروی از شایعات باید شاهد برتری تک سهم ها بود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی حاجی کرم تحلیل گر مشارو سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) درباره شرایط دیروز (بازار که با ریزش 1679 واحدی شاخص بار دیگر موجب نگرانی فعالان شد) و پیش بینی امروز اعلام کرد: انتشار خبر افزایش سرمایه 485 درصدی بانک تجارت از محل تجدید ارزیابی ها، جو مثبتی را برای گروه بانکی به وجود آورد. پیش تر شاهد انتشار این شایعاتی در این خصوص بودیم، شایعاتی که رشد قیمت سهم را به همراه داشت و در نهایت نیز به واقعیت تبدیل اما باعث افت قیمت و عرضه های سنگین شد.

این حرکت بازار در نوع خود جالب است زیرا این خبر همان خبری بود که بازار به دنبال آن بود اما مشخص نیست چرا با انتشار رسمی افزایش سرمایه ، بهای سهام "وتجارت" افت کاهش یافت. به نظر می رسد شایعات بیش از اخبار مورد توجه اهالی بازار قرار می گیرد و اطلاعات پیش خور می شود. به طوری که سهام شرکت ها با شایعات افزایش اما با انتشار اخبار ، روند صعودی پایان می یابد.

علاوه بر بانکی ها، خودرویی ها نیز از این خبر منتفع شدند. به طوری که ایران خودرو که چندی پیش به دلیل گزارش 9 ماهه ضعیف با افت قیمت رو به رو شده بود، با انتشار خبرهای تایید نشده ای در خصوص افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی ها دوباره رشد قیمتی را تجربه کرد و به واسطه افزایش سرمایه بانک تجارت، این گروه نیز مورد استقبال اهالی بازار قرار گرفت.

در این میان، آنچه برای شرکت ها مهم است بحث عملیاتی و سودآوری از محل تولید و فروش است وگرنه به روز کردن ارزش دارایی ها، هزینه استهلاک شرکت ها را به شدت افزایش می دهد و اگر شرکت ها از لحاظ عملیاتی وضعیت مناسبی نداشته باشند، با افزایش زیاندهی روبرو می شوند .

گروه های پتروپالایشی، فولادی و معدنی نیز معاملات جذابی نداشتند که شاید یکی از علت های آن، گزارش های ماهانه این شرکت ها باشد. به عنوان مثال "زاگرس" در گزارش ماهانه حدود 230 هزار تن متانول به فروش رساند که افت قابل توجهی نسبت به ماه قبل را نشان می دهد.البته در آنسو شرکت هایی مانند "شسپا" نیز وجود داشتند که گزارش های قابل قبولی را ارائه کردند.

به نظر می رسد عدم توجه بازار به این گروه ها، فراتر از گزارش های ماهانه است زیرا اولا گزارش ها آنچنان ضعیف نبود و ثانیا چندی پیش گزارش های فصلی منتشر شد. گزارش هایی که شرکت های پالایشی در آن خوش درخشیدند اما بازار استقبالی نکرد و با افت قیمت رو به رو شدند. باید توجه داشت که گزارش های مثبت در یک سو و چشم انداز سودآوری شرکت ها در سال آتی در سوی دیگر قرار دارد و ممکن است شرکتی با گزارش مناسب در دوره های جاری به دلیل چشم انداز مثبت با عدم استقبال سهامداران رو به رو شود.

در کل آنچه که در معاملات این روزهای بازار مشهود است، این بوده که شرکت های بزرگ تا حدودی در حاشیه قرار گرفته اند و گروه های کوچک تر مانند سیمانی و غذایی بوده اند که مورد توجه اهالی بازار قرار گرفته اند.

جدا از گزارش شرکت ها، به نظر می رسد عوامل سیاسی نیز در ساماندهی به وضعیت بازار نقش به سزایی داشته باشد. به طوری که شاهد عدم تصمیم گیری از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص پیوستن به FATF بودیم. شاید اگر این موضوع مورد تایید قرار می گرفت مقداری خاطر سرمایه گذاران در خصوص عوامل سیاسی آسوده تر می شد.

همچنین طبق وعده اروپا از امروز باید ساز و کار مالی اتحادیه اروپا به ریاست آلمان اجرا شود و نهایی شدن آن می تواند نشانه مثبتی باشد در خصوص گسترش روابط میان ایران و اروپا.

فارغ از مسائل سیاسی، بنابر اعلام مدیرعامل بورس تهران با حذف سودهای روزشمار ، سرمایه ها بیشتر به سمت بازار سرمایه سوق داده و اثر آن در تولید دیده می شود. عضو کمیسیون تلفیق مجلس اعلام کرد دستگاه‌های اجرایی، قوای سه‌گانه، وزارت‌خانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات، دانشگاه‌ها، شرکت‌های دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی و بنیادها و نهادهای انقلاب مجاز به دریافت سود از حساب‌های بانکی (حساب جاری، پشتیبان، سپرده‌گذاری کوتاه و بلندمدت) مفتوح در بانک‌های دولتی و غیردولتی نیستند.

با این اخبار می توان نتیجه گرفت به احتمال زیاد بخشی از نقدینگی حاصل از این موارد به سمت بازار سرمایه سرازیر خواهد شد که می تواند موجب رشد و رونق بازار شود. موردی که بازار این روزها به شدت نیاز دارد.

مرکز پژوهش های مجلس هم اعلام کرد تا پایان سال جاری رشد اقتصادی منفی ۲.۶ تا منفی ۵.۵ درصد خواهد بود. کوچکتر شدن اقتصاد در داخل و محدود شدن از خارج از یک سو می تواند آثار بدی را شرکت ها بگذارد و به دنبال آن شاهد بروز مشکلات دیگری باشیم.با توجه به برآیند مثبت گزارش های منتشر شده از سوی شرکت ها به نظر می رسد بازار برای رشد نیاز به اخبار مثبت سیاسی نیز دارد.

با این همه و با توجه به بی تفاوتی بازار به گزارش های کدال و اخبار منتشره و پیروی از شایعات به نظر می رسد در بازار امروز باید شاهد برتری تک سهم ها بود .

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ