کد خبر: ۱۱۶۰
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۷/۱

اقدامی که مانع عرضه سنگین سهام در بورس شد

اقدامی که مانع عرضه سنگین سهام در بورس شد

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری درباره تأثیر اقدام سازمان حسابرسی در تأخیر اصلاح استاندارد شماره ۱۵ حسابداری گفت: اجرای این مصوبه می‌توانست عرضه هزاران میلیارد تومان سهام در بورس را به دنبال داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فارس، بهروز خدا رحمی درباره تأثیر موکول کردن اجرای الزامات اصلاح استاندارد شماره 15 حسابداری به سال 94 بر شرکت‌های بورسی اظهار داشت: به تأخیر انداختن اجرای این استاندارد نتیجه تدبیر هوشمندانه و به موقع سازمان حسابرسی بود.

وی در توضیح این اصلاحیه استاندارد شماره 15 حسابداری گفت: آن دسته از سرمایه‌گذاری‌هایی که جاری و سریع‌المعامله تلقی می‌شدند، باید به ارزش تابلو در صورت‌های مالی شرکتها منعکس شوند و از این جهت باید سود بابت مابه‌التفاوت قیمت خرید و قیمت روز تابلو شناسایی شود.بخش قابل توجهی از سرمایه‌گذاری‌ مشمول این اصلاحیه می‌شد که باید به بهای روز تابلو محاسبه شوند، در حالی که هنوز آن سرمایه‌گذاری انجام شده جزء دارایی‌ها است و هنوز سودی از محل فروش عائد شرکت نشده است.

خدا رحمی با بیان اینکه تصمیم عجولانه‌ای که در مورد اصلاح استاندارد شماره 15 حسابداری گرفته شد، بحث مالیات بر سود ناشی از مابه‌التفاوت قیمتی سرمایه‌گذاری‌ها بود، گفت: افزایش ارزش و شناسایی سود بدون اینکه هیچ اتفاقی رخ دهد، طبق گفته سازمان امور مالیاتی مشمول مالیات می‌شد؛ این مالیات بیش از 20 درصد بود که باید پرداخت می‌شد.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری تأکید کرد: این نگرانی وجود داشت که تصمیم سازمان حسابرسی منجر به عرضه گسترده سهام در بورس شود که مشمول معافیت مالیاتی است، همین امر منجر به عرضه هزاران میلیارد تومان سهام پیش از پایان سال مالی شرکتها می‌شد.

وی گفت: راهکار جایگزین شرکتها این بود که به جای پرداخت بیش از 20 درصد مالیات و افزایش هزینه کسورات، سهام در بورس عرضه شود و در شرایط فعلی بازار معقول نیست.

خدارحمی با بیان اینکه عرضه سهام در بورس تنها مشمول 1.5 تا 2 درصد کارمزد و مالیات می‌شود، گفت: این امر بهتر از آن بود که شرکت‌ها از محل افزایش سود ناشی از سرمایه‌گذاری‌های‌شان مشمول مالیات بیش از 20 درصدی شوند.

وی با تأکید بر اینکه جلسات متعددی با سازمان امور مالیاتی و سازمان حسابرسی برگزار شد، گفت: یکی از تدابیر خوب اندیشیده شده که توسط سازمان حسابرسی ابلاغ شد تأخیر در اجرای اصلاح استاندارد شماره 15 حسابداری است.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری افزود: در این خصوص مقرر شد تا ضمن بررسی ابعاد اجرایی و مالیاتی این اصلاحیه استاندارد، آثار سوئی برای بازار سهام در شرایط فعلی نداشته باشد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ